کد خبر: ۱۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
رئیس کانون وکلای فارس و کهکیلویه و بویراحمد:

رئیس دستگاه قضا جلوی شیوه جذب غیرقانونی وکلا را بگیرد/ رعایت قانون، دوری از موازی کاری و حمایت از وکلای دادگستری خواست وکلای فارس و کهکیلویه و بویراحمد

هومان پارسا به نمایندگی از وکلای فارس و کهکیلویه و بویراحمد، از رئیس دستگاه قضا خواست تا جلوی جذب وکلای جدید با شیوه غیرقانونی توسط دستگاه زیرمجموعه خود را بگیرد.

به گزارش شیرازه، هومان  پارسا رئیس کانون وکلای فارس و کهکیلویه و بویراحمد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی  کانون وکلای دادگستری فارس در باشگاه دانشگاه شیراز، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرکز مشاوران حقوقی به‌زودی آزمونی برگزار می کند که شرایطی چون داشتن مدرک لیسانس حقوق و کارت پایان خدمت برای شرکت‌کنندگان در آزمون وجود ندارد؛ تصریح کرد: شرایطی که در قوانین موضوعه به‌عنوان شروط اصلی در نظر گرفته‌شده و با لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و قانون نظام وظیفهمغایرت دارد، و به طور کلی مغایر نص صریح قانون است.


وی یادآور شد: در سال 1378 و در قانون برنامه سوم توسعه، ماده 187 این قانون اجازه می‌داد تا قوه قضائیه اشخاصی که متقاضی تأسیس مرکز مشاوره حقوقی هستند را تائید صلاحیت کند اما آئین‌نامه این قانون، فراتر از قانون تصویب شد.

پارسا با بیان اینکه این آئین‌نامه اختیارات بیشتری به مرکز داد تا پروانه وکالت صادر کنند که در سال 1397 اصلاح و مرکز مشاوران تبدیل به مرکز وکلا شد، افزود: تغییرات دیگری نیز به وجود آمد مبنی بر اینکه ظرفیت آزمون وکلا را هیات نظارت تعیین کند، اما حالا شنیده می‌شود که هر کس 50 درصد نمره آزمون را کسب کند، می‌تواند پروانه وکالت بگیرد.

رئیس کانون وکلای فارس و کهکیلویه و بویراحمد ادامه داد: در ماده یک قانون اخذ پروانه وکالت، کمیسیونی ظرفیت مورد نیاز برای جذب وکیل را تعیین می‌کند که این قانون لازم‌الاجراست و اعضای این کمیسیون متشکل از رئیس‌کل دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا می‌باشند؛ لذا اگر برخلاف مصوبات این کمیسیون وکیلی جذب شد، به‌نوعی نقض صریح قانون رخ‌ داده است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود رئیس محترم قوه قضائیه جلوی این شیوه جذب وکیل را گرفته و اجازه ندهند افزایش بی رویه وکیل در شرایطی که زمینه اشتغالشان فراهم نیست موجب هرج و‌‌ مرج  و فساد شود ، تأکید کرد: و در نامه به رئیس دستگاه قضا که بیش از یک ماه پیش ارسال شده نیز این موارد مطرح‌شده اما تا به امروز پاسخی دریافت نشده است.

پارسا گفت: در بیانیه امروز بر استقلال کانون وکلا، رعایت قانون، دوری از موازی کاری و حمایت از وکلای دادگستری تأکید گردیده و از قوای سه‌گانه درخواست شده تا این موارد را مدنظر داشته باشند.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان