کد خبر: ۱۳۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

گلایه مردم داراب به عدم ارتقا فرمانداری/ انصاری: رایزنی‌ها در مسیر قانونی قرار دارد

پس از تصمیمات و تقسیمات جدید توسط وزارت کشور مبنی بر تبدیل هفت بخش استان فارس به شهرستان همچنین ارتقا دو شهرستان کازرون و مرودشت به فرمانداری ویژه، موجی از اعتراضات مردمی در داراب به وجود آمد.
به گزارش شیرازه، در حالی که مقوله ارتقا فرمانداری داراب از سال 92 مورد بررسی قرار داشته پس از گذشت شش سال هنوز تغییری در سطح فرمانداری داراب ایجاد نشده و در حال حاضر با وجود اینکه داراب از پنج مورد حداقل دو شاخص‌ مورد نیاز جهت ارتقا به فرمانداری ویژه را داراست، بار دیگر مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

فارس نوشت: این مسئله که به نوعی نقض قانون اساسی است، مردم و سازمانهای مردم‌نهاد را آزرده‌خاطر کرده و در این زمینه با جدیت خواهان پاسخگویی مسئولان استانداری و وزارت کشور هستند.

علاوه بر شاخص‌های مورد نظر وزارت کشور نظیر تعداد جمعیت، مسافت شهرستان تا مرکز استان، سابقه فرمانداری و مساحت شهرستان، داراب ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و کشاورزی دارد و مردم دیار داراب این حق‌کشی را برنمی‌تابند.

موج شکل گرفته حق‌خواهی مردم در فضای مجازی و واقعی این بارشکل تازه‌ای از مطالبه‌گری را ارائه می‌دهد که تا به فرجام رسیدن خواسته و انتظار قانونی خود، دست از تلاش نمی‌کشند.

اگر داعیه مردم‌گرایی در وجود مسؤولان قرار دارد اکنون زمانی برای اثبات این رویکرد و زمینه محکی برای آیندگان است. مردم داراب که پیش از این جهت تحقق اصلاح خط مرزی با وعده‌های متعدد روبرو شده و در این زمینه دچار زیان‌های غیرقابل جبرانی نیز شده‌اند این بار با اقدام جدی و به هنگام، قانع می‌شوند.

 

ارتقا فرمانداری داراب در مسیر قانونی قرار دارد

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت با اشاره به رایزنی‌های شکل گرفته جهت تحقق ارتقاء داراب به فرمانداری ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب گفت: طی روزهای اخیر مذاکرات لازم با وزارت کشور، معاون وزیر و مدیرکل تقسیمات کشوری صورت گرفته، رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم ارتقا داراب به نتیجه مطلوب برسد.

رضا انصاری ادامه داد: پیش از این سه شهرستان کازرون، داراب و مرودشت جهت ارتقاء در اولویت استانداری فارس قرار داشتند اما در فرآیند تقسیمات کشوری به جهت مدیریت فضای داخلی کازرون اولویت با این شهرستان قرار گرفت و مقرر شد فرمانداری مرودشت و داراب نیز بعد از آن همزمان با یکدیگر ارتقا یابد.

وی بیان کرد: در نهایت به هر دلیلی این اتفاق برای داراب نیفتاد اما در حال حاضر روند ارتقا شهرستان ما در مسیر قانونی قرار گرفته و به زودی به نتیجه مطلوب می‌رسد.

نماینده داراب خاطرنشان کرد: ارتقا داراب در برنامه تقسیمات کشوری قرار داشته و حذف نشده اما طی زمان‌بندی شکل گرفته در این مرحله انجام نشده است.

 

آقای وزیر، مردم داراب منتظر تحقق وعده شما هستند

مدیرعامل انجمن توسعه پایدار داراب نیز با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی این شهرستان به خبرنگار فارس گفت: شرایط و موقعیت جغرافیایی ممتاز داراب از جهت هم مرزی با دو استان کرمان و هرمزگان، همجواری با هفت شهرستان، کوهستانی بودن بخشی از شهرستان داراب همچنین وجود ۱۷۰ کیلومتر جاده ترانزیت، ارتقا داراب را به فرمانداری ویژه به عنوان مطالبه‌ای به حق و منطقی مطرح می‌کند.

شهاب سلیمی بابیان اینکه ما از ارتقاء سایر شهرها خرسندیم اما از اینکه داراب به این خواسته به حق دست نیافته، گلایه داریم، افزود: طی جلسه‌ای که به تازگی با فرماندار داراب تشکیل شد، دغدغه مردم را به ایشان انتقال دادیم و درخواست موجود این است که فرماندار و نماینده پیگیری مستمر را در این زمینه ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: مدتی قبل وزارت کشور تصمیم به ارتقا دو شهرستان از استان کرمان و دو شهرستان از استان فارس گرفت که در این روند، کازرون و داراب در اولویت و مرودشت به عنوان پیشنهاد مطرح شد اما در عمل اتفاقی غیر از برنامه‌ریزی شکل گرفته، رخ داد.

سلیمی بابیان اینکه انتظار داریم مسؤولان تا حصول نتیجه کار را ادامه دهند، اظهار داشت: در شرایط فعلی مجموعه استانداری به دغدغه مردم و فعالان اجتماعی واقف هستند و وزیر کشور ضمن صدور دستور کتبی، موضوع ارتقا داراب را چهارشنبه همین هفته در جلسه هیئت دولت مطرح می‌کند.

 مدیرعامل انجمن توسعه پایدار داراب ضمن تاکید بر اینکه مردم منتظر تحقق وعده وزیر کشور هستند، تصریح کرد: عده‌ای از مردم قصد تحصن و اعتراض داشتند اما در حال حاضر انجمن توسعه پایدار با وعده وزیر کشور، معترضان را تا محقق شدن درخواستشان، به شکیبایی و آرامش دعوت کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با ارتقا فرمانداری، مسئله اصلاح خط مرزی نیز به استانداری ارائه شده و امیدواریم هر دو به سرانجام برسد، گفت: معتقدیم با توجه به سوابق تاریخی، موقعیت خاص و... همچنین زیرساخت‌هایی که در حال ایجاد هست، داراب باید به عنوان یکی از مراکز آینده استان‌های کشور در نظر گرفته شود.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان