کد خبر: ۱۳۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
ملاقات در مه؛

دود اعتیاد روی سر مدارس/ زنگ خطر زنانه شدن اعتیاد در جامعه ایرانی

رشد آمار کشفیات مواد مخدر در استان برابر اعلام رییس پلیس فارس، حکایت از رشد تقاضا دارد. هرچه دیوارهای آهنی را طولانی تر کنیم اما اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه را پشت گوش بیندازیم انگار دایره وار به دور خود چرخیده ایم.
  پایگاه خبری شیرازه: باید این سوال را از مدیران آموزشی پرسید که روزانه چند ساعت به آموزش های ضروری پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر صنعتی وسنتی در مدارس اختصاص می یابد.آیا نسل نوجوان وجوان ما در مقابل این بیماری واکسینه شده اند. مسلما جواب منفی است چراکه به هر میزان که تولید وعرضه کنندگان مواد مخدر دراین رشته سرمایه گذاری کرده اند ما بی تفاوت از کنار موضوع عبور کرده ایم. گردش چهار هزار میلیارد دلاری مواد مخدر در جهان یک شبکه بزرگ تولید و عرضه را تشکیل داده که این شبکه سرمایه گذاری گسترده ای بر روی شبکه های تقاضا انجام داده است.

 گردش چهار هزار میلیارد دلاری مواد مخدر حکایت از یک زنجیره بزرگ شرقی غربی دارد که از کشتزارهای شرق شروع می شود و به لابراتوارهای غرب متصل می شود. شبکه بزرگی که درحال اقدام وسیع وبدون تعارف است و ما در مقابلش پر از تعارفاتی هستیم که گاهی به انکار اخبار منتهی می شود.

دود اعتیاد روی سر مدارس/ زنگ خطر زنانه شدن اعتیاد در جامعه ایرانی

 ابتلا دانش آموزان برابر اخباری که گاها منتشر می شود و خیلی ها تمایلی ندارد در موردش نظر بدهند تاسف انگیز است، ما اغلب در مه با یکدیگر ملاقات می کنیم بسیار مبهم و بدون تاثیر. با شروع فصل بازگشایی مدارس پلیس با اقدامات گسترده خود به پاکسازی مسیر خانه تا مدرسه اقدام و حاشیه مدارس را از وجود ساقی ها پاکسازی می کند اما ما و شما می دانیم که کار، گسترده تر از این داستان و اقدامات فصلی است.

 رشد آمار کشفیات مواد مخدر در استان برابر اعلام رییس پلیس فارس، حکایت از رشد تقاضا دارد. هرچه دیوارهای آهنی را طولانی تر کنیم اما اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه را پشت گوش بیندازیم انگار دایره وار به دور خود چرخیده ایم. این چرخش بی فایده تنها منجر به تلفات انسانی می شود و بس. و متاسفانه تاکنون راهبردهای مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به عنوان نخستین گروه از مخاطبان عرضه کنندگان ارایه نشده است.
اجتماعی که اقتصادش بر شاخ قاچاق مواد مخدر بچرخد برنامه ای هم برای ارایه نخواهد داشت، اجتماعی که در آن شعارهای تقابلی بیشتری ارایه شود در میدان عمل بیشترین آسیب ها را دریافت می کند.

 زنانه شدن اعتیاد
نقطه سر خط – غیر از معضل دانش آموزی شدن اعتیاد باید به سراغ زنانه شدن اعتیاد رفت چراکه اگر بانوان دراین مسیر کنترل نشوند وآگاهی های لازم را کسب نکنند باید فاتحه تربیت پذیری جامعه  را خواند. بنظر می رسد با رشد اعتیاد دربین بانوان ،عرضه کنندگان مواد مخدر به دنبال برخورداری از بازارهای دایمی ومطمئن هستند.

دود اعتیاد روی سر مدارس/ زنگ خطر زنانه شدن اعتیاد در جامعه ایرانی

 بازارهایی که با حضور بانوان از ضریب اقتصادی بالایی برخوردار خواهد شد. در ماههای گذشته گزارشی از داستان اعتیاد و زنانه شدن آن منتشر کرده است  که ذکر آن واستناد به آمارهای موجود حکایت از گسترش آن دارد. 
 در این گزارش که تیر ماه گذشته منتشر شده آمده است صرف انواع مواد مخدر به خصوص تریاک از سال‌های گذشته در بین مردان ایرانی رواج داشت اما با تولید و ورود مخدرهای جدید در جامعه ایرانی، بانوان هم برای سرگرمی و شادی کاذب به مصرف این افیون گرایش پیدا کرده اند.

 روند افزایشی شیوع اعتیاد بین بانوان به ویژه دختران نوجوان و جوان در کنار مردان در مصرف انواع مواد مخدر زنگ خطر زنانه شدن اعتیاد در جامعه ایرانی را به صدا درآورده است. این روند در دهه نود نسبت به دهه هشتاد رشد قابل ملاحظه ای یافته است.

 بسیاری از دختران برای اولین بار با استعمال قلیان و سیگار به مصرف انواع مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند و باز هم طبق آمار مصرف مواد مخدر خانواده حشیش و مشروبات الکلی در بین بانوان کشور طرفدار زیادی دارد. 
 براساس آمارهای بین المللی ۳۳ درصد از معتادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم در ایران دست کم ۱۰ درصد است.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر دست کم سه میلیون معتاد یا مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد زنان هستند و در سال‌های گذشته گرایش زنان به مواد مخدر رو به افزایش بوده است.
همچنین بیش از ۱۰ درصد از کل معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این آمار به نسبت ۱۰ سال گذشته نشان از سه برابر شدن تعداد زنان معتاد در کشور است. دلایل گرایش زنان به مواد مخدر متنوع است و دست‌کم ۵۰ درصد از زنان به دلیل کاهش دردهای جسمانی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

دود اعتیاد روی سر مدارس/ زنگ خطر زنانه شدن اعتیاد در جامعه ایرانی

ضمن اینکه طبق گفته متولیان این امر، ۲۵ درصد از بانوان به دلیل کنجکاوری و ۲۰ درصد برای تنوع و لذت و پنج درصد به دلیل کمبودهای عاطفی شروع به مصرف مواد مخدر در کشور می‌کنند.
زنان به طور متوسط ۸۰ درصد تماس گیرندگان با مرکز ترک اعتیاد در سراسر کشور را شامل می‌شوند که بیشتر آنها مادران و همسرانی هستند که دیگر اعضای خانواده آنان دچار اعتیاد شده اند. پیشگیری با دستان خالی از ابتلا به مواد مخدر با گردش مالی چهارهزار میلیارد دلاری آن و سودی که نصیب تهیه و توزیع کنندگان آن می شود یک شوخی بزرگ است.

 بطور قطع سرمایه گذاری لازم برای افزایش مبتلایان به مواد مخدر انجام شده و در مقابل آن هرچند تلاش هایی می شود اما افزایش های منفی حکایت از چیزهای دیگری دارد...

فرزاد وثوقی – روزنامه نگار



 
نظرات بینندگان