کد خبر: ۱۳۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

جمهوری اسلامی مخالف 7 آبان نیست/ از حرم سوم تا تخت‌جمشید را در نگاه گردشگرانه باید دید

شامگاه چهارشنبه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش شیرازه، شامگاه گذشته شورای فرهنگ عمومی استان فارس برگزار شد.

از حرم سوم تا تخت‌جمشید را در نگاه گردشگرانه باید دید
در این شورا امام جمعه شیراز گفت: مسئله هفت آبان به عنوان یک دغدغه ملی برای همه و بیش از بقیه برای استان فارس مطرح است این موضوع گاهی مسائلی را برای فارس به وجود آورده که حتی به عنوان یک مسئله امنیتی استان را درگیر کرده است، در حالی که این مشکل یک ریشه فرهنگی دارد که بایستی با یک راهکار فرهنگی به سراغ آن برویم. 

آیت الله دژکام با بیان اینکه استان فارس سابقه طولانی از نظر تمدنی دارد، گفت: همین امر سبب شده که با یک کثرت واقعی از فرهنگ‌های مختلف از پیش از اسلام تا بعد از آن روبه‌رو باشد علاوه بر آن وجود محورهای تاریخی و باستانی در این استان سبب شده که طرفداران نگاه‌های مختلف در این استان به وجود می‌آید در کنار همه اینها استان فارس میزبان ادیان مختلف با پیروان آنها است.

امام جمعه شیراز افزود: اگر با یک دید انحصارگرایانه به این قضایا  نگاه شود، هرکدام از این گرایش‌های فرهنگی و مذهبی با تسلط و تعصب نسبت به دیدگاه خود رفتار می‌کنند که نتیجه آن یک تقابل شدید بین ادیان است و مشکلاتی برای استان به وجود می‌آورد. 

دژکام بیان کرد: اگر بخواهیم  به نوعی هویت اسلامی ایرانی را تعریف کنیم باید بتوانیم این دو بخش را به خوبی با هم مرتبط کنیم.

وی درباره توسعه گردشگری در فارس گفت: در این زمینه نیز باید یک مدل مناسب ارائه شود چون در غیر این صورت با تقابل گرایش‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم و با وجود ظرفیت استان بهره چندانی نمی‌توانیم از گردشگری ببریم. 

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: نگاه ما این است که از حرم سوم تا تخت‌جمشید را در یک نگاه گردشگرانه می‌توان دید که  اگر بخواهیم کاری را در این راستا انجام دهیم چون تصمیم‌گیری‌ها گاهی از سطح استان فراتر است، باید این رویکرد هم در یک سطح ملی ارائه شود.


شورای فرهنگ عمومی ، مکانی برای رشد و پایش فرهنگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: شورای فرهنگ عمومی بهترین مکان برای رشد و پایش اقدامات فرهنگی و هماهنگی بین دستگاهی است. 

عباس صالحی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی باید در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی به طور جدی ورود کند، افزود: در زمینه‌های طلاق، افزایش سن ازدواج، مشکلات و معضلات اجتماعی می‌توان با ایجاد نظریه و راهبرد‌ها کمک قابل توجهی به کاهش این موارد کرد.
عباس صالحی با بیان اینکه در حوزه اخلاق و اخلاق حرفه‌ای مشکلات بسیاری در جامعه وجود دارد، افزود: امروز باید بخش‌های مختلف فرهنگی به کمک اخلاق عمومی جامعه بیاید.
وی با اشاره به اینکه سند مهندسی فرهنگی در دولت دوازدهم ابلاغ شده است، گفت: در این سند بحث مهندسی فرهنگی در استان‌ها به شورای فرهنگ عمومی واگذار شده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شورای فرهنگ عمومی یک شبکه بزرگ اجتماعی است که باید در محور‌های مختلف از آن استفاده کرد.
صالحی به فرهنگ اقتصادی هم اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب بیشتر از ده سال را به نام مباحث اقتصادی نامگذاری می‌کنند که هر کدام از آن‌ها بار معنایی بسیار زیادی دارد.
وی افزود: حوزه اقتصاد نقطه حرکت هر جامعه است و اقتصاد مقاومتی باید در بخش فرهنگ سازی تلاش کند، ولی متاسفانه توجه کافی به حوزه اقتصاد فرهنگ نشده و این درحالی است که اقتصاد و فرهنگ مکمل یکدیگر هستند.
صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و متولیان فرهنگی باید به حوزه فرهنگ و اقتصاد بعنوان یک مسئله اصلی بپردازند تا بتوانیم فرهنگ تولید، کم مصرف کردن و بیشتر کار کردن وفرهنگ سرمایه گذاری و وجدان کاری در تولید کالا و خدمات و ده‌ها عنوان دیگر فرهنگی را به جریان سرمایه گذاری بیفزاییم .

جمهوری اسلامی مخالف 7 آبان نیست
استاندار فارس همچنین در این شورا اظهار داشت: فرهنگ یکی از مولفه‌های اثر‌گذار جامعه است؛ ما  اعتقاد داریم که بین هویت ملی و هویت اسلامی تقاوتی قائل نیستیم و این دو در موازت  یکدیگر حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بین هویت ملی، باستانی، تاریخی و اسلامی تضاد قابل توجهی وجود ندارد، افزود: دین مبین اسلام به دلیل کامل بودن از سوی ایرانیان پذیرفته شده و کسانی که  قصد سوءاستفاده از فرهنگ تاریخی و باستانی ایران دارند شدیداً با آن مخالف هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز نیز در ادامه این نشست بیان داشت: گاهی مواقع 7 آبان (بزرگداشت کوروش) به یک مسئله امنیتی تبدیل می‌شود، در صورتی که ریشه فرهنگی دارد و با راهکار‌های فرهنگی باید آن را نهادینه و دنبال کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام  افزود: تمامی ادیان الهی در طول تاریخ نور بودند، اما پس از آمدن دین مبین اسلام مجالی برای بازگشت دیگر ادیان گرچه نورانیت دارند نیست و در عرض اسلام نمی‌توانند مطرح شوند، اما در گذشته تاریخی، نباید به ادیان بی‌احترامی شود.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه گردشگری بیان داشت: از نظر گردشگری وضع نامناسبی داریم و باید روشی کثرت‌گرایانه ارائه دهیم تا مشکل این صنعت برطرف شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس اضافه کرد: برای توسعه گردشگری در استان فارس باید از حرم تا تخت‌جمشید را در یک نگاه گردشگرانه مورد توجه و دید همگان قرار دهیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان