کد خبر: ۱۳۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
وقتی که مردم جورِ دولت را می کشند...

رئیس شورای شهر شیراز: کمک شهرداری برای پرداخت جان باختگان سیل شیراز به خواسته دستگاه قضایی و شورای تامین صورت گرفته است

رئیس شورای شهر شیراز گفت: مراجع قضایی و شورای تامین از شورا خواسته اند در قضیه پرداخت دیه جان باختگان سیل شیراز ورود کند و در شورای تامین مصوبه ای در این خصوص وجود دارد که شهرداری کمک کند؛ این موضوع تاثیری در تصمیم گیری قضایی نخواهد داشت.
به گزارش شیرازه، اعضای شورای شهر شیراز هفته گذشته در جلسه علنی با مساعدت ۸ میلیارد تومانی جهت پرداخت دیه جان باختگان سیل شیراز موافقت کردند.

پنجم فروردین سال جاری شاهد وقوع ناگهانی سیل در دروازه قرآن شیراز بودیم که در این حادثه ۲۱ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

چرایی پرداخت دیه توسط شهرداری و اینکه آیا شورا، شهرداری را مقصر سیل می داند از جمله سوالاتی است که درباره این تصمیم شورای شهر به وجود آمد.

ابهامات دیگری درخصوص سلیقه ای خرج کردن بودجه شهرداری و کمبود بودجه در ماده ۱۶ و قرار بر تامین آن از محل دیگری به وجود آمده بود که برای پاسخ دادن به آنها به گفتگو با رئیس این پارلمان شهری پرداختیم.

سید عبدالرزاق موسوی در پاسخ به اینکه مگر شهرداری خودش را مقصر سیل می داند که می خواهد این هزینه را بپردازد، این موضوع را رد کرد و گفت: از زمانی که سیل اتفاق افتاد بعضی از اعضای شورای شهر معتقد بودند که بعضی از آسیب دیدگان به لحاظ شرایط مالی و اقتصادی، در معذوریت جدی هستند و برای جبران خسارت وارده بر این ها باید کمکی داشته باشیم.

وی افزود: برای این کمک، اختلاف نگاه مبنی بر اینکه ممکن است برخی تصور کنند شهرداری مقصر است پس کمک می کند وجود داشت.

رئیس شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: ما به عنوان شورا که نهاد ناظر بالادستِ شهرداری هستیم تحقیقات کامل را توسط گروه کارشناسی انجام دادیم، گزارش ها تهیه و به مراجع مربوطه نیز تحویل داده شد.

موسوی با اعلام اینکه اگر شورا، شهرداری را مقصر می دانست اصلا این تحقیقات را انجام نمی داد، تصریح کرد: مراجع قضایی و شورای تامین از شورا خواسته اند در این قضیه ورود کند و در شورای تامین مصوبه ای در این خصوص وجود دارد که شهرداری کمک کند؛ این موضوع تاثیری در تصمیم گیری قضایی نخواهد داشت.

وی افزود: مراحل قضایی طی خواهد شد و هر کسی به اندازه تقصیرش محکوم می شود بنابراین پرداختن این دیه نه تنها دلیلی بر پذیرش تقصیر نیست بلکه کمکی به خانواده های آسیب دیدگان است.

رئیس شورای شهر شیراز درباره اینکه مگر شورا متولی پرداخت دیه است، گفت: ۲۱ نفر تعداد کمی نیست، کل کشور در حادثه سیل متاثر شد و اتفاقا شورا متولی قانونی است.

موسوی در ادامه شورا را متولی بودجه شهرداری دانست که می تواند بر بودجه شهرداری اصلاحیه بزند و بودجه ماده ۱۶ را افزایش بدهد که این موضوع نیز منع قانونی ندارد.

وی با اظهار اینکه اگر مصوبه شورا اشکال داشته باشد هیئت تطبیق فرمانداری آن را تائید نخواهد کرد، بیان کرد:‌ به عنوان کسی که الفبای مسائل حقوقی را می داند عرض می کنم که به شخصه معتقد بودم که این موضوع بایستی در همان ابتدا انجام می شد.

رئیس شورای شهر شیراز اعلام کرد: مگر شهرداری در سال های گذشته هزینه های سنگین تری را نداشته است، در آن زمان جان آدم ها وسط نبوده اما الان موضوع داغدار بودن ۲۱ خانواده مطرح است.

موسوی در خصوص هزینه دیه هر نفر و چگونگی حساب کردن ۸ میلیارد تومان در حالی که دیه هر فرد کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است، گفت: این سوال خود من را هم وادار کرد که نسبت به مبلغ حساس باشم؛ این موضوع را بررسی خواهیم کرد، البته باید اعلام شود که شهرداری بیش از سقف مبلغ تعیین شده را نمی تواند متقبل شود.

وی در انتها اظهار داشت: این مبلغ تنها برای فوت شدگان است و هزینه ای برای خسارت دیدگان مالی توسط شورا در نظر گرفته نشده است.

و اما در ادامه پیگیر اینکه آیا شهرداری توانایی پرداخت این مبلغ را دارد شدیم و سوالاتی را از خزانه دار شورای شهر شیراز پرسیدیم؛

خزانه دار شورای شهر شیراز با بیان اینکه یک اتفاقی در شیراز رخ داد و تعداد زیادی از شهروندان و میهمانان مان جان خود را از دست دادند، گفت: الان باید تلاش کنیم آلام و مشکلات خانواده ها کاهش پیدا کند.

نوذر امامی با اعلام اینکه اکنون انگشت اشاره به سمت شهرداران سابق و شهرداری است و باید فردی به این مشکلات رسیدگی کند،‌ بیان کرد: شهرداری اولین جایی است که همه منتظر هستند اقدامی در راستای کاهش التیام آسیب دیدگان سیل داشته باشد.

وی افزود: من نظرم برای پرداخت دیه مثبت است و رای موافق برای این مصوبه داده ام.

خزانه دار شورای شهر شیراز در پاسخ به اینکه آیا شهرداری توان پرداخت این مبلغ از ماده ۱۶ دارد، گفت: بودجه سال جاری شهرداری سه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان و کمک به آسیب دیدگان نیز از وظایف آسیب دیدگان است و خارج از وظیفه شهرداری نیست؛ این موضوع با اصلاح بودجه قابل حل است.

به گزارش شیرازه، رئیس شورای شهر شیراز اعلام کرده که دستگاه قضایی و شورای تامین درخواست کمک توسط شهرداری را داشته اند که این مسئله در پیوست مصوبه ارسالی به فرمانداری نوشته شده است؛ سوال اینجاست که آیا دستگاه قضایی و شورای تامین می توانند برای بودجه شهرداری تصمیم گیری کنند و یا درخواستی مبنی بر چگونگی هزینه کردِ آن داشته باشند؟ آیا شورای تامین خود توان پرداخت دیه جان باختگان را ندارد؟ بر فرض مثال که شهرداری دیه را بپردازد، تکلیف خسارت های دیگر چه می شود؟ آیا باید بجای اینکه دولت از جیب خود این هزینه را پرداخت کند از جیب شهروندان مایه بگذارد و باز هم به قولی از کیسه خلیفه ببخشد؟

درصورتی که هیئت تطبیق فرمانداری شیراز این مصوبه را برگرداند شورا باید تصمیم خود را اصلاح کند.
نظرات بینندگان