کد خبر: ۱۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

فرمانده سپاه: رئيس جمهور اصرار زيادي بر انتخاب قاسمي به‌عنوان وزير نفت داشت

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، سردار سرلشكر محمد‌علي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صبح امروز در مراسم توديع و معارفه فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) ‌با اشاره به سوابق و عملكرد درخشان رستم قاسمي به عنوان فرمانده اين قرارگاه در طول سال‌هاي اخير اظهار اميدواري كرد همان‌طور كه وي در اين قرارگاه عملكردي درخشان داشت، در وزارت نفت نيز بدرخشد چرا‌كه اين عملكرد مبناي انتخاب رئيس جمهور و اصرار وي براي تصدي وزارت نفت توسط قاسمي بود.

وي روحيه جهادگري، سخت‌كوشي و توكل بالا را از جمله ويژگي‌هاي رستم قاسمي در پذيرش مسئوليت دانست و افزود: اين عملكرد درخشان ايشان بود كه باعث شد ما او را در قرارگاه خاتم از دست دهيم اما خوشحاليم كه مي‌تواند در مسئوليت خطير ديگري مانند وزارت نفت ‌منشأ خدمات بيشتري ‌باشد چرا‌كه وزارت نفت منبع اقتصادي تعيين كننده و محوري براي كشور و نظام است.


جعفري ادامه داد: در وزارت نفت علي‌رغم تلاش‌هاي زيادي كه صورت گرفته، به اقرار آقاي رئيس جمهور كارهاي بسياري نيز زمين مانده است كه اميدواريم قاسمي بتواند اين مسئوليت را به خوبي به سرانجام برساند.


فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه انتظارات خاصي در حوزه وزارت نفت وجود دارد،‌ گفت: در آخرين جلسه‌اي كه با حضور آقاي رئيس جمهور و قاسمي برگزار شد، بحث‌هاي زيادي صورت گرفت و هم ما و هم آقاي رئيس جمهور نگران وضعيت قرارگاه خاتم بوديم چرا‌كه اين قرارگاه يكي از نهادهاي مهم در كمك‌رساني به دولت است و نقش تعيين‌كننده‌اي در بازسازي كشور دارد اما به دليل ضرورت انجام اقدامات مهم در حوزه مهمي مانند وزارت نفت اين تصميم گرفته شد و اميد زيادي به موفقيت قاسمي در وزارت نفت است.


جعفري با بيان اينكه قاسمي بخش عمده خدمتي خود را در قرارگاه خاتم و مجموعه‌هاي آن گذراند،‌ گفت:‌ ما قادر به تشكر از زحمات ايشان نيستيم اما بي‌شك اين اجر در نزد خداي متعال براي او محفوظ است، چرا‌كه سنجش اين عملكردها با معادلات مادي و دنيوي قابل اندازه‌گيري نيست.


وي با اشاره به رشد چشمگير قرارگاه خاتم الانبيا(ص) در طول دو دهه ‌گذشته افزود: هرچند تا چند سال‌ قبل عنواناً فرمانده سپاه مسئول قرارگاه خاتم بود اما تمامي اختيارات به‌عهده فرمانده قرارگاه نيز بود و رشد امروز قرارگاه خاتم مديون تلاش‌هاي مسئولان آن است.


فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تأكيد بر نقش رستم قاسمي در دوره اخير فعاليت قرارگاه خاتم الانبياء(ص) افزود: توجه به دو موضوع توسعه كمي و كيفي در دستور اين قرارگاه بود كه همين‌ها موجب اعتماد نظام و دولت كه عمدتا كارفرماي قرارگاه هستند، شد.


جعفري ادامه داد: پروژه‌هاي قرارگاه عمدتا به موقع يا زودتر از زمان مقرر به نتيجه رسيد كه البته ورود به پروژه‌‌ و قرارداد‌هاي مهم و سنگين، ريسكي بود كه قاسمي پذيرفت و در مقاطعي كه نظام و دولت با مشكل بودجه روبه‌رو بودند، قرارگاه پروژه‌ها را انجام مي‌داد.


وي با بيان اينكه در مجموع اين عوامل را مي‌توان رمز موفقيت قرارگاه خاتم دانست، اظهار داشت: اين قرارگاه علي‌رغم فشارها و تحريم‌هاي فراوان نقشي بي‌بديل در كمك به دولت براي ساخت كشور داشت و اين را به وضوح در مقطعي كه درگير جنگ نرم با دشمن در موضوعاتي مانند هسته‌اي بوديم، مي‌توان ديد.


جعفري افزود: البته اين به رسالت و نقش كلي سپاه برمي‌گردد چرا‌كه خيلي‌ها فكر مي‌كند سپاه تنها مسئول دفاع مسلحانه مقابل بيگانگان يا ناامني‌هاي داخلي است اما وظيفه سپاه به عنوان نگهبان انقلاب و دستاوردهاي آن تنها به دفاع فيزيكي محدود نمي‌شود ‌چرا‌كه تهديدات سخت مربوط به دهه اول انقلاب بود و در دهه‌هاي بعد با هوشمندي مسئولين به خصوص رهبر انقلاب تغيير ماهيت تجهيزات دشمن بررسي و زمينه‌هاي دفاعي برابر آن فراهم شد كه رهبري در اين خصوص انتظارات فراواني از سپاه داشتند.


وي سال 69 تا 70 را ‌مقطع ورود سپاه به عرصه‌هاي جهادي ديگر به واسطه تأسيس قرارگاه خاتم الانبيا(ص) دانست و افزود: كشور نيازمند يك جهاد انقلابي و اقتصادي بود اما متاسفانه با تصميمي كه در خصوص جهاد سازندگي گرفته شد، اين خلأ به چشم آمد اما سپاه با تمام توان وارد اين عرصه شد و با روحيه جهادي به دفاع از نظام و كمك به توسعه كشور پرداخت و امروز بعد از گذشت دو دهه قرارگاه خاتم الانبيا(ص) وضعيت نسبتا مطلوبي دارد.


فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تصريح كرد: تاكنون بسترسازي و اعتماد‌سازي و آماده كردن شرايط براي طي اين مسير طولاني آماده شده اما بايد بدانيم كه هنوز كارهاي زيادي پيش رو است و سازماني كه پويا و زنده و هوشمند باشد، هيچ‌گاه از نقطه اوج خود برنمي‌گردد.


جعفري ادامه داد: سازمان‌هاي اسلامي و انقلابي اگر با همان انگيزه‌ها و چارچوب باقي بمانند، هيچ‌وقت به نقطه پايين‌تر برنمي‌گردند و بايد بدانيم با روحيه معمولي نمي‌توان به دفاع پرداخت بلكه خدمت به انقالب و اسلام نيازمند روحيه جهادي و انقلابي است.


وي خاطرنشان كرد: يكي از دغدغه‌هاي مهم رهبر انقلاب اين بود كه بستر كار اقتصادي تهديداتي را در خود دارد و بايد براي گرفتار نشدن در اين تهديدات با نيت خالص كار شود‌ و اين است كه دائم بر روحيه جهادي تاكيد شده و بايد آن را حفظ كنيم.


فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تصريح كرد: رفتن زير بار مسئوليت‌هاي سنگين مستلزم انجام ريسك است اما نبايد عقلانيت را در آن كنار گذاشت و آنچه در سازمان‌هاي مختلف مي‌بينيم، ملاحظات متعدد و دست و پا گير است كه نمي‌گذارد كارهاي بزرگ انجام شود و ما در بخش فني و ديگر بخش‌ها انتظار داريم به يك الگو براي ديگر سازمان‌ها يا بقيه كشورها تبديل شويم.


جعفري همچنين با اشاره به انتخاب ابوالقاسم مظفري شمس به عنوان فرمانده جديد قرارگاه خاتم الانبيا(ص) گفت: ما سعي كرديم فردي را با همين خصوصيات انتخاب كنيم كه سابقه عقلانيت، دانش و عملكرد درخشان ايشان در بخش‌هاي مختلف قرارگاه خاتم و يا سازمان‌هاي ديگر موجب شد تا ايشان را به اين سمت انتخاب كنيم.


وي با اشاره به شناخت مظفري شمس از قسمت‌هاي مختلف قرارگاه و هماهنگي با نيروهاي آن افزود: انتظار است همان روند رشد كه در سال‌هاي قبل در قرارگاه شاهد بوديم، با حضور ايشان ادامه پيدا كند.


جعفري ادامه داد: آن‌قدر كارهاي مهم و حساس وجود دارد كه ما نمي‌توانيم ذهن خود را معطوف به مسائل ديگر و كم‌اهميت كنيم. اما بايد بدانيم موضوع بودجه و مسائل مالي از مسائل مهم كشور است و اميدواريم و خدا را شكر مي‌كنيم اين ذخاير در ايران بالا است تا بتوانيم آنها را تبديل به بسترهاي مختلف براي افزايش بودجه و كارهاي زيربنايي كنيم.


فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار داشت: با رفتن رستم قاسمي به وزارت نفت انتظار داريم با اقدامات انقلابي ايشان مشكلات در اين زمينه كه ارتباط مستقيم با بودجه كشور دارد، حل شود.


جعفري تأكيد كرد: سپاه اصولا وارد زمينه‌هايي مي‌شود كه بخش‌هاي ديگر توان انجام آن را نداشته باشند، مانند جنگ تحميلي كه به خاطر گسترش جبهه و توان آن روز ارتش، سپاه وظيفه داشت با تمام وجود وارد صحنه نبرد شود و امروز نيز در موضوعات اقتصادي همين روال را داريم.


وي همچنين خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات مهم قرارگاه خاتم اين بود كه در بخش‌هايي كه بخش خصوصي توان انجام آن را داشت، وارد نمي‌شد و تنها به پروژه‌هايي مي‌پرداخت كه ديگر نهادها و بخش خصوصي به خاطر مسائل مختلف توان انجام آن را نداشتند و اين روند در آينده نيز ادامه پيدا خواهد كرد.


فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پايان براي رستم قاسمي براي مسئوليت جديد در وزارت نفت و ابوالقاسم مظفري شمس در قرارگاه خاتم الانبيا آرزوي موفقيت كرد.

نظرات بینندگان