کد خبر: ۱۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

بازداشت خشونت‌آميز زن مسلمان به‌خاطر داشتن روبنده توسط پليس فرانسه

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري فرانسه‌زبان "algerie-focus "، در ادامه اجراي قانون ممنوعيت روبنده (برقع) در فرانسه، پليس فرانسه هفته گذشته يك زن مسلمان را در حالي كه پوشش روبنده به صورت داشت، با اعمال خشونت و رفتاري توهين‌آميز در خيابان بازداشت كرد.

بر اساس اين گزارش، اين زن در حالي كه مشغول راه رفتن در پياده‌رو خيابان بود، ناگهان با فرياد پليس مواجه شد كه: "حجابت را بردار! اين ممنوع است! " و زن پاسخ داد: «اين حق من است».


سپس سه افسر پليس به سوي زن مسلمان هجوم بردند و به دستگيري وي پرداختند و هنگامي كه دو پليس مرد به تفتيش بدني اين زن مسلمان پرداختند، زن محجبه از فرط ناراحتي شروع به فرياد زدن و جيغ كشيدن كرد و پليس فرانسه به وي دستبند زد و او را سوار ماشين پليس كرد.


قانون ممنوعيت استفاده زنان مسلمان از پوشش روبنده (برقع) در اماكن عمومي از روز گذشته در سراسر جامعه فرانسه اجرايي شد.


بر اساس اين قانون، هر زني كه با پوشش برقع در اماكن عمومي فرانسه تردد كند، به 150 يورو جريمه نقدي محكوم خواهد شد و در صورت سرپيچي از وي خواسته مي‌شود تا به عنوان مجازات در خدمات عمومي كاري انجام دهد.


با بررسي مواضع و عملكردهاي اخير دولت اين كشور در قبال مسلمانان، درمي‌يابيم كه رفتارهاي تبعيض‌آميز در فرانسه رشد روزافزوني را در پيش گرفته و معضل نژادپرستي در اين كشور مدعي حقوق‌ بشر بيداد مي‌كند.


علاوه بر اين بايد توجه داشته باشيم كه طبق گزارش‌هاي موجود، كميته ضدنژاد‌پرستي سازمان ملل از پنج سال پيش هشدارهاي متعددي را در خصوص وجود نشانه‌هايي از رفتار‌ها و برخوردهاي نژاد‌پرستانه دولت فرانسه به مقامات اين كشور داده است حال آنكه دولت "نيكلا ساركوزي " بدون توجه به اين هشدارها همچنان به اقدامات غيرانساني خود ادامه مي‌دهد.


كميته ضدنژادپرستي سازمان ملل همچنين با بيان اينكه ظرف پنج سال گذشته عملكرد دولت و سازمان‌هاي مسئول فرانسوي در زمينه رعايت حقوق انساني را با دقت زيرنظر داشته، از روند رويدادهاي فرانسه اعلام تأسف كرده و هشدار داده است كه اين رويدادها از موارد جدي نقض حقوق ‌بشر محسوب مي‌شوند.


در عين حال بايد بگوييم كه دوران تصدي ساركوزي به وزارت كشور فرانسه همچنين دوران پرالتهابي بود كه در آن پليس فرانسه و نيروهاي امنيتي شديداً عليه اتباع خارجي وارد عمل شده بودند و در بسياري از موارد به خاطر رنگ پوست، نژاد و مذهب آنها، اين افراد را مورد تحقير قرار مي‌دادند.

اكنون نيز ساركوزي با همان رويكرد و طرز فكر نژادپرستانه از موضع رياست جمهوري به مسائل مي‌نگرد و اين رويكرد و نگرش تبعيض‌آميز خود را به صورت يك رويه حكومتي در پيش گرفته است.

فرانسه نخستين كشور اروپايي است كه قانون ممنوعيت پوشش روبنده در آن اجرايي مي‌شود، حال آنكه اين كشور به اصطلاح به آزادي گسترده معروف است.


فرانسه تنها كشور اتحاديه اروپاست كه در سال 2004 داشتن حجاب در مدارس را ممنوع اعلام كرد.


مسلمانان فرانسه بزرگترين جمعيت مسلمانان اروپا را تشكيل مي‌دهند و بنا بر اعلام دولت اين كشور در حال حاضر دو هزار نفر از زنان مسلمان ساكن فرانسه از برقع استفاده مي‌كنند.


اقليت مسلمان فرانسه با پنج ميليون نفر جمعيت يك نماينده در مجالس ملي اين كشور ندارند و حتي يك شهردار مسلمان نيز در فرانسه وجود ندارد.

نظرات بینندگان