کد خبر: ۱۳۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
مدیرکل بهزیستی فارس در جمع خبرنگاران:

در مرگ دو نوزاد شیرخواره هیچگونه سهل‌انگاری نداشتیم/ با مهد کودک طبیعت مخالف‌ایم/آماری از کودک همسری نداریم

سید مرتضی موسوی با بیان اینکه دو نوزاد فوت شده انواع بیماری‌های ژنتیکی از جمله کوچکی مغز و عفونی را به همراه داشتند، تاکید کرد: ما منتظر گزارش پزشکی قانونی هستیم و اعلام می‌کنیم که در این مورد هیچ‌گونه سهل‌انگاری نداشته‌ایم.
به گزارش شیرازه، سید مرتضی موسوی صبح امروز در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران، با بیان اینکه کشور ما عضو کنوانسیون حقوق کودک است، عنوان کرد: آزار و به کار گماردن کودک، جرم محسوب می‌شود و این مهم نیز در قوانین کشور ما دیده و منع شده است.
مدیر کل بهزیستی فارس افزود: در فارس در شش ماه نخست امسال، 906 مورد کودک‌آزاری گزارش شده است که از این تعداد 450 پسر و 456 دختر مورد آزار قرار گرفته‌اند.

موسوی با بیان اینکه قطعا موارد کودک آزاری بیش از گزارش‌های دریافتی است، گفت: به دلیل فرهنگ مردم ما در پنهان‌کاری و حفظ آبرو در موارد بروز چنین مشکلاتی، آمار کودک آزاری بیشتر از این تعداد است.

این مسئول ادامه داد: دلیل بسیاری از این کودک آزاری‌ها، عدم آگاهی والدین از انواع کودک آزاری و آموزش ندیدن کودک در مورد جنسیت خود، انواع آزار و راه‌های حفاظت از خود است.

به گفته موسوی از 906 مورد کودک آزاری گزارش شده، 504 مورد مسامحه و غفلت، 232 مورد آزار جسمی که 28 مورد از آن آزار جنسی بوده و 141 مورد آزار عاطفی و روانی بوده است.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین اعلام کرد: در شش ماه نخست امسال، 461 کودک کار و خیابانی در بهزیستی پذیرش شده‌اند که 83 درصد از این تعداد غیر ایرانی و 17 درصد ایرانی بوده‌اند.

وی ادر ادامه اظهار داشت: نیمی از این کودکان پذیرش شده، بین 12 تا 14 سال سن دارند و 20 درصد از آن‌ها ترک تحصیل کرده‌ و بی‌سواد هستند.

به گفته این مسئول، طبق قانون، به کار گماردن کودک جرم محسوب شده و کارفرما و والدین مجرم محسوب می‌شوند اما به دلیل نیاز مالی خانواده‌ها، از اهمیت این قانون کاسته و به خوبی اجرا نمی‌شود.

در مرگ دو نوزاد شیرخواره هیچگونه سهل‌انگاری نداشتیم/ با مهد کودک طبیعت مخالف‌ایم/آماری از کودک همسری نداریم

در مرگ دو نوزاد شیرخواره، هیچ‌گونه سهل‌انگاری نداشته‌ایم
مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره مرگ دو نوزاد شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج) شهر صدرا، در یکم و چهارم مهر، اظهار داشت: چهارم یا پنجم مهر ماه دو برادر دو قلو که والدین معتاد داشتند در شیرخوارگاه ولیعصر پذیرش شدند.

وی افزود: به دلیل اعتیاد والدین این دو کودک مبتلا به هپاتیت C، عفونت ریوی، مشکل مغزی و در پی آن نداشتن قدرت بلع و نارسی بودند.
موسوی در ادامه عنوان کرد: یکی از این دو نوزاد به بیمارستان منتقل شده و به دلیل مشکلات جسمی و ژنتیکی بسیار، از بین می‌رود.

این مسئول توضیح داد: نوزاد دیگری نیز در مرکز نگهداری می‌شد که به دلیل داشتن والدین معتاد، مبتلا به هپاتیت و عفونت ریوی بود همچنین مشکوک به سرخچه؛ که این نوزاد نیز در در بخش آی سی یو جان خود را از دست می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی فارس خاطرنشان کرد: در روزهای نخست تولد، نوزاد ایمنی لازم را از شیر مادر خود دریافت می‌کند، اما بسیاری از نوزادانی که به ما تحویل داده می‌شوند، سر راهی بوده و حتی اولین شیر از مادر خود را دریافت نکرده‌اند که این موضوع باعث ضعف شدید سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود.

موسوی با بیان اینکه دو نوزاد فوت شده انواع بیماری‌های ژنتیکی از جمله کوچکی مغز و عفونی را به همراه داشتند، تاکید کرد: ما منتظر گزارش پزشکی قانونی هستیم و اعلام می‌کنیم که در این مورد هیچ‌گونه سهل‌انگاری نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شیرازه، محیط شیرخوارگاه ولی‌عصر را مطابق با استاندارها توصیف و عنوان کرد: به ازای هر شش کودک، یک مراقب باید وجود داشته باشد که این مهم در شیرخوارگاه ولیعصر اجرا می‌شود.

در مرگ دو نوزاد شیرخواره هیچگونه سهل‌انگاری نداشتیم/ با مهد کودک طبیعت مخالف‌ایم/آماری از کودک همسری نداریم

بیش از هزار خانواده استان فارس در انتظار فرزندخوانده
مدیرکل بهزیستی فارس با اعلام اینکه بیش از هزار خانواده استان فارسی در انتظار فرزندخوانده هستند، گفت: اولویت با خانواده‌های جوان‌تر، تحصیل‌کرده، دارای تمکن مالی و بدون امید به فرزندآوری است.

موسوی افزود: مشاوران و مددکاران ما، تمام جنبه‌های لازم را برای ورود و زندگی امن کودک در خانواده را می‌سنجند و سپس با دستور مراجع قضایی، واگذاری کودک را انجام می‌دهیم.

موسوی گفت: در شش ماه نخست امسال، 86 کودک را پذیرش و 62 کودک را واگذار کرده‌ایم.

والدین کودکان خود را به مهدهای کودک بسپارند
به گفته موسوی در استان فارس یک هزار و 122 مهد کودک شهری و روستایی وجود دارد که 39 هزار و 813 کودک در آن‌ها پذیرش شده‌اند.
مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه بیان کرد: 12 درصد از کودکان واجد شرایط زیر شش سال در مهد‌های کودک پذیرش می‌شوند و این یعنی 88 درصد کودکان استان، از این فرصت محروم‌اند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته، حضور کودک در مهدکودک اجباری بوده و حتی برای این امر، یارانه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در کشور ما به دلیل مشکلات مالی و فقر فرهنگی والدین، بسیاری از کودکان از حضور در مهدهای کودک و آموزش‌گیری محروم شده‌اند.

موسوی در ادامه اظهار داشت: والدین ایرانی گمان می‌کنند، مهد کودک صرفا مکانی برای نگه‌داری کوکانی است که پدر و مادر شاغل و پرمشغله دارند؛ در صورتی که مهد کودک محیطی است که کودک از آن آموزش‌ها و مهارت‌های لازم اجتماعی را دریافت می‌کند.
این مسئول، وجود پرستار خانگی برای کودک را منسوخ و نادرست دانست و همچنین تاکید کرد که اماکنی که در مجتمع‌های مسکونی کار نگه‌داری کودکان را انجام می‌دهند، غیرقانونی بوده و فعالیت‌هایشان مورد تایید ما نیست.

با مهد کودک‌ طبیعت مخالفیم
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه ما با وجود مهدهای کودک تک بعدی مخالف هستیم، اظهار داشت: سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی که متولی خدمات اجتماعی است، رشد جامع کودک را در نظر دارد و در آموزشگاه‌های ما به تمام ابعاد جسمی، روحی و آموزشی کودک توجه می‌شود.

موسوی افزود: یکی از آموزش‌های ما به کودک، تعامل با محیط پیرامون و طبیعت است که ما به کودکان آموزش می دهیم چگونه با محیط انسانی و زیستی ارتباط داشته و در برابر اکوسیستم و محیط زیست خود مسئول باشند.

وی عنوان کرد: اینکه مهد کودکی صرفا روی طبیعت تمرکز داشته باشد و به موارد دیگر تربیتی بی‌توجه باشد را نادرست می‌دانیم و با آن مخالف هستیم.

آماری از کودک‌همسری نداریم
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه آماری از کودک همسری در دست این سازمان نیست، گفت: ما مسئولیت قانونی در این باره نداریم و تنها در مواردی که آزار همسر گزارش شود، اجازه ورود پیدا می‌کنیم.

موسوی ادامه داد: بعضا عدم تطابق قوانین ما در این موضوع با شرع، اختیارات لازم و کافی را به ما برای ورود به این مسئله نمی‌دهد چرا که ما حتی 18 سال را هم سن مناسبی برای ازدواج نمی‌دانیم زیرا فرد هنوز آموزش‌های لازم را کسب نکرده است.
انتهای پیام/





نظرات بینندگان