کد خبر: ۱۳۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸

رفیق‌دوست: صدرالساداتی با شکایت من محکوم شده است/باهنر: چند هزار نفر رای نمی‌آورند و می‌گویند تقلب شده/ماجرای درگیری جعفر کاشانی و صادق خلخالی چه بود؟/نگرانی احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها از حضور ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت

خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: توصیه‌های پدر و پسری رهبری به فرماندهان سپاه/دانش‌آموزان می‌توانند برای پیاده‌روی اربعین یک هفته غیبت کنند/واکنش کیهان به نامه‌نگاری خاتمی به دبیرکل سازمان ملل و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «شیرازه»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

رفیق‌دوست: صدرالساداتی با شکایت من محکوم شده است
محسن رفیق‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حواشی به وجود آمده به دلیل برخی اظهارات صدرالساداتی، گفت: بنده از آقایی که درباره حقوق بنده سر و صدا راه انداخت به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کردم و حکم مجرمیتش صادر شده است. وی یادآور شد: وی  در جریان مصاحبه‌ای که علیه بنده انجام داد، اعلام کرد بنده ماهی 19 میلیون تومان حقوق می‌گیرم. در مصاحبه‌ای که یکی از خبرنگاران با بنده داشت از من پرسید «حقوق 19 میلیون تومانی» یا «زیرمیزی»؟ بنده هم بی‌خبر از مصاحبه این آقا گفتم حقوق 19 میلیون تومانی البته بلافاصله گفتم «اما حقوقی دریافت نمی‌کنم» وی که در آستانه بازنشستگی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان چهارمین دهه خدمتش قرار دارد، ادامه داد: این آقای بی‌تقوا نخواست این جمله بنده را بشنود و مملکت را بر فرض حقوق 19 میلیون تومان بنده، چند روزی بهم ریخت به همین دلیل از ایشان به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کردم. از دادگاه خواستم این آقا ثابت کند که 19 میلیون تومان حقوق می‌گیرم همچنین اعلام کردم اگر این فرد متوجه اشتباه و دروغش شد در همان فضای مجازی به اشتباهش اقرار کند و از اشتباهش به مردم بگوید اما چون این کار را نکرد، دادگاه هم وی را «مجرم» شناخت. بنده از حکمش اطلاع دارم اما دادگاه به زودی حکم ایشان را اجرا خواهد کرد.

باهنر: چند هزار نفر رای نمی‌آورند و می‌گویند تقلب شده
باهنر با اشاره به موضوع تایید صلاحیت ها گفت: احزاب نباید تصور کنند که اگر در بوق نارضایتی بدمند می توانند بر این موج سوار شوند؛ حساب و کتاب روشن است. ۱۶ هزار نفر ثبت نام می کنند و چند هزار نفر رای نمی آوردند و می گویند تقلب کردند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین فضای مجازی را چون شمشیر دو لبه ای دانست که می شود از آن استفاده خوب یا بد کرد، افزود: زمانی در سایت ها گفتند باهنر سلطان چای است خیلی ها گفتند برو شکایت کن. اما الان فضای مجازی فرصت پاسخ به تخریب ها را نمی دهد.

فرهاد مجیدی از هدایت تیم ملی امید کناره گیری کرد
فرهاد مجیدی در اینستاگرام خود نوشت: به خاطر دخالت‌های نادرست و غیر حرفه‌ای در امور سرمربیگری، تیم المپیک ایران را ترک می کنم. زمان زیادی از کارم در تیم امید به تلاش برای حل این مشکل بزرگ گذشت اما نهایتاً ادامه این وضعیت شرم آور را به نفع تیم امید در آستانه یک تورنمنت مهم نمی دانم و روش‌هایی که بر اساس پستهای تعریف نشده و غیر استاندارد توسط کمیته فنی در تیم امید حاکم است و مطابق اصول مربیگری ام نبوده و نخواهد بود.

واکنش کیهان به نامه‌نگاری خاتمی به دبیرکل سازمان ملل
کیهان نوشت: محمد خاتمی، رئیس ‌دولت اصلاحات در نامه‌ای به گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار گردآمدن همه خیرخواهان، سیاستمداران و نهادهای مدنی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی تحت عنوان «ائتلاف برای صلح بر پایه عدالت» شد و نوشت: «ایران با خشونت‌بارترین تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی روبروست» و «تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران پررنگ‌تر شده است.» خاتمی خطاب به گوترش نوشته است که «در مخالفت با جنگ پیش‌قدم باشید.»سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا با باور خاتمی، نامه او به دبیر کل سازمان ملل متحد، در روابط بین‌الملل و حوزه دیپلماسی تأثیری دارد؟ صریح‌تر آنکه آیا رئیس‌جمهور اسبق که اطرافیانشان بارها از او عبور کرده‌اند و سرنوشتش شکست گفتمان اصلاحات و حصر و ممنوع‌التصویری بوده، گوش شنوایی هم دارد؟آیا او منتظر بروندادی خارجی و تأثیری در روابط بین‌المللی است؟ خیر. خود او نیز به شکست این طرح اذعان داشته و نوشته است: «ازآن‌پس خشونت در پی خشونت، جنگ از پس جنگ و آوارگی انسان‌ها و فشار حکومت‌های جبار چهره تاریخ را سیاه‌تر کرد و دیدیم که بر سر آنچه بهار عربی خوانده شد چه آمد. دوباره حکومت‌های نظامی و غیر دموکراتیک سر برآوردند و جنگ و خشم و آشوب به‌جای امید به آزادی و دموکراسی و پیشرفت نشست و دامنه اشغال و تجاوز گسترده‌تر و آتش نسل‌کشی شعله‌ورتر شد و ...». از طرفی بعد از ولی بااین‌حال لازم دیده که نامه‌ای با مضمون صلح و صلح‌طلبی و دوری از جنگ بنویسد!

وزارت خارجه: فعلا سفر اربعین را به تاخیر بیندازید
وزارت امور خارجه در بیانیه ای با اشاره به برخی ناآرامی های پراکنده در عراق و توصیه به زائران اربعین تاکید کرد: مردم سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط در آن کشور به تاخیر انداخته و به هشدارهای مسئولین سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند. متن کامل بیانیه به شرح زیر است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اظهار تاسف از بروز برخی ناآرامی های پراکنده در چند شهر عراق اطمینان دارد دولت و ملت عراق با همکاری همه گروهها، احزاب و شخصیت ها بویژه مراجع عظام تقلید و دیگر رهبران دینی، مذهبی و سیاسی برای آرام کردن فضای ملتهب کنونی وارد عمل شده و اجازه تداوم برخی تحرکات را که به ضرر ملت عراق بوده و باعث سوء استفاده بیگانگان خواهد شد نخواهند داد. وزارت امور خارجه با تاکید بر اهمیت راهپیمایی عظیم اربعین سید و سالار شهیدان و ضرورت برگزاری شکوهمند این کنگره عظیم، از عموم مردم متدین ایران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام درخواست می نماید سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط در آن کشور به تاخیر انداخته و به هشدارهای مسئولین سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند.»

رئیسی: کارگر اخلالگر نیست؛ برخورد با او باید با رأفت باشد
آیت الله رئیسی با بیان اینکه عدالت امر مهمی است، گفت: خیلی ها را دیدید که درس حقوق نخوانده‌اند ولی دادرسی حقوقی به احکام دارند؛ لذا انتخاب حکم و موضوع مهم است. انتظار عمومی از ما این است که انتخاب حکم و موضوع فرق می کند. ممکن است کسی امروز بخاطر اینکه حقوقش عقب افتاده و بچه اش گرسنه است و معیشتش سخت است اعتراض کند، این فرد با کسی که قصد سوء استفاده کردن را دارد فرق می کند. او می خواهد زمینه تولید برایش فراهم شود لذا توصیه می کنم که در زمان صدور حکم، حقوق او را بدهید. این فرد اخلالگر نیست. برخورد باید با او با رافت و متفاوت باشد زیرا مشکل معیشتی دارد.

ماجرای درگیری جعفر کاشانی و صادق خلخالی چه بود؟
جعفر کاشانی، کاپیتان اسبق پرسپولیس که چند روز پیش درگذشت سابقه کار در وزارت امور خارجه به عنوان دیپلمات را در کارنامه خود داشت. نکته جالب سابقه سیاسی او درگیری‌اش با صادق خلخالی است: خداحافظی‌اش از فوتبال ایران، کارهایش در وزارت امور خارجه را بیشتر کرد. می‌گویند یکی از دلایلی که تصمیم گرفت زود از دنیای فوتبال خداحافظی کند این بود که وعده داده بودند قرار است به کنسولگری ایران در انگلیس فرستاده شود. این امر البته محقق هم شد و کاشانی به‌عنوان دیپلمات راهی انگلیس شد.
زندگی سیاسی او به‌عنوان کارمند وزارت امور خارجه تداوم داشت. او در سفارتخانه‌های مختلف ایران در کشور‌های آلمان، سوریه و امارات هم انجام وظیفه کرد تا اینکه دوباره به ایران برگشت. البته دوران دیپلماتیکش هم مثل زمان فوتبالش متفاوت بود. ماجرای مجادله‌اش با صادق خلخالی، حاکم شرع دادگاه‌های ایران در تابستان سال ۱۳۶۱ هم ماجرای متفاوتی است که درباره‌اش زیاد صحبت نشده است. در آن سال‌ها جعفر کاشانی سرپرست کنسولگری ایران در امارات بود؛ روایتی از همان زمان‌ها نقل شده که خلخالی تصمیم می‌گیرد در سفرش به امارات، سخنرانی‌ای ترتیب دهد و در آن نام خلیج‌فارس را به‌عنوان خلیج اسلامی معرفی کند. کاشانی که به این موضوع پی برده بود، مانع از این اقدام می‌شود و اجازه چنین سخنرانی و بالطبع چنین تغییری را نمی‌دهد. از قرار، همان مجادله، سرآغاز اختلاف این دو نفر می‌شود، به‌طوری‌که خلخالی در بازگشت از امارات از وزیر وقت ایران می‌خواهد «ورزشکار فاسدالاخلاق سابق» را برکنار کنند. این درخواست، اما در روزنامه کیهان همان سال منتشر شده؛ «کیهان» در گزارشی از دیدار صادق خلخالی با «علی‌اکبر ولایتی»، وزیر وقت امور خارجه ایران، نوشت: «هنوز نارسایی‌هایی در کار وزارت امور خارجه وجود دارد.... شخصی به نام کاشانی که ورزشکاری فاسدالاخلاق بوده و این آدم را در آنجا (دوبی) سرپرست کنسولگری کردند و بعد هم وقتی پرونده‌اش به جریان افتاد، فهمیدند آدم نابابی است. او را خواستند، اما نیامده به آلمان رفت».

دانش‌آموزان می‌توانند برای پیاده‌روی اربعین یک هفته غیبت کنند
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضور فرهنگیان و دانش‌آموزان در پیاده‌روی اربعین،گفت: از مدیران مدارس می‌خواهم که این موضوع را به عنوان بخشنامه تلقی کنند و غیب دانش‌آموزان را با همکاری خانواده‌ها در این یک هفته، موجه قلمداد کنند؛ البته دانش‌آموزان هم قول خواهند داد که با همت بلند و تلاش مضاعفی که بعد از پیاده‌روی اربعین خواهند داشت، عقب‌ماندگی‌های درسی خود را جبران کنند./فارس

انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از گرانی‌ها
آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با عارف اظهار داشت: مردم از نظر معیشتی در مضیقه هستند و گرانی مشکل جدی مردم است، اگر امروز فقیر وجود دارد به دلیل عمل نکردن به دستورات اسلام است. مسئولان باید به وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند چراکه در اعتماد مردم تأثیر دارد، همه تلاش‌ها باید برای از بین بردن فقر و برقراری عدالت در جامعه باشد، خوشبختانه از نظر منابع و امکانات مشکلی در کشور نداریم، نباید همه مشکلات را بر گردن تحریم بیندازیم بلکه باید مدیریت را اصلاح کرد./تسنیم

خاتمی رهبر جریان اصلاحات نیست
محمد تاجیک تئوریسین و تحلیلگر مسائل سیاسی به خبرآنلاین گفت: اصلاح‌طلبان به یک دوران دور از خانه قدرت احتیاج دارند که در این فضا مجال دیدن، محاسبه نفس و نقد خود را پیدا کنند و مدتی از این فضا خارج باشند و خودشان را ریکاوری کنند تا منزلت و شأن اجتماعی از دست رفته‌شان را باز بگردانند. من با لیست و لیستی رأی دادن مخالف هستم. لیستی رأی دادن یعنی این‌که من می‌خواهم حداکثر را داشته باشم و هر کسی را در لیست بگنجانم که لیست پر شود. شخص آقای خاتمی هیچ‌گاه مدعی رهبری جریان اصلاح‌طلبی نبوده، هیچ کجا گزاره و ادعایی از ایشان نیست که بگوید من رهبر جریان اصلاح‌طلبی هستم. قرار بود رهبری اصلاحات جمعی باشد، اما الان همان منش و فرهنگی در حال تکرار است که اصلاح‌طبی نافی و ناقد آن است.

تهران و ریاض در چند قدمی آشتی‌کنان
ایالات متحده آمریکا موافقتش را با مذاکره میان تهران و ریاض اعلام کرده است. فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق هم اکنون در آمریکاست تا دربارۀ تاریخ این ملاقات گفتگو کند. عباس الحسناوی، یکی از مسئولان دفتر نخست وزیر عراق به میدل ایست آی گفت: در صورتی که توافقی میان تهران و ریاض با موضوعیت یمن، سوریه و عراق میان دو طرف منعقد شود، این مسئله هیچ تعارضی با منافع آمریکا نخواهد داشت. بغداد بهترین مکان برای ملاقات میان دو طرف است؛ اما هنوز نمی توانیم به صراحت مکان ملاقات را تأئید کنیم. قرار است مسئولان دو طرف در ابتدا با یکدیگر ملاقات و گفتگو داشته باشند و در پایان یک توافقنامه میان طرفین امضاء شود.

نگرانی احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها از حضور ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چون کاندیداهایی که برای رقابت ۱۴۰۰ مطرح بودند هر کدام به نوعی آسیب دیدند، شاید آقای ناطق نوری که بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶ در هیچ انتخاباتی ورود نکرد، امروز احساس می کند می تواند شانسی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده داشته باشد. ناطق نوری بعد از ۱۰ سال به جلسه جامعه روحانیت مبارز رفت، این حضور به تعبیر برخی رونمایی از نامزد این تشکل روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری بود./نامه نیوز

توصیه‌های پدر و پسری رهبری به فرماندهان سپاه
سردار کوثری، جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران در یادداشتی در خبرآٖنلاین نوشت: هشت توصیه کلیدی رهبر انقلاب به سپاه پاسداران همچون تأکید یک پدر به فرزندش بود، مانند پدری که از فرزندش می‌خواهد که اقدامات خوب را هر چند که انجام می‌شود، تقویت کند. سپاه این آمادگی را دارد که کمک خود را به هر سه قوه به خصوص دولت ارائه کند و با دولت‌های مخلتف همکاری و هم‌افزایی داشته باشد، این اتفاق هم به نفع خود دولتمردان و هم به نفع مردم خواهد بود. تأکید و توصیه رهبری در جهت تقویت این رفتار است، اینگونه نبوده است که این عملکردها و رفتارها در سپاه وجود نداشته است و حالا مورد توجه قرار گرفته است. در واقع همه امکانات و نیروهای سپاه پاسداران برای تقویت نظام و کمک به مردم است.

شکست طرح ترور سردار سلیمانی
طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه در تشریح بخشی از طراحی سرویس های امنیتی برخی کشورهای عربی و اسرائیل برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه وی اضافه کرد : در این طراحی قرار بود تیم تروریستی وابسته و اجیر شده با ورود به کشور در ایام فاطمیه ، محلی در جوار حسینیه مرحوم پدر سردار سلیمانی را خریداری کرده و با استقرار در آن ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو مواد منفجره را تهیه و از طریق ایجاد کانال در زیر حسینیه قرار دهند تا زمانی که این سردار عزیز به رسم همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورا در این حسینیه و در جمع عزاداران حسینی حضور می‌یابند، آن را منفجر کنند. اعضای این تیم پس از دستگیری گفتند می خواستیم عملیات ایام فاطمیه را به ایام محرم و تاسوعا و عاشورا بیاوریم تا با ترور سردار سلیمانی اتفاق بزرگی را برای بر هم زدن اوضاع داخلی و افکار عمومی رقم زنیم.
نظرات بینندگان