کد خبر: ۱۳۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸
احمدی‌نژاد در گفتگو با رسانه محمد بن‌سلمان:

یک راه‌هایی برای مدیریت جهان بلد هستم که فوت کوزه گری است و نمی توانم اینجا توضیح دهم!/ مردم به من دستور می‌دهند که به عرصه سیاست برگردم

ما به مردم می گوییم ان شاء الله با کمک مردم اوضاع کل جهان رو به اصلاح است و خوب می شود. ما نباید ایران را جدای از جهان ببینیم.
ظاهرا عنوان «غیرقابل پیش بینی» که به احمدی نژاد نسبت می دادند بسیار درست بوده است چرا که کسی فکر نمی کرد رئیس جمهور دولت های نهم و دهم یک روز تولد مایکل جکسون را تبریک بگوید یا برای درگذشت فلان خواننده رپر تسلیت بگوید، سه بار نامه بی جواب به ترامپ بنویسد و با اطرافیانش در پی جذب رضا پهلوی بیفتند و از طرف دیگر دنبال کمپین «نه به حجاب اجباری» باشند. در آخرین شیرین کاری طیف موسوم به بهار، خود احمدی نژاد دغدغه مند «انسان کامل» و علاقمند به «ظهور» با ایندیپندنت فارسی یعنی رسانه متعلق به آل سعود و نزدیک به بن سلمان گفتگو کرده است.

بخش هایی از اظهارات احمدی نژاد را در ادامه خواهید خواند:

*با تغییر اشخاص و دیدگاه ها در مجامع جهانی، شرایط و فضا و خروجی ها هم تغییر می کند. بدیهی است بیان و نظرات یک سخنگو از جانب ملت ها و انسان ها و بویژه انسان به بند کشیده امروز در هر محفل و مرجعی مطرح شود، فضا را تغییر می دهد و نتیجه کار را به گونه دیگری رقم می زند.

*ما می گوییم سازمان ملل به این مشکل دچار شده است و خروجی اش هم همین است. اما اگر دنبال خروجی بهتری هستیم باید برخی مناسبات و رویکردها را در آنجا تغییر دهیم به خصوص رویکرد آمریکا به سازمان ملل را باید حتما تغییر دهیم. من اگر که مسولیتی بر عهده ام بود، راه کار را را بلد بودم. به گونه ای که هیچ ملتی آسیب نبیند و ملت ایران هم به حقوقش برسد و صلح و امنیت در یک جهان بهتر مستقر شود.

*کشورهای مختلف باید رویکردشان را تغییر دهند تا بتوانیم به نتیجه برسیم. چون سوال شما در رابطه با حضور من بود، گفتم من یک راه هایی را بلد بودم و هستم که آنها را انجام دهم. آن هم فوت کوزه گری است و نمی توانم اینجا توضیح دهم!

*منشور نهضت به سوی بهار، یک باز تعریف و باز تبیین و تدوین اصل انقلاب است. انقلاب ملت ایران یک انقلاب انسانی بود. یک تلاش گسترده و فداکارانه برای بازیابی حقیقت انسان و تامین حقوق انسانی و نه فقط برای ملت ایران بلکه برای همه ملت ها بود. این در واقع یک تبیینی از آن حرکت ملت ایران است. در واقع مبانی و آرمان ها و جهت گیری هاست. نه فقط ایران بلکه همه دنیا را می شود با آن سنجید. معنای صحبت من این نیست که همه منشور کامل است. یعنی حقایقی که باید بحث شود در آن آمده است و هیچ جای توسعه ندارد. اما اصولی را مطرح کرده که فارغ از نژاد و جغرافیا و رنگ و حتی مذهب (مذهب عرفی رایج در دنیا را می گوییم) می تواند مبنای تعامل بین انسانها و مبنای مدیریت جهان قرار بگیرد.

*ایندیپندنت: شما بحث آزادی را مطرح کردید و این روزها خیلی روی آن تاکید دارید. از نظر شما در کشورمان محدودیت های مشخصی برای آزادی داریم. مثلا محدودیت مشروبات الکلی، حجاب اجباری، مهم تر از آن شاید ممنوعیت حقوق های مدنی برای شهروندهای بهایی... در مورد مسایلی که نام بردم فکر می کنید تغییری باید ایجاد شود؟

 احمدی نژاد: در کشورهای گوناگون در باره آزادی مشکلاتی وجود دارد. در ایران هم هست. ما در کل جهان باید مفهوم آزادی را بگذاریم وسط و آن را یک بار به درستی تعریف کنیم و همه انسان ها در هر نقطه ای از جغرافیای جهان به آن متعهد و پایبند شویم.

