کد خبر: ۱۳۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸
در نشست خبری رئیس شورای شهر شیراز مطرح شد؛

ناکارآمدی و تداخل کاری، علت حذف کمیسیون حقوق شهروندی در شورا/ آیین نامه ساماندهی دکل ها و فروش اوراق مشارکت دو مصوبه بزرگ شورای شهر شیراز

رئیس شورای شهر شیراز گفت: آن زمانی که کمیسیون حقوق شهروندی شکل گرفت یک وظایفی را به صورت خاص برای نظارت بر حوزه شهرداری و حتی سازمان های دیگرِ بیرون از شهرداری تعریف کردیم، قرار بود این کمیسیون بخشی از نظارت های شورا را اعمال کند اما در عمر دو ساله خود خروجی مناسبی نداشت و امتیازش از صد شاید ۲۰ باشد.
به گزارش شیرازه، رئیس و سخنگوی شورای شهر شیراز ظهر دوشنبه (پانزدهم مهر ماه) به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

آیین نامه فروش اوراق بستانکاری شهرداری شیراز، آیین نامه ساماندهی دکل ها در شیراز، استفاده سلب قابلیت عمومی، دستورالعمل خاکسپاری پیکرهای مطهر شهدای گمنام و مشارکت جدی شهرداری در ساخت المان، چپ گرد صدرا، خدمات دهی به مناطقی چون صدرا و دوکوهک که در حریم شهر قرار دارند، نیروهای مازاد بر نیاز شهرداری شیراز، حذف کمیسیون حقوق شهروندی و ایجاد کمیسیون هوشمندسازی و فناوری و خروج کارخانه های آلاینده از شیراز از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه آیین نامه فروش اوراق بستانکاری چند مزیت بزرگ داشت که دست شهرداری را برای اجرای پروژه های عمرانی و تامین منابع مالی را باز می گذارد، اظهار داشت: تعدادی آیین نامه قبل از این داشته ایم که تقریبا غیرشفاف بودند یعنی اینکه شهرداری اوراق را می فروخت بدون اینکه بدانیم در بودجه شهرداری چقدر بدهی دارد، چقدر اوراق فروخته و چه اندازه بازپرداخت شده است.

سعید نظری اعلام کرد: در آیین نامه جدید همه این موارد شفاف است و شهرداری ملزم می شود که در گزارش های مالی و بودجه ای اش حتما به این اوراق اشاره کند و میزان ریالی اوراقی که فروخته، چاپ کرده، در دست فروش دارد و از مشتری باز پس گرفته است را گزارش بدهد.

وی در ادامه به آیین نامه ساماندهی دکل ها در سطح شیراز اشاره کرد و افزود: تصویب این دو آیین نامه کار خیلی بزرگی بود که انجام شد.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: در سفر اخیر وزیر کشور با رایزنی و توافقات ضمنی که توسط رئیس شورای شهر و شهرداری شیراز صورت گرفت قرار شد کمک های جدی به فاز دو خط دو قطار شهری شیراز اعطا شود.

رئیس شورای شهر شیراز درخصوص تعامل شهرداری صدرا و شیراز برای ساخت چپ گرد صدرا و ارائه خدمات شهرداری به این منطقه و دوکوهک که در حریم شیراز قرار دارند، اظهار داشت: درمورد تعامل موردی را سراغ ندارم که لازم به همکاری شهرداری شیراز و صدرا بوده و این اتفاق نیفتاده باشد.

سخنگوی شورای شهر شیراز در این باره گفت: شهرداری و شورای شهر به لحاظ قانونی اجازه ندارند ریالی برای خارج از شیراز حتی روستاهایی که دیوار به دیوار شیراز هستند اما در محدوده شهر قرار ندارند تصویب و هزینه کنند.

نظری با اظهار اینکه دوکوهک سالهاست که انتقال و پیوستش به شیراز مطرح است، بیان کرد: خود دوکوهک در همان زمان مقاومت هایی کرد و شورای عالی شهرسازی نیز چندین بار طرح تقصیلی را دیده اما در همان شورای عالی و شهرسازی به تصویب نمی رسد.

وی افزود: الان این مشکل را داریم که نمی توانیم نظام عالی شهرسازی را در منطقه دوکوهک اعمال کنیم؛ باغات تفریحی بدون مجوز در آنجا ساخته می شود اما نمی توانیم این مسائل را در کمیسیون ماده صد مطرح کنیم که خودشان رسیدگی کنند.

سخنگوی شورای شهر شیراز درخصوص چپ گرد صدرا بیان کرد: شهرداری تملک این قسمت با اینکه در حریم شیراز است، طرح تفصیلی نداریم و حتی نمی توانیم آنها را تملک کنیم! را پذیرفته است.

نکته عجیب این است که شهرداری اجازه تملک ندارد اما تملک این بخش را عهده دار شده است...

نظری در ادامه اظهار داشت: روز گذشته در کمیسیون معماری و شهرسازی این موضوع مطرح شد که چون منطقه به لحاظ پهنه ای در یک منطقه گردشگری تعریف شده است بخشی تهاتر، قسمتی خریداری و مابقی به مالکان اجازه داده شود تا ۳۰ درصد برای ساختن مجموعه گردشگری اشتغال کنند.

وی افزود: به زودی قرار است سه پروژه بزرگ (چپ گرد صدرا با مشارکت استانداری و وزارت راه و شهرسازی، ورودی شیرازـاصفهان و خط انتقال آب) که حجم بالای مالی می طلبد در این قسمت به اجرا در آید.

رئیس شورای شهر شیراز درخصوص حذف کمیسیون حقوق شهروندی گفت: آن زمانی که کمیسیون شکل گرفت یک وظایفی را به صورت خاص برای نظارت بر حوزه شهرداری و حتی سازمان های دیگرِ بیرون از شهرداری تعریف کردیم، قرار بود این کمیسیون بخشی از نظارت های شورا را اعمال کند اما در عمر دو ساله خود خروجی مناسبی نداشت و امتیازش از صد شاید ۲۰ باشد.

موسوی اذعان داشت: تقریبا هفت ما پس از ایجاد کمیسیون حقوق شهروندی به نتیجه مذکور رسیدیم اما بخاطر افکار عمومی که چه خواهند گفت این موضوع به تاخیر افتاد.

وی افزود: بخشی از وظایف کمیسیون حقوق شهروندی در کمیسیون هوشمندسازی و فناوری و قسمتی نیز در دیگر کمیسیون ها انجام خواهد شد.

خروج کارخانه های آلاینده از دیگر سوالاتی بود که مطرح شد؛ سخنگوی شورای شهر شیراز در این خصوص با اشاره به اینکه مقوله خروج کارخانه ها به خارج از شیراز بیش از ۲۰ سال است که در دستورکار دولت قرار دارد، اظهار داشت: در دوره پنجم کارخانه ریشمک را به مجموعه لپویی منتقل کردیم و به کارخانه پشم شیشه که خطرزا بود علیرغم اینکه مدیرعاملش عضو شورا بود فشار آوردیم که منتقل شود، سازه جدید این کارخانه در آخر شهرک صنعتی در فاز ۲ تکمیل شد، الان در حال انتقال تکنولوژی هستند و شاید تا آخر همین امسال کارخانه پشم شیشه نیز منتقل شود.

نظری با بیان اینکه دو کارخانه سیمان و روغن نباتی نرگس شیراز مانده، اذعان داشت: در خود کارخانه سیمان اراده ای برای خروج از شیراز وجود ندارد و از طرفی نیاز به تامین منابع ارزی و یورویی دارند که تا الان تامین نشده است.

وی افزود: یک سازه در جاده خرامه وجود دارد که با این حال بعید است به این زودی از شهر خارج شوند.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: جذابیتی که این کارخانه ها برای خودشان دارند زمینشان است؛ زمین کارخانه روغن نباتی تکه تکه است و متعلق به اوقاف، بخشی برای خود کارخانه و قسمت های دیگری است.

نظری در ادامه گفت: این کارخانه وجودش در هوا است و زمینش برای دیگران؛ و احتمالا تا اتمام قراردادش تنها دو سال دیگر باقی مانده باشد که با این حال مجبور است این محل را ترک کند.

رئیس شورای شهر شیراز درباره نیروهای مازاد در شهرداری و تعیین تکلیف نهایی آنها بیان کرد: در شهرداری شیراز بیش از ۶ هزار پست وجود دارد، این درحالی است که وزارت کشور تعداد سه هزار و ۶۱۹ پست برای شهرداری شیراز تعریف کرده.

موسوی با اظهار اینکه بخش زیادی از این افراد خارج از ضابطه بکارگیری شده و قوانین لازم برای جذب را طی نکرده اند، اعلام کرد: امکان تعدیل نیرو وجود ندارد چرا که این افراد سالهایی را کار کرده اند و زندگی خود را بر این اساس پیش برده اند لذا باید همه جوانب رعایت شود.

وی درباره اداره شدن سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با سرپرست، بیان کرد: این موضوع را از شهرداری پیگیری کردیم و بر اساس صحبت اسکندرپور، بایستی تا هفته آینده تکلیف مدیریت این سازمان مشخص شود.

رئیس شورای شهر شیراز در ادامه گفت: صحبت هایی درباره تقسیم این سازمان به دو بخش طراحی و قسمت فضای سبز و باغات وجود دارد، در کمیسیون سلامت و برنامه و بودجه نیز به تصویب رسیده و در اولین فرصت در صحن علنی شورا بررسی خواهد شد.

موسوی در ادامه عملکرد شهرداری شیراز طی دو سال گذشته در حوزه فضای سبز و باغات را خوب و قابل قبول دانست و بیان کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، میزان تغییر کاربری باغات در دوره مدیریتی فعلی به نسبت دوره های پیشین تفاوت زیادی دارد و این موضوع از نقاط قوت شورا و شهرداری است.

موضوع تغییر کاربری ها و آبیاری باغات ادامه داشت و سخنگوی شورا در خصوص آن با اعلام اینکه تغییر کاربری ها صرفا در باغات حوزه یک انجام می شود، اظهار داشت: بیش از 37 میلیون متر مربع مساحت فضای سبز شهری شیراز است؛ سرانه موجود هر فرد 23/56 متر مربع است.

نظری آب مورد نیاز برای نگهداری باغات را به صورت سالانه 23 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل زهکشی ها سطح آب زیر زمینی کم شده، فرونشست زیادی داریم که این موضوع  موجب خشکی درختان می‌ شود لذا براساس رایزنی با مدیریت آب و فاضلاب شهر شیراز، قرار شده آب تصفیه خانه شماره 2 به باغات منتقل شود.

بر اساس گفته‌های رئیس شورای شهر شیراز، ۴۴۰۰ نفر در دوره پیشین مدیریت شهرداری بدون ضابطه، آزمون و فراخوان جذب شده بودند که بسیاری از این افراد با داشتن پیوند خویشاوندی، دوستی، پسر خاله و دخترخاله‌ای وارد این مجموعه شدند.

نظرات بینندگان