کد خبر: ۱۳۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸
ناگفته هایی از آتش سوزی در ارتفاعات ارسنجان:

اراده مردم، مرهمی بر چشمه خونی

آتش سوزي ارتفاعات شهرستان ارسنجان که با تلاش هاي صورت گرفته توسط مردم و مسئولين در کمترين زمان مديريت شد که فرماندار ارسنجان طي پيامي از اين حرکت ماندگار تشکر کرد.
حسن احمدي| اسدالله اميني رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ارسنجان از وقوع يک مورد حريق در ارتفاعات شهرستان ارسنجان خبر داد و گفت: اين آتش سوزي در ارتفاعات کوه سياه ارسنجان منطقه «چشمه خوني» به وقوع پيوست که با حضور به موقع نيروهاي منابع طبيعي و مردم و هماهنگي ستاد  مديريت بحران شهرستان در کمترين زمان ممکن بطور کامل اطفا شد اما علت آتش سوزي و مساحت حريق در حال بررسي است.

اميني تصريح کرد: وزش باد و گستردگي آتش، عمليات اطفاء حريق را با مشکل مواجه کرده بود اما با تلاش نيروهاي مردمي و منابع طبيعي در همان ساعات اوليه موفق به مهار آتش سوزي شديم.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ارسنجان با اشاره به حضور فرماندار، عوامل انتظامي و فرماندهي سپاه پاسداران، بخشداري، هلال احمر، شهرداري و تشکلهاي مردم نهاد و مردم در محل آتش سوزي اظهار داشت: پس از دريافت گزارش آتش سوزي بلافاصله ستاد مديريت بحران در شهرستان تشکيل و نيروهاي اطفاي حريق بصورت دسته هاي 15 نفره از روستاهاي کمال آباد، جلودر، علي آباد، جمال آباد، کمال آباد و دامداران منطقه لاي بازار و فيجان وارد عمل شده و در کمترين زمان ممکن موفق به مهار آتش شدند.

اين عمليات تا ساعت ها بعد از اطفا نيز ادامه داشته است. وي افزود: همکاران خدوم در منابع طبيعي به همراه چند نفر از دامداران محلي و روستايي تا فردا عصر در محل آتش سوزي حضور داشتند تا آتش سوزي دوباره اتفاق نيفتد. 

اميني نقش مردم را در اطفا حريق مهم دانست و بيان داشت: در اطفا حريق حرف اول را مردم مي زنند چون مردم شهرستان ارسنجان خود را حامي و دوست دار طبيعت و جنگل ميدانند و اين را بار ها و بارها ثابت کردهاند. تعداد نيروهاي اداره ما از تعداد انگشتان دست تجاوز نميکند ولي در همين آتش سوزي اخير سي الي چهل نفر از اهالي روستاها و دامداران محلي حضور آني داشتند و در يک واکنش  سريع و فوري به محل وقوع آتش سوزي رسيده و در کمترين زمان ممکن موفق به اطفا حريق شدند.

وي ادامه داد: اين حرکت بي نظير است چون بر اساس گزارش هاي رسيده از اداره کل در شهرستان هاي ديگر حضور دامداران ذي نفع با اين حجم و گستردگي وجود نداشته  و حضور نيرو هاي زبده مردمي به عنوان يک رکن از ارکان اصلي کمک رساني در امر اطفاء حريق زبانزد ميباشد که جاي تقدير و تشکر فراوان دارد. 

اميني براي روزهاي پيش رو خطر آتش سوزي را کمتر از تابستان دانست و خاطرنشان کرد: حادثه حريق در جنگل ها در اين فصل به دليل نا آشنا بودن بهره برداران غير بومي برداشت بنه دور از انتظار نيست. ضمن اينکه انتظار ميرود مردم و دامداران در حفاظت اين يک ماهه زمان برداشت بنه دقت لازم را داشته باشند. اميدوارم فرهنگ نحوه بهره برداري و استفاده صحيح از مواهب الهي به نحو احسن انجام شود و از بروز حادثه جلوگيري شود.

گروه هاي مردمي براي همکاري با منابع طبيعي ميتوانند با هماهنگي شورا هاي روستا و شهر، تلفن رايگان 1504 يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي و يا هماهنگي با مديريت بحران شهرستان در هنگام بلايا ياور طبيعت باشند.


نظرات بینندگان