*ایندیپندنت: الآن سردار قاسم سلیمانی به یک شخصیت تقریبا شناخته شده در منطقه و دنیا تبدیل شده است. نظر شما راجع به ایشان و حضور سپاه در منطقه چیست؟ نظر شما چیست؟
احمدی نژاد: من که گفتم راجع به اسم ها و موضع ها صحبت نکنیم. ما حقوق کلی را بحث کنیم. من معتقدم همه ملت ها در کل جهان حق دارند سرنوشت خودشان را تعیین کنند. هیچ امری بر سرنوشت هیچ انسانی نباید تحمیل شود. هیچ قدرتی در هیچ جای جهان نباید دخالت کند. الان متاسفانه کل دنیا عرصه دخالت هاست!
 آمریکای لاتین و بخصوص آفریقا و خاورمیانه! من معتقدم هرکس هم می خواهد به ملتی کمک کند، باید کاری کند که آن مردم بتوانند به صورت کاملا آزاد اراده خود را محقق کنند!
 استثنائی هم در این زمینه نداریم. این یک قاعده کلی است. منتها من نمی خواهم وارد بشوم. بالاخره الان همه قدرت ها در منطقه ما دخالت دارند و این غلط است.

*ایندیپندنت: در گفته های اخیر شما و منشور بهار، دیدگاه خیلی جدیدی نسبت به دین و مذهب می بینیم که حتی می شود گفت خیلی نزدیک است به نظرات دکتر عبدالکریم سروش! و کلا نظریه های این چنینی! با توجه به این که شما قبلا به چهره های خیلی متفاوتی مثل ایت الله مصباح یزدی نزدیک بودید، آیا این تفاوت فکری به منزله ایجاد تحولی در تفکرتان نسبت به دین است؟
 احمدی نژاد: تشکیلات برای این است که با همدیگر هم فکری و همکاری کنند و بازدهی شان را بالاتر ببرند. اما همه این ها باید در خدمت انسانیت، آزادی و عدالت باشد و من از اول هم دنبال همین بودم. یک موقعی در یک سطحی می فهمیدم، اما الان آن سطح تغییر کرده و با عمق بیشتری می فهمم و این هم لازمه انسان بودن و کمال یافتن انسان است. منتها من با همه آنها هم دوستم. یعنی من با هیچ کس و نه با هیچ اسمی، حزبی یا جناحی دشمنی و ضدیت ندارم!

*من با حصر و زندان و محدود کردن انسان ها در دنیا مخالفم. این یک اصل است. منتها در کشورها قواعدی نوشته اند و ساز و کارهایی درست کرده اند. که حصر و زندان و محروم می کنند. ما باید یک دنیای دیگری باید بسازیم. یادمان باشد این مناسباتی که 400 سال است تقریبا بر دنیا حاکم است، شکست خورده و نتوانسته است بشریت را به سرمنزل مقصود برساند.

*مواضعی که من گرفتم همواره ثابت بوده است. گرچه این مواضع تشریح شده و عمق و گستره پیدا کرده است، اما همان حرف هایی است که سال ۸۴ می زدم. در واقع حرف جدیدی نیست اما به طور طبیعی ارتقا پیدا کرده و عمیق تر و وسیع تر و تحلیلی تر شده است و این هم طبیعت انسان که باید رشد کند.

*دلیلی برای بازداشت بنده وجود ندارد! اما من تلاشم را در جهت اصلاح جامعه انسانی انجام می دهم. حرف های ما هم جهانی است. یعنی اصلا ما نگاهمان جغرافیایی نیست.

*شان انسان خیلی بالاتر از آن است که وقتش را برای پست و مقام بگذارد. البته ما تابع اراده مردممان هستیم. یعنی مردم هرچه بخواهند ما همان را تبعیت خواهیم کرد. چون معتقدیم در اداره جامعه، اراده عمومی باید حاکم باشد.

*ایندیپندنت: در برخوردهایی که با مردم دارید، آیا از شما نمی خواهند به صحنه سیاست برگردید؟
احمدی نژاد: چرا! بسیاری از مردم زیاد همین را می خواهند. اصرار هم می کنند و حتی بعضی وقت ها دستور هم می دهند و الزام می کنند. هر جای ایران که می رویم الان این طوری است!

*ما به مردم می گوییم ان شاء الله با کمک مردم اوضاع کل جهان رو به اصلاح است و خوب می شود. ما نباید ایران را جدای از جهان ببینیم. آمریکا را جدای از جهان ببینیم. باید همه را با هم ببینیم. اصلا امکان ندارد مناسبات یک نقطه از جهان را بتوان بدون ارتباط با بقیه نقاط جهان به طور صد در صد اصلاح کرد!

*اگر قرار بود من با ترامپ صحبت کنم، خیلی حرف ها را در دفاع از حقوق ملت ها و از جمله ملت آمریکا و اصلاح مناسبات جهان به ایشان می زدم و توصیه می کردم که از فرصت ریاست جمهوری اش برای خدمت به ملت ها و اصلاح مناسبات جهانی استفاده بهتری به عمل آورد.


نظرات بینندگان