کد خبر: ۱۳۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸
امام‌جمعه شیراز:

ولایت‌فقیه و رهبری عظیم الشان با محوریت خود، همه امت را به حرکت درآورده است

امام‌جمعه شیراز با اشاره به 20 مهرماه و یادروز حافظ شاعر بلندآوازه شیرازی گفت:مگر می‌شود کسی حافظ را بشناسد ولی خدا را نشناسد چراکه افتخار به این شاعر والامقام ناشی از افتخار به معرفت اوست چراکه حافظ در باب معرفت حرف‌های عالی زده است.

 آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های امروز نماز جمعه به حرکت عظیم الهی و معنوی اربعین حسینی اشاره و آن را یکی از نشانه‌های حیات امت اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: عظمت این حرکت در میان اهل کتاب جز امت اسلام دیده نمی‌شود و این علاقه و دلبستگی ناشی از وجود یک امت زنده است.

وی با اشاره به زنده‌بودن معارف اسلام در طول قرن‌های متمادی افزود: درحالی‌که در لندن در یک سال میلادی ٥٠٠ کلیسا تعطیل‌شده اما چند صد مسجد ساخته‌شده و این نشانه زنده‌بودن اسلام در میان جوامع است.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: امروز مرزهای شرقی و غربی ایران مملو از جمعیت عاشقان سیدالشهداست که جز به برکت ولایت چنین حرکتی ممکن نبود.

دژکام با بیان اینکه ولایت‌فقیه پرتویی از ولایت معنوی است، افزود: امروز ولایت ابی‌عبدالله در دنیا در حال جلوه گری است و حضور 20 میلیون زائر در کربلای معلا خود گواهی بر این سخن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به مدیریت بی‌نظیر رهبر انقلاب در عرصه‌های مختلف خاطرنشان کرد: زنده شدن امت اسلامی به‌نوعی مدیون ولایت‌فقیه و رهبری عظیم الشان است که با محوریت خود، همه امت را به حرکت درآورده است.

استفاده از حافظ در ساخت تمدن عظیم اسلامی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به 20 مهرماه و یادروز حافظ شاعر بلندآوازه شیرازی اشاره کرد و با بیان اینکه امروز حافظ افتخار بین‌الملل است، افزود: اگر معرفت و بیان زیبا را از حافظ بