کد خبر: ۱۳۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
پاسخ رئیس شورای شهر شیراز به مطلب فوریت دارهای بدون فوریتِ شیرازه؛

لازم است برای روند تصویب دستورکارها تاملات بیشتری داشته باشیم/ کمیسیون های ما یکی از حرف های جدی ما در سال سوم فعالیتمان است

رئیس شورای شهر شیراز گفت: ایجاد مرکز پژوهش ها در راستای برخوردار شدن شورا از پشتیبانی فنی و کارشناسی بوده است چرا که ما امانتدار مردم هستیم و این پول و اعتباراتی که دست ماست متعلق به مردم است.
به گزارش شیرازه، دستورکارهایی که در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح می شود بن مایه خام از برنامه هایی است که پس از تصویب در اولویت کاری مجموعه مدیریت شهری شیراز قرار می گیرد.

این دستورکارها که به دو صورت طرح و لایحه از سوی شورا و شهرداری ارائه می شود درواقع به مانند پیشانیِ عملکردیِ پارلمان شهری شیراز می ماند چرا که گویای بخش زیادی از تلاش ها و برنامه های این نهاد است؛ گلچینِ آنچه در کمیسیون های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سرمایه گذاری، برنامه بودجه و غیره در شورا مطرح و بررسی می شود برای رای گیری و موافقت اعضا به صحن می آید و پس از طی کردن روال قانونی به مرحله اجرا در می آید.

به عنوان مثال آنچه در نامگذاری خیابان های این کلانشهر مشاهده می شود بازخوردی از تصمیمات این پارلمان شهری است، پل سازی ها و دیگر مسائل عمرانی که از سوی شهرداری به اجرا در می آید، دیگر فعالیت های شهرداری در حوزه های مختلف و البته نظارت شورا بر روی آنها ماحصل تمامی دستورکارهای بجا و نابجایی است که شوراها از بدو تشکیل خود تاکنون مصوب کرده اند.

نکته ای که شاید کمتر کسی به آن توجه کند نحوه ارائه دستورکارها در صحن علنی شورا است؛ برخی از دستورکارها به صورت طرح از جانب خود شورا ( توسط کمیسیون ها)، لوایح از سوی شهرداری و طرح های فوریت دار نیز به درخواست شهردار و یا اعضای شورا مطرح می شوند.

از طرح و لوایح عادی که بگذریم می توان دستورکارهای فوریت دار (یک فوریتی و دو فوریتی) را مورد اشاره قرار داد؛ متاسفانه آنچه تاکنون به خوبی برای افرادی که در منصبِ عضویت شورا قرار می گیرند به خوبی جا نیفتاده مورد توجه قرار دادن زمان در مطرح کردن همین طرح ها و لوایحی است که به ظاهر فوریت دارند اما درواقع اینگونه نیست…

اگر دستورکارهای مانند مساعدت شورا به کمیته امداد در جشن عاطفه ها و یا سفرها و برنامه های دیگری که لازمه اش تنها سرعت عمل و چرخی در تقویم زدن! است زودتر به صحن بیایند اصلا لازم نیست کلیدواژه یک فوریتی و یا دوفوریتی را در کنار آن قرار داد و در بررسی اش تعجیل کرد.

گاهی شاید اصلا لازم نباشد اتفاقی بیفتد اما به دلیل فرصت کمی که برای بررسی اینگونه دستورکارها وجود دارد، تصمیم گیری ها خارج از دایره کارشناسی صورت بگیرد که در اینصورت هم وقت شورا و مردم به اتلاف گذشته و هم احتمالا هزینه بیت المال به نحو شایسته ای صرف نشده است.

اگر در مطرح شدن دستورکارها در صحن توجه بیشتری صورت گیرد قطعا فرصت کافی برای تصمیمات بهتر و بیشتر وجود خواهد داشت.

در هفته گذشته در گزارشی مربوط به جلسه علنی شورای شهر شیراز، به صورت کوتاه به مقوله فوریت دارهای بدون فوریت اشاره کردیم که رئیس این پارلمان شهری در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص مسائل ذکر شده در این مطلب، گفت: این گزارش را دیدم؛ برخی از این روند را قبول دارم، لازم است برای روند تصویب دستورکارها تاملات بیشتری داشته باشیم.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه کمیسیون های ما یکی از حرف های جدی ما در سال سوم فعالیتمان است، اظهار داشت: برای اهمیت این موضوع است که تلاش می شود از ایجاد بحث هایی که باید در کمیسیون مطرح شود جلوگیری کنیم و سعی در رعایت آیین نامه داریم.

وی افزود: ترکیب کمیسیون های ما بایستی در طرح ها و مصوبات توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس شورای شهر شیراز در واکنش به تقریر جملاتی درخصوص فوریت دارهای بدون فوریت گفت: ما این موضوع را می پذیریم، بالاخره طرح های دوفوریتی یعنی ضرورت های خاصی که اگر زمان را از آن ها بگیریم دچار مشکل خواهیم شد.

موسوی با اظهار اینکه امیدواریم کمیسیون ها و صحن و مجموعه این مسائل را رعایت کنند، بیان کرد: واقعیت این است که ما حساس هستیم و برای همین مرکز پژوهش های شورا را به هر صورتی راه اندازی کردیم و مراسم آن نیز برگزار خواهد شد.

وی در انتها افزود: ایجاد مرکز پژوهش ها در راستای برخوردار شدن شورا از پشتیبانی فنی و کارشناسی بوده است چرا که ما امانتدار مردم هستیم و این پول و اعتباراتی که دست ماست متعلق به مردم است.

امیدواریم با ایجاد این مرکز اعضای شورای شهر شیراز از تجربیات کارشناسان خبره بهره مند شوند و دستورکارها به سمت تخصصی تر و آنچه نیاز کلانشهر شیراز است پیش برود و دیگر وقت این پارلمان شهری در فوریت های بدون ضرورت تلف نشود.
نظرات بینندگان