کد خبر: ۱۳۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸
تشکیل کارگروه سلامت خانواده در استانداری فارس؛

حاشیه نگاری جلسه ای برای بهبود جامعه در استان فارس

کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده با دو دستور کار که یکی مصرف سموم در کشاورزی و دیگری سند بیماری غیر واگیر فارس بود با حضور دستگاه های مرتبط برگزار شد.
به گزارش شیرازه، کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده به ریاست استاندار فارس و دبیری دفتر اجتماعی استانداری فارس شامگاه شنبه برگزار شد و از نکات مهمی که در این جلسه ارائه شد می توان به آمار های این جلسه اشاره کرد. 

در  دستور کار اول این جلسه به میزان مصرف سموم در تولید محصولات کشاورزی پرداخته شد. 

بهنام رهنما مدیرکل استاندارد فارس در این جلسه گفت: یکی از معضلات هوایی که این اداره کل و استان با آن مواجه است فروش سم است. 

وی افزود: اگر فروش سم به بخش کشاورزی برنامه ریزی شود بسیاری از معضلدهایی که در این حوزه با آن مواجه هستیم از بین خواهد رفت. 

فروش سم باید با نسخه باشد 

استاندار فارس نیز در حاشیه بررسی دستور کار اول این کارگروه گفت: اگر قرار است سم و کود به کشاورزان فروخته شود باید با درخواست کشاورز و نباید مهندسین کشاورزی ناظر بر مزارع باشد. 

عنایت الله رحیمی تاکید کرد: هیچ نهادی به خود این اجازه را نخواهد داد که محصولی که تولید شود را از بین ببرد  البته اگر نظارت صورت نگیرد میزان مصرف کود در تولید محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

 استاندار فارس در بخش دیگری از صحبت های خود به استفاده از پس آب ها در کشت محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد. 

عرضه سموم پس از آزمایش 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: تنها سمی در استان فارس قابل عرضه است که آزمایش شده باشد 

محمدمهدی قاسمی افزود: بیش از هشت هزار سم مورد آزمایش قرار گرفته است و اگر این سموم نتوانند استاندارد ها را لحاظ کنند امکان عرضه در جامعه را پیدا نمی کنند. 

وی فروش سم به صورت قاچاق را معضل بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: پیش تر  افزون بر ۶٧ درصد عرضه کنندگان سموم استان هیچ آموزشی در این زمینه ندیده بودند اما اکنون ٩٠ درصد این افراد آموزش های لازم را گذرانده اند. 

قاسمی برای حل مشکل سموم در فارس ۶ ماه فرصت خواست و استاندار فارس نیز در جواب رئیس سازمان جهاد کشاورزی تلویحا به موضوع تغییر رئیس سازمان جهاد پرداخت. 


موضوع دومی که مورد بحث قرار گرفت طرح توانمند سازی دختران بود

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این جلسه تعداد مراکز شبانه روزی آموزش و پرورش را ١٢۶ مرکز عنوان کرد که ٨۴ مرکز به دختران اختصاص یافته و مابقی مروبد به پسران است. 

٢۴ هزار نفر از مراکز شبانه روزی استفاده می کنند که ١١ هزار نفر دختر و ١٣ هزار نفر پسر هستند 

بر أساس آماری که مدیرکل آموزش و پرورش داده است در هر مرکز شبانه روزی آموزش و پرورش  پسران ٣١٠ نفر و در هر مرکز دخترانه تنها ١٣٠ نفر اقامت دارند 

استاندار فارس نیز در پایان گزارش عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش گفت: مرثیه خوانی را کنار گذاشته و به جای گلایه از خلاقیت ها و نوآوری ها در این بخش گزارش ارائه کنید. 

رحیمی همچنین پیشنهاد کرد از ظرفیت خیرین در این بخش و همچنین پتانسیل های سایر دستگاه ها نیز استفاده شود. 

فارس در انتهای جدول فشار خون کشور؛ آیا امکان پذیر است؟ 

در ادامه جلسه سند بیماری های غیر فراگیر مورد بررسی قرار گرفت و بر أساس آمار کشور استان فارس در میان ٣٠ استان مورد بررسی در بخش فشار خون در جایگاه بیست و نهم قرار دارد. 

البته در سایر آمار ها همچون توزیع کلاه ایمنی در میان موتور سواران فارس حتی به میانگین کشوری نیست نرسیده بود. 

در حوزه میزان تحرک نیز باید اشاره کرد که ۶٠ درصد استان های کشور تحرک مناسبی ندارد و فارس در میانه جدول قرار گرفته و استان بوشهر اولین استان کشور به لحاظ کمترین تحرک است.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان