کد خبر: ۱۳۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

بزرگترین خدمت ترامپ به ایران/معطوف شدن نگاه‌ها به توان صنایع داخلی

امام‌جمعه شیراز گفت: ترامپ خدمت بزرگی به کشور کرد چراکه آن‌قدر تحریم کرد که همان کسانی که هنوز چشم امید به غرب داشتند نیز دوباره به سراغ صنایع دانش‌بنیان داخلی آمدند.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام بعدازظهر امروز در بازدید از کارخانجات مخابراتی ITMC (زیمنس) با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌های فارس و شیراز در طول این 40 سال متأسفانه نادیده گرفته یا تضعیف‌شده، اظهار داشت: مرکز صنایع مخابرات همانند صنایع الکترونیک شیراز بوده، حال اگر صاایران می‌شود صاشیراز یعنی افت برای ما؛ گرچه مخالف توسعه جاهای دیگر نیستیم اما باید جایگاه خودمان را به‌عنوان مرکز و قطب مهم کارهای الکترونیک حفظ کنیم.

وی با اشاره خلق‌وخوی استثماری غربی‌ها نسبت به ایران، ادامه داد: واقعیت این است که در برنامه جهانی، برای تولید یک سری از کالاها قرار نبوده است به کشور ما مجال و فرصتی داده شود، یعنی برنامه جهانی در مورد کشور ما این بوده است که ایران صادرکننده مواد اولیه باشد و محصول‌های تک را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تولید کرده و داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر آن‌ها یک چمدان محصول بدهند و یک کشتی مواد اولیه بگیرند.

امام‌جمعه شیراز افزود: این تقسیم‌کار جهانی بوده است و حتی کشوری مانند چین به‌عنوان یک واسطه، تولید کالاهای انبوهی که ازنظر تکنولوژی خیلی اهمیت ندارند را بر عهده داشت.

دژکام تصریح کرد: وقتی بنا بوده است کشور ما در دنیا این‌گونه باشد و برنامه‌ای است که هنوز هم آن‌ها دلشان می‌خواهد اجرا شود، طبیعتاً ما در این عرصه‌ها حرفی برای گفتن نداشتیم.

 

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بنده در فازهای اولیه پتروشیمی عسلویه که بودم برخی مدیران ایرانی خود ما خودباوری لازم را هنوز نداشتند و تصریحاً اعلام می‌کردند که این حرف اشتباه است که ما بخواهیم این محصولات را تولید کنیم و حتی در رابطه با صنایع پایین‌دستی پتروشیمی عقیده داشتند چین تولید می‌کند و نیاز نیست خود ما تولیدکننده باشیم و خیلی راحت هم به جوانان ما القاء می‌کردند که کشوری که نفت و گاز دارد چه نیازی است که جوانان ایرانی برای تولید زحمت بکشند.

وی ادامه داد: در ادامه ما متوجه شدیم که اگر در این عرصه‌ها نتوانیم تولید کنیم، استقلال خود را نمی‌توانیم حفظ کنیم؛ یعنی استقلال سیاسی و بین‌المللی ما تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بازی می‌خورد و به این نتیجه رسیدیم که باید وارد عرصه تولید شویم در حدی که بتوانیم یک اقتصاد مقاوم داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: ما هیچ‌وقت نباید ادعا کنیم که همه‌چیز را خود باید تولید کنیم چون بنابراین است که انسان‌ها بر روی کره زمین با یکدیگر تعامل داشته باشند بلکه مهم این است که یک ملتی را نتوانند تحقیر کنند و نتوانند استقلال آن ملت و کشور را زیر سؤال ببرند. در این حد که باشیم می‌توانیم استقلالمان را حفظ کنیم و بقیه احتیاجاتمان را در معامله و تجارت با کشورهای دیگر تأمین می‌کنیم.

امام‌جمعه شیراز افزود: در چند روز اخیر در سازمان ملل آمریکایی‌ها هنوز مدعی هستند که باید به ایران فشار بیاوریم تا هرچه میگوییم ملت ایران بپذیرند اما ما عقیده داریم ابتدا از این مرحله باید بیرون برویم و در ادامه با بقیه دنیا معامله خواهیم کرد و بیش از این مدعی نیستیم.

 

دژکام درعین‌حال گفت: دشمنان می‌گویند شما اهل مذاکره نیستید. این چه مذاکره‌ای است که با تحریم، فشار و زور می‌خواهند هر چه میگویند را ما قبول کنیم؟ مذاکره یعنی طرفین بتوانند مستقل تصمیم‌گیری کنند و با یکدیگر معامله کنند.

وی تصریح کرد: ما دنبال این نیستیم که به کسی ضرر برسانیم بلکه نه ما ضرر کنیم نه آن‌ها. قرآن نیز شعارش همین است و از 1400 سال پیش ما مسلمانان عقیده داریم که لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ، نه ظلم کنید نه ظلم بپذیرید اما آن‌ها می‌گویند ظلم بپذیرید اما ما اهل ظلم‌پذیری نیستیم ولی ظلم هم نخواهیم کرد.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: ما به دنیا می‌خواهیم بگوییم تمدن آینده ما تمدن عدالت، عفو و انسانیت است و تمدن ما تمدن ظلم، جفا و بی‌انصافی نخواهد بود. این حرف بزرگی است. حتی ملاحظاتی که مشاهده کردید رئیس‌جمهور محترم در سفر اخیر خود به سازمان ملل داشتند به همین دلیل است و شاید برخی از ما دوست داشتیم که تمام حرف‌های ناگفته را بگوید و بزند اما این یک چارچوب است که دنیا بداند در آینده اگر میدان برای ما باز شود با چه کسی طرف هستند.

دژکام ادامه داد: این نکته مهمی است. تمدن سازی از این نکته‌ها آغاز می‌شود که ما به دنیا بگوییم این‌گونه هستیم. شما نمی‌گذارید میدان‌داری کنیم اما ما خود میدان را به دست خواهیم آورد و بعد بازهم همین‌طور خواهیم بود؛ یعنی وقتی به قدرت می‌رسیم قدرت ما همراه با عدالت، عفو و انسانیت خواهد بود نه قدرتی که بخواهد ظلم کند. این روش ما خواهد بود.

وی افزود: برای اینکه بخواهیم این حرف را به دشمن بزنیم یک روزی درون کشور خود و در مرزهای خود جنگیدیم. برای شکستن حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر جنگیدیم. هرکدام از ما در اطراف خود عده قابل‌توجه ای شهید داریم که بدهکار آن‌ها هستیم. آن‌ها نبرد کردند تا ما بتوانیم بگوییم حق تصمیم‌گیری سیاسی داخل کشور با خودمان است و در ادامه برای این دفاع خیلی ایثارگری و جانبازی شد.

 

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: دوستان زیادی پس از جنگ دوره آموزش‌های تخصصی جنگ (دافوس) را دیدند و عقیده دارند اگر این آموزش‌ها را در زمان جنگ بلد بودیم کمتر تلفات می‌دادیم. بله؛ آن زمان بلد نبودیم اما باید چه‌کار می‌کردیم؟ نباید می‌جنگیدیم و از خود دفاع می‌کردیم؟ باید اول تکنولوژی را یاد می‌گرفتیم؟ ما باید می‌جنگیدیم و در ضمن نبرد این مسائل را یاد می‌گرفتیم و پیش می‌رفتیم.

دژکام ادامه داد: از آن روزی که حتی آموزش‌های اولیه را بلد نبودیم تا به امروز که سامانه‌های دفاعی در کشور طراحی و تولید می‌شود کار به‌جایی رسیده است که پهباد فوق پیشرفته متجاوز دشمن که نهایت تکنولوژی روز دنیا در آن بکار رفته را منهدم می‌کنیم و به دشمن ثابت می‌کنیم که امروز چه هستیم.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: در نمایشگاه‌های نظامی دنیا عقیده دارند ما نیاز به اس 400 نداریم و سامانه‌های ما در همان حد است و امروز سوریه باور ۳۷۳ شما را خریدار است و اس 300 روسیه را نمی‌خواهد. این نقطه ای است که در طی مسیر انقلاب به آن رسیده‌ایم.

دژکام خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر انقلاب، متوجه شدیم که هر نقطه‌ضعفی داشته باشیم از همان طریق ما را تحت‌فشار قرار می‌دهند. امروز آن چیزی که به تعبیر جوانان پاشنه آشیل کشور شده مسائل اقتصادی است که در این رابطه به‌نوعی دارند به ایران فشار می‌آورند و باید این مورد را حل کنیم.

وی افزود: اگر کسی فکر می‌کند که ما در عرصه این نبرد اقتصادی می‌توانیم راهی غیر از آنی که در عرصه نظامی و 8 سال دفاع مقدس داشتیم برویم تحلیل دقیقی ندارد و ما همان مسیر را باید برویم. مسلماً جاهایی شکست می‌خوریم و گاهی عقب‌نشینی داریم و در پاتک‌هایی که دشمن به ما می‌زند تلفات می‌دهیم و شرکت‌ها و ساختارهای اقتصادی ما بهم می‌ریزد اما مطمئن هستیم که طی کردن صحیح این راه را نیز بلد می‌شویم.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: یک روز در ایران شروع به عرضه نفت در بازار کردند و به دنبال این بودند که خود معامله کنیم و ابلاغیه زدند که اگر کسی بتواند نفت را بفروشد، مقداری از سود را بردارد که متأسفانه همین مسئله مآمن بسیاری از اختلاس‌ها شد. حال راه‌حلی جدید ایجاد کردیم و در بورس عرضه می‌کنیم یعنی پول را نقد می‌گیریم تا دست شخص نباشد و ما را بازی دهد. خب طبیعتاً تا تجربه را انجام ندهیم راه صحیحش را یاد نمی‌گیریم و اگر تجربه کنیم ممکن است با این موارد برخورد کنیم. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و کاری انجام ندهیم.

دژکام خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم فرموده است که اگر در راه خدا مجاهدت و تلاش را شروع کنید خدای متعال هم راه‌های پیروزی را مقابل شما قرار می‌دهد و شما را هدایت خواهد کرد. ما ازنظر تولید و سایر سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی باید از این مرحله‌ای که در آن هستیم رد شویم و به مرحله‌ای برسیم که توان انجام کار و عبور از این مشکلات و مسائل را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مسلماً گاهی ما جلو می‌رویم و گاهی دشمن جلو می‌آید و عرصه نبرد همین است. فکر نکنیم اصلاً شکست نمی‌خوریم. تجربه خواهیم کرد و در ضمن تجربیات خود خواهیم آموخت و گاهی شکست می‌خوریم و دوباره ادامه می‌دهیم و این مسیر همین خواهد بود.

امام‌جمعه شیراز خطاب به کارکنان حاضر ادامه داد: مسلماً بسیاری از کارهایی که امروز می‌توانیم انجام دهیم و هنوز باور آن در بانک‌های ما، در استانداری، در مدیران فرهنگی و اقتصادی ما ایجاد نشده، با تلاش شما باور خواهند کرد و همراهی می‌کنند و کار جلو می‌رود. دراین‌بین ترامپ نیز خدمت بزرگی به ما کرد و آن‌قدر ایران و ملت ما را تحریم کرد که دوباره همه کسانی که هنوز چشم امید به غرب داشتند دوباره سراغ شما و دیگر صنایع دانش‌بنیان داخلی بیایند.

دژکام خاطرنشان کرد: یک طرف قراردادی که ریسک کردید، پای کار ایستادید و فعال شدید همت شما بود و طرف دیگر که لطف خفیه الهی و درواقع فرصت بود این بود که ما تحریم شدیم و درهای واردات به روی مدیران ما بسته شد وگرنه جنس را می‌خریدند و دیگر سراغ صنعتگر داخلی نمی‌آمدند.

وی در پایان نیز تأکید کرد: این نوع کار را باید قدر بدانیم و گاهی دشمن خود زمینه‌ساز کار خیر برای ما می‌شود. وقتی جنس شما رفت و کار جواب داد برای بار بعد راحت‌تر از شما می‌خرند.

فارس

انتهای پیام/
نظرات بینندگان