کد خبر: ۱۳۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸

شیرازی‌ها ۷ برابر حد مجاز نمک‌ مصرف‌ می‌کنند‌

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس مطالعات مصرف نمک در شهر شیراز ۷ برابر حد مجاز است.
به گزارش شیرازه، محمدجواد کجوری متخصص قلب اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده مصرف نمک در شیراز 7 برابر بیشتر از حد مجاز است که عمده آن در نان و غذای فرآوری شده استفاده می‌شود و مصرف نمک نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. 

وی با بیان اینکه شروع بیماری عروق کرونر از سن 10 سالگی است، گفت: در گذشته سن شروع بیماری قلبی و عروقی در بین افراد 40 تا 50 سالگی بوده است ولی امروز سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته و به سن 35 سالگی رسیده است.

این پزشک متخصص قلب، ژنتیک را عامل نخست و تعیین‌کننده در مبتلا شدن به بیماری قلبی و عروقی در بین افراد اعلام و بیان کرد: مصرف بی‌رویه فست فود، غذاهای چرب و کم تحرکی عامل مهمی در شیوع این بیماری است و در حال حاضر شایع‌ترین مرگ و میر در بین افراد سکته قلبی است.

پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم آموزش موارد پیشگیرانه به خانواده‌ها و به ویژه کودکان تاکید کرد و افزود: آموزش و پیشگیری باید از سنین کودکی و نوجوانی آغاز شود، نباید با فرصت‌سوزی به شرایطی برسیم که بیماری قلبی ضربه مهلک خود را وارد کرده باشد و آنگاه به فکر پیشگیری باشیم.

فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز فرهنگ غلط و استفاده از تنقلات صنعتی، غذای شور و عدم استفاده از غذاهای سالم در بین کودکان و نوجوانان را عامل مهم این بیماری از سوی خانواده‌ها بیان کرد و گفت: متاسفانه خانواده‌ها چندان توجهی به این موضوع ندارند و همین امر سبب می‌شود نوجوانان و سایر افراد خانواده زودتر از حد معمول به بیماری‌های عروقی مبتلا شوند.

کجوری با تاکید بر اینکه بیماری قلبی و عروقی از زمان شکل‌گیری یک جنین در رحم مادر ایجاد می‌شود، افزود: به منظور مبتلا نشدن و کنترل این بیماری مصرف سبزیجات، میوه و هم‌چنین ورزش کردن و استفاده از سایر غذاهای سالم توصیه می‌شود تا از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه معمولا روغن‌هایی که برای تهیه چیپس به کار می‌رود، بارها داغ شده و می‌جوشد و در آن ترکیبات سمی ایجاد می‌شود گفت: این امر می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسمی و رشد کودکان داشته باشد و استفاده از این نوع روغن‌ها در واقع به هلاکت انداختن کودکان و تزریق سم به بدن آنان است.

مدیر گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاقی را به عنوان یک سندرم متابولیک و عوامل خطرساز برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی اعلام کرد و افزود: این موضوع مقدمه‌ای برای گرفتار شدن به بیماری‌های قلبی است و باید از همان ابتدا آن را جدی گرفت و با آن مقابله کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: در جامعه شاهد چاقی شکمی در بین مردان و چاقی پایین تنه در بین زنان هستیم و افراد هیچ‌گاه این تغییرات را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع سبب می‌شود آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و هم‌چنین بیماری‌های کلیوی افزایش یابد.

تسنیم

انتهای پیام/
نظرات بینندگان