کد خبر: ۱۳۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
به همت شهرداری شیراز صورت می‌گیرد؛

آغاز ساخت المان شهدای گمنام در تپه نورالشهدای شیراز

ساخت المان مقبره مطهر شهدای گمنام به همت شهرداری شیراز در تپه نورالشهدا آغاز شد.
به گزارش شیرازه، ساخت المان مقبره مطهر شهدای گمنام به همت شهرداری شیراز در تپه نورالشهدا با حضور شهردار، رییس و اعضای شورای شهر و همچنین جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی آغاز شد.

در این مراسم شهردار شیراز با بیان اینکه آرامش و امنیت امروز کشور حاصل تلاش و مجاهدت شهدا، سرداران و یادگاران دفاع مقدس است، اظهار داشت: هر کشوری ثروتی دارد که مردم کشور با اتکا به آن ثروت به آینده امیدوارم می شوند، بزرگترین ثروتی که ایران دارد میراث عظیمی است که از شهدای هشت سال دفاع مقدس باقی مانده است.

وی خطاب به سرداران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس حاضر در این آیین بیان کرد: امروز با هر دیدگاه، قومیت، زبان و در هر کجای این مرز و بوم که هستیم با افتخار شهدا را قهرمانان کشور می دانیم.

شهردار شیراز که طی دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حضور داشته، با یادآوری روزهای سخت جنگ تحمیلی گفت: آن شرایط سخت با همت و در کنار هم بودن سپری شد، جنگ را با موشک های پیشرفته اداره نکردیم بلکه جنگ با همت بلند جوانان این کشور و وحدت حول محور رهبر کبیر انقلاب اداره شد. امروز نیز در کنار هم بودن خواست دلسوزان انقلاب و شهدا است، اگر در کنار یکدیگر باشیم مطمئن باشید دشمن خارجی کاری نمی تواند بکند.

 اسکندرپور با تاکید بر اینکه هر وقت بین مردم دسته بندی و خط کشی کردیم، آسیب دیدیم، افزود: مگر می شود ملتی به قهرمانانش افتخار نکند؟ همه مردم با هر تفکر و دیدگاهی به حضور شهدا افتخار می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم اظهار داشت: در کنار برنامه‌های بزرگداشت دفاع مقدس، لازم است همه ما از خود بپرسیم که آیا ما در عمل هم در مسیر صاحبان و خلق‌کنندگان این مناسبت‌ها حرکت می‌کنیم یا خیر؟

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه برپایی برنامه‌های مناسبتی ازجمله حضور در جوار قبور مبارک شهدا، همه مصداق ذکر و یادآوری برای همه ما است، افزود: شهدای ما نیازی به مراسمات ما ندارند چرا که هدف آنان قرب الهی بوده و به آن هم رسیده‌اند و هیچ چیز دیگری جایگزین آن نمی‌شود؛ بلکه این ما هستیم که به آنها نیاز داریم و اگر احترامی هم به شهدا و جانبازان گذاشته شود، نتیجه آن به خود ما برمی‌گردد و در واقع احترام به خودمان و زندگی خودمان محسوب می‌شود.

وی گفت: ما برای ادامه راه آنان، باید همیشه آنان را یاد کنیم که این کار برای تذکر است؛ بزرگداشت آنان باید سبب انتقال فرهنگی باشد که آنان از خودشان به جای گذاشتند؛ باید سبب ترویج روحیه‌ی ایثار و شهادت در ما شود.

موسوی با تأکید بر درس گرفتن عملی از شهدا و دفاع مقدس، افزود: اگر بخواهیم در عمل یاد شهدا را نگه داریم باید به وصیت‌نامه‌های آنها رجوع کنیم و ببینیم آنها برای چه هدفی پا در مسیری گذاشتند که یا شهید شدند و یا از بخشی از جان یا عمر عزیزشان عبور کردند.

وی تصریح کرد: برای همه‌ی ما هیچ چیزی ارزشمندتر از جان‌مان نیست، پس باید ببینیم یک نوجوان 12 ساله چه هدف مهمتری دیده که همه هستی خود را فدا می‌کند؛ به اعتقاد من آن هدف اصلی، رضایت خداوند و خدمت به مردم بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تقدیر از کار ارزشمند شهرداری برای برگزاری این برنامه، تأکید کرد: در این مناسبت‌هایی که حاضر می‌شویم، ما حتما باید به خودمان هم رجوع کنیم و از خودمان بپرسیم که آیا ما در عمل در مسیر صاحبان این مناسبت‌ها حرکت می کنیم یا نه؛ آیا عملکرد ما در عمل در دفاع از ارزش‌ها و مسیر آنها هست یا خیر؟

موسوی با یادآوری اینکه تنها حقی که خداوند نمی‌بخشد، حق‌الناس است، افزود: حق‌الناس مصادیق زیادی دارد که باید با حساسیت تمام مورد توجه قرار گیرد؛ شاید اینکه ما مسؤولین حقوق مردم را رعایت می‌کنیم یا خیر یکی از مهمترین سؤالاتی باشد که باید از خود بپرسیم.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه ما و مسؤولین باید پیام اصلی مراسمات را درک کنیم، تصریح کرد: چرا باید در جمهوری اسلامی و بعد از 40 سال، امروز رئیس محترم قوه قضاییه بیاید و از مبارزه بنیادین با فساد سخن بگوید؟ مگر چه کسانی در این مملکت مدیر و مسؤول بوده‌اند جز من و امثال من. پس چه مشکلی پیش آمده که فساد نیاز به مبارزه بنیادین پیدا کرده است؟ این یک مسأله‌ی مهمی است که باید مورد واکاوی واقع‌بینانه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد : من معتقدم که یک دلیل این است که ما در عمل به راه واقعی شهدا توجه نکردیم وگرنه هیچ دلیلی وجود نداشت کهچنین گرفتار شویم.

موسوی که تجربه‌ی 10 سال اسارت در دوران جنگ را دارد، در بخش پایانی با ذکر خاطراتی از نگرش و رفتار پدر پیر و پسر نونهالِ اسیر در دوران جنگ، خاطرنشان کرد: ما مسؤولین و بلکه همه‌ی مردم باید بدانیم امروز وارث چه کسانی هستیم. باور من این است که برای یافتن پاسخ، همه‌ی ما باید به خودمان رجوع کنیم و سراغ دیگران نرویم.

وی تأکید کرد: بعد از این واکاوی هم باید تلاش کنیم که در عمل وظایف خودمان را آنطور که رضایت خداوند و مردم است انجام دهیم که همین خواست واقعی شهدا است.

فرزاد میرزایی شهردار منطقه 9 شیراز نیز در این آیین گفت: عملیات محوطه سازی تپه نورالشهدا در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع شامل پروژه ایجاد بوستان با محوریت احداث المان مقبره مطهر شهدای گمنام انجام می‌شود.

میرزایی معماری المان مقبره مطهر شهدای گمنام را تلفیقی از معماری اسلامی و ایرانی دانست و افزود: این المان سازه ای فلزی با ترکیب آجر و کاشی هفت رنگ و مزین به آیات قرآن کریم است که با ارتفاع 7 متر در زمینی به مساحت 49 متر مربع احداث می شود.

شهردار منطقه 9 شیراز نوید داد: تلاش داریم المان مقبره مطهر شهدای گمنام را در دهه فجر به بهره برداری برسانیم اما محوطه سازی تپه نورالشهدا و ایجاد بوستان بیش از هشت ماه به طول می انجامد.

براساس این گزارش در تپه نور الشهدا واقع در شهرک میانرود بلوار روزبهان دو شهید گمنام در سال 1396 به خاک سپرده شده‌اند که شهرداری شیراز نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس اقدام به کلنگ‌زنی احداث المان مقبره مطهر شهدای گمنام و آغاز عملیات اجرای محوطه سازی و ایجاد بوستان در این تپه کرده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان