کد خبر: ۱۳۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
استاندار فارس در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی:

توجه سند پیشران توسعه فارس به رفاه مردم

عنایت الله رحیمی گفت: اجرای سند پیشران توسعه این استان و سرعت بخشیدن به روند عملیاتی شدن آن رفاه و بهبود معیشت مردم را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شیرازه، دکتر عنایت الله رحیمی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در شیراز برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌شمار فارس در حوزه‌های مختلف و نیز اقداماتی که دولت تدبیر و امیدبه منظور توسعه این استان انجام داده است اظهار داشت: فارس مهد فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران است و ۱۵ هزار شهید گلگون کفن را به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده و جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) را به خود اختصاص داده و همچنین خواستگاه ادبا و علمای نام آوریاست که همه این موارد دارایی‌های درخور افتخار فارس محسوب می‌شود.

رحیمی با اشاره به تصمیم هیئت دولت در افزایش تعداد شهرستان‌های فارس، استان فارس را جزء رتبه های اول در دارا بودن بیشترین تقسیمات کشوری دانست.

وی با شاره به پتانسیل های تاریخی، مذهبی و طبیعی فارس تصریح کرد: بی تردید برنامه‌ریزی دقیق و گسترده ای در این حوزه سبب توسعه توریسم زیارتی، فرهنگی، تاریخی،طبیعی و... خواهد شد که بهره مندی های درخور توجهی را برای مردم استان فارس در پی خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در فارس همچنین به ظرفیت های کشاورزی این استان اشاره و تصریح کرد: فارس رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده و در حال حاضر اقدامات موثری از جمله توسعه آبیاری های نوین ، ترویج کشت های کم آب بر و کاهش کاشت محصولاتی که نیازمند آب زیاد هستند در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مربوطه استان قرار گرفته است.

به گفته وی، مجموعه مدیریت استان در تلاش است با برنامه ریزی به سمت فعال کردن معادن کوچک تری که غیر فعال بوده اند حرکت کرده و اقداماتی در راستای کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از معادن استان انجام دهد.

رحیمی اظهار داشت: با شناختی که از توانمندی ها و محدودیت های استان و همچنین نیازمندی‌ها و ارزشهای مورد نظر داشتیم سعی کردیم با توجه به اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز کشور و همچنین طرح آمایش سرزمین، برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی، برنامه های سنواتی و بودجه سالیانه تدوین کنیم.

نماینده عالی دولت در فارس، در ادامه با اشاره به وجود منابع نفت و گاز در بخش های مختلف استان، ظرفیت های علمی دانشگاهی و وجود مراکز توانمندی همچون دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی ، پتانسیل درمانی و وجود پزشکان حاذق و کاردان تاکید کرد:این توانمندی‌ها در صورت داشتن برنامه‌های عملیاتی قطعاً برنامه های، اقتصاد مقاومتی را محقق می کند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه هر یک از دستگاه های اجرایی از ابتدای سال برنامه ریزی مشخصی در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کرده اند، افزود: بر همین مبنا نیز ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه صنعت در فارس از افتتاح تعدادی پروژه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان خبر داد و اظهار کرد: از این میزان بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان مربوط به صنایعی همچون آلومنیوم جنوب ، اتان بنزین، کربنات سدیم ، سیمان کاغذ سازی است.

دکتر رحیمی همچنین به اهمیت توسعه شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد رشد این شرکت ها، مراکز رشد و فعالیت های فناورانه از سال ۹۲ تا کنون قابل توجه بوده است.

استاندار فارس با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در استان به برنامه هایی از جمله انعقاد تفاهم نامه با سازمان جنگل‌ها و مراتع با اعتبار ۶۷ میلیارد تومان به منظور اجرای طراح‌های آبخیزداری اشاره کرد.

دکتر رحیمی استفاده از آب های سطحی با ایجاد سدها و کاهش بهره برداری از منابع زیر زمینی را از دیگر برنامه های مدیریت استان دانست و عنوان کرد: سه سد نرگسی، هایقر و کوار در حال حاصر از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

وی همچنین از انجام تفاهم نامه ای با معاونت فناوری ریاست جمهوری و راه اندازی بزرگترین کارخانه نوآوری در شیراز خبر داد و این‌اقدام را در راستای استفاده از توان نیروهای نخبه و دانشگاهی توصیف کرد.

استاندار فارس ابراز امیدواری کرد با فرماندهی و راهنمایی وزیر محترم کشور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان سند پیشران توسعه استان عملیاتی شده و زمینه رفاه مردم را فراهم کنند.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان