کد خبر: ۱۳۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
گفتگو با استاد علی رضا حیدرپور به بهانه اجرای نمایش حضرت عباس (ع) در سوگواره عاشورایی یاس ارغوانی

نسل پنجم تعزیه شیراز

علی رضا حیدرپور استاد تعزیه و نمایش های آیینی و سنتی چهارشنبه 3مهرماه 98تعزیه حضرت عباس(ع) را در چهارراه حافظیه به اجرا در آورد.
علی رضا حیدرپور، متولد 15مهر 1333در یک خانواده هنرمند بخصوص در بخش نمایش های آیینی و تعزیه به دنیا آمد که به گفته خودش نسل پنجم تعزیه در این خانواده هنرمند است.

او در گفتگو با پایگاه خبری شیرازه گفت: تعزیه مراسمی است آیینی که در قلب و باور ایرانیان جای دارد. این گونه نمایش باید همواره پابرجا باقی بماند که آموزش های خود را نسل به نسل و سینه به سینه انتقال دهد. من خود نسل پنجم تعزیه هستم و نسل های قبل از من در اجرای تعزیه فعال بوده و در فرزندان و نوادگان من هم ادامه دارد.



این استاد نمایش های آیینی با اشاره به معرفی گروه خود به عنوان گروه سفیر افزود: گروه سفیر می تواند تقریباً بیش از نیمی از آیین های استان فارس را به اجرا در بیاورد همانطور که سالهای متوالی این گروه در جشنواره های مختلف استانی ،کشوری و حتی در کشورهای مختلف دنیا به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخته است.از انواع تعزیه با نسخه های بسیار قدیمی و نسخه های جدید تا نمایش های از یاد رفته ای مانند گل قلتان و عروسی درخت نارنج و ایل برون و کسب مقام ها و تندیس های مختلف از جشنواره های کشوری.

سرپرست گروه هنری سفیر با توجه به دارا بودن  این گروه به تجهیرات بسیار قدیمی و ارزشمند که نسل به نسل به دست ایشان رسیده است افزود:این ابزارها را اجداد من برای نمایش های آیینی و بخصوص تعزیه استفاده میکردند و هدف من نگهداری این آیین ها است و من از مسولین خواستار یک فضا در سطح شهر هستم که بتوانم در طول سال به اجرای نمایش های آیینی و سنتی پرداخته و ابزار نمایشی که نمونه آنها را در موزه ها میتوان دید را برای علاقمندان این رشته به نمایش بگذارم.

علی رضا حیدرپور در ادامه صحبت های خود افزود:تعزیه دستگاه های مختلف دارد و تعزیه خوان باید نسخه ها را در دستگاه های درستش بخواند اما امروزه برخی جوانان بدون شناخت تعزیه و بصورت ناخودآگاه به این رشته نمایشی آسیب جدی وارد کرده اند.اگر تعزیه ایران به ثبت جهانی رسید تعزیه سنتی مورد تایید قرار گرفت نه تعزیه ای که به عنوان مدرن شناخته می شود،البته با نوآوری مخالف نیستیم اما باید جوانان ساختار قبلی را بشناسند و بعد دست به نوآوری بزنند.

این استاد تعزیه شیراز درباره ی سوگواره عاشورایی یاس ارغوانی ادامه داد: یکی از مشکلات که بسیاری از برنامه ها دارند این است که کار در  دقیقه نود انجام میشود ، باید سریعتر به گروه های اجرایی اطلاع رسانی شود که بتوان کاری با کیفیت بسیار بالا و عظیم در اختیار مردم عزیز قراردهند و درمورد تبلیغات هم گاها کم کاری میشود چرا که باید از چند ماه قبل از برگزاری چنین برنامه ای به فکر تبلیغات آن بود.در کل برنامه امسال با شور و اشتیاق بیشتری نسبت به سالهای اخیر برگزار شد و خوشبختانه استقبال مردم عزیز و فهیم شیرازی از این سوگواره و بازخورد آنها بسیار خوب بود.


نظرات بینندگان