کد خبر: ۱۳۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸

رونمایی از سند پیشران توسعه استان فارس؛ ۷ تکلیف برای فرمانداران مشخص شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به رونمایی سند پیشران توسعه استان فارس گفت: بند‌های عمومی این سند بر اجرای اولویت‌های وزارت کشور، طرح‌های اقتصاد مقاومتی و ۷ تکلیف برای فرمانداران تاکید دارد.
 بابک دین‌پرست در جلسه اقتصاد مقاومتی استان فارس با اشاره به رونمایی سند پیشران توسعه استان فارس اظهار داشت: سند پیشران توسعه فارس شامل ٢٣ طرح ابلاغی فرامین رهبری و ٧٦ طرح مهم ملی توسعه استان است. 

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی این سند در استانداری فارس برپا شده است، گفت: بند‌های عمومی این سند بر اجرای اولویت‌های وزارت کشور، طرح‌های اقتصاد مقاومتی و 7 تکلیف برای فرمانداران تاکید دارد. 

دین‌پرست با اشاره به 7 تکلیف فرمانداران که در این سند به آن اشاره شده است، افزود: این 7 تکلیف عبارتند از: برطرف کردن مشکلات واحد‌های تولیدی تملک شده، واحد‌های تولیدی راکد، واحد‌های تولیدی مشکل‌دار و بحرانی و واحد‌هایی که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و واحد‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: پیگیری اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای ٢٣ طرح اولویت‌دار استان و اجرای طرح‌های برش استانی و 76 طرح ملی استانی از مهم‌ترین بند‌های این سند است.

وی با بیان لزوم شفافیت در دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر پاسخگویی بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای 220 بند این سند شدند. 

توجه به مسئله عدالت در اقتصاد مقاومتی 

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه عدالت خواسته عمومی بشر در طول تاریخ است، اظهار داشت: عدالت نیاز همیشگی جامعه ما است، در ستاد اقتصاد مقاومتی هم به حسب سیاست‌های کلی که رهبری مطرح کردند، مسئله عدالت یکی از بندهای مهم است. 

وی با بیان اینکه باید مسئله عدالت به نوعی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها برجسته‌تر شود، گفت:در تولید و توزیع باید نگاه به عدالت باشد، امروز اختلافی که بین بانک‌ها و تولیدکنندگان وجود دارد، بر سر حق طرفین است و اینجا هم عدالت باید رعایت شود. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه سهم هر کدام باید عادلانه مشخص شود، افزود: با وجود اهمیت این مسئله هنوز در مباحث نظری عدالت هم مشکل داریم و اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید مجامعی از اهل فضل و علم این سهم را مشخص کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه این موضوع با بیان اینکه باید سهم توزیع نیز مشخص شود، بیان کرد: اینکه دلالی اینقدر ارزش پیدا می‌کند به این دلیل است که سهمش مشخص نیست و همه این مسئله به عدالت بازمی‌گردد و از همه مهم‌تر در این سیستم باید سهم کارگر نیز مشخص باشد. 
وی با بیان اینکه هر کس در این موضوع می‌تواند کمک کند، تصریح کرد: نهاددهای فرهنگی مثل روحانیت نقشی دارند و  قسمی هم مدیریتی و اجرایی است که وزارت کشور فضای مناسبی که به مسئله عدالت بپردازیم. 
دژکام با بیان اینکه نکته دیگری که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری بوده است و نیاز دارد بیشتر به آن توجه شود دانش بنیان بودن است، بیان کرد: با این کلمه دانش بنیان بودن به ذهن متبادر می‌شود که باید فناورانه باشد در حالی که همه‌اش فناورانه نیست بلکه نیاز به افزایش آگاهی‌های عمومی داریم، اکنون مردم حقوق ابتدایی خود را در اقتصاد نمی‌دانند. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید آگاهی‌هایی در زمینه‌های مختلف به مردم القا شود، تصریح کرد: باید همه تلاش کنیم و نقش رسانه‌ها خیلی برجسته می‌شود همچنین محیط‌های دانشگاهی هم باید نقش ایفا کنند. 

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که برای اقتصاد مقاومتی مدلی در جای دیگری در دنیا نداریم و همین مسئله سبب شده که کارها جنیه آزمون و خطا پیدا کند، در جنگ هم از این نقطه‌ها شروع کردیم و پیشرفت امروز نتیجه زحمت دیروز است. امروز باید این را بپذیریم و بایستی به مردم تفهیم کنیم که کار ما با دیگر کشورها متفاوت است. 

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه باید خودمان مدل بسازیم، گفت: این امر سختی‌ها بیشتری دارد اما نهایتا تبدیل به همان ایجاد تمدن اسلامی می‌شود که پایه‌گذارش ایرانی‌ها هستند. 

ابلاغ  76 طرح ملی با برش استانی به فارس

ساسان تاجگردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اظهار داشت: بعد از ابلاغ فرامین اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری ستاد اجرایی آن تشکیل و هر سال سهم هر استان مشخص می‌شود که امسال نیز سهم استان فارس اجرای 23 طرح بوده است. 

وی همچنین از ابلاغ  76 طرح ملی با برش استانی به فارس خبر داد و گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان به ریاست استاندار تشکیل و سهم هر دستگاه اجرایی مشخص شده است و اقدامات دستگاه‌ها در راستای اجرای این طرح‌ها رصد می‌شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به اینکه بند 3 و 8 ابلاغیه مقام معظم رهبری به بحث بهره‌وری و مدیریت مصرف اشاره داشته است، افزود: کمیته‌هایی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تشکیل و در یکی از کمیته‌ها 7 دستگاهی که اثرگذاری بیشتری در اقتصاد و بهره‌وری داشتند، مشخص شده است. 

قوانین در شرایط کنونی ناکارآمد است 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: در دادگستری 4 کارگروه در بحث اقتصاد مقاومتی داریم که ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این دستگاه ضمانت اجرایی برای تصمیماتی است که در استان گرفته می‌شود. 

وی با اشاره به سود زیاد بانک‌ها و انتقاد از عدم همراهی آنها با تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی گفت: امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم و این پراکنندگی و تشتت در سودهای بانکی مشکلات بسیاری را به وجود آورده است که بناست با تشکیل جلسه‌ای این موضوع در استان سامان یابد. 

رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی افزود: قوانین حاضر برای شرایط عادی است نه جنگ اقتصادی؛ قوانین باید متناسب با شرایط باشد، نقاضا داریم که قوانین در مجلس به فوریت تصویب شود چراکه قوانین در شرایط کنونی ناکارآمد است. 

موسوی همچنین با اشاره به سودآور بودن قاچاق کالا بیان کرد: یکی از دلایلی که مردم به قاچاق روی می‌آورند، سودآور بودن این موضوع است که باید با حذف مقررات دست و پاگیر به امر درست ورود کالا کمک کنیم تا قاچاق کمتر شود. 

وی همچنین با اشاره به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد: بنگاه‌های اقتصادی به دلیل تحریم قادر به پرداخت بدهی‌ها خود به مالیات، تامین اجتماعی و دیگران نیستند و تقاضا داریم که با توجه به شرایط اقتصادی ادارات موانع را برای بنگاه‌ها برطرف و شرایط را تسهیل کنند. 

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین پیشنهاد داد که جلسه‌ای با حضور استاندار و رئیس مجمع استان و رئیس دادگستری در حضور نماینده ولی فقیه تشکیل شود چراکه این مسئله می‌تواند برخی از معضلات استان را کمکند. 


نظرات بینندگان