کد خبر: ۱۳۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸
مدیر موکب قشقایی های ایران در کربلا:

رشادت های قوم قشقایی یکی از عوامل ماندگاری نام خلیج فارس است

مدیر موکب حضرت ابوالفضل العباس(ع) قشقایی های ایران در کربلا به عوامل ماندگاری نام خلیج همیشه فارس اشاره کرد و گفت: اخراج استعمار گران پرتغال و انگلیس از خلیج فارس توسط قشقایی ها صورت گرفت، خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و یکی از عوامل این عنوان رشادت های قوم قشقایی ها است.

به گزارش خبرنگار شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین شیخ یحیی پروین در همایش سران ایل قشقایی که از سوی سپاه عشایر استان فارس در شیراز برگزار شد، با اشاره به تاریخ تشیع در قوم قشقایی اظهار داشت: ما شعاری داریم با عنوان قشقایی قوم همیشه شیعه که این شعار افتخار بزرگی برای ما است.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) یک روز از خداوند خواست که اسرار ملکوت را به ایشان نشان دهد، که خداوند نیز به حضرت اسرار ملکوت را نیز به حضرت نشان دادند، سه حاله ای از نور اسرار ملکوت بود که مرکز نور پیامبر و آل علی(ع)، حاله دوم شیعیان و حاله سوم محبین آل علی(ع) بودند حضرت ابراهیم(ع) پس از شنیدن فضائل شیعیان آل علی(ع) آرزوی شیعه بودن امیر المومنین(ع) را کردند.

رشادت های قوم قشقایی یکی از عوامل ماندگاری نام خلیج فارس است

مدیر موکب قشقایی های ایران در کربلا با تاکید بر اینکه علی حق نیست بلکه محور حق بوده و هر جا که علی باشد حق حول محور علی می گردد، تصریح کرد: قشقایی ها همیشه شیعه اند و بر حول محور حق و حقیقت بوده اند، همچنین در طول تاریخ تمام حرکات و حماسه ها و هر حرکتی که در قوم قشقایی رقم خورد بر دو اصل اساسی حق طلبی و حق جویی و ظلم ستیزی استوار است.

وی با اشاره به اینکه قشقایی ها در طول تاریخ نه برای نام و نه برای نان رفتند هر جایی که نیاز بود قشقایی ها وارد میدان می شدند، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) با خبر شد که از پای زن یهودی خلخال کشیده اند حضرت علی(ع) فرمود اگر مردی پیدا شود از درد این عمل دق کند و بمیرد من به آن آفرین خواهیم گفت چراکه ظلم همیشه قوی است و دفاع از حق مظلوم حسن است.

حجت الاسلام والمسلمین پروین با تاکید بر روحیه حق طلبی و مبارزه با ظلم قشقایی ها بیان داشت: حق جویی و حق طلبی قشقایی ها موجب شد تا این قوم بر مبارزه علیه استکبار و استبداد شهرت پیدا کند.

وی به عوامل ماندگاری نام خلیج همیشه فارس اشاره و خاطرنشان کرد: اخراج استعمار گران پرتغال و انگلیس از خلیج فارس توسط قشقایی ها صورت گرفت، خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و یکی از عوامل این عنوان رشادت های قوم قشقایی ها است.

مدیر موکب قشقایی های ایران در کربلا گفت: عوامل بسیاری در گرویدن ایرانیان به مذهب تشیع وجود دارد که از آن عوامل می توان به حضور فرزندان امام کاظم(ع) به عنوان مبلغان دینی در ایران و قوم قشقایی به عنوان مدافعان حریم ولایت در ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به ارتباط معنوی قشقایی ها با علما اذعان کرد: قشقایی ها همیشه مامن و پناگاه علما و مراجعی بوده اند که توسط حکومت های جور به ویژه حکومت پهلوی مورد بی مهری واقع می شدند از آن جمله می توان به حضور مرحوم آیت الله سید عبدالحسین لاری در فیروزآباد و مرحوم آیت الله آصدرا ملک حسینی در دژکرد پس از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط حکومت پهلوی مدت مدیدی به درخواست سردار صولت الدوله قشقایی مهمان ایشان بودند.

حجت الاسلام والمسلمین پروین عنوان کرد: از آنجا که قشقایی ها دین، وطن و ایل خود را در حکم ناموس می دانند و با توجه به احترام والای ناموس در بین قشقایی ها هیچ قشقایی نمی تواند اهل خیانت به دین، وطن و ایل خود باشد.

وی در پایان حادثه حماسه جنوب را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: شهید صولت الدوله و قوم قشقایی با حکم حاکم شرع در این عرصه حضور داشته و نهایتا بنا به روحیه استکبار ستیزی در زندان قصر شاه مصموم و به شهادت رسید.

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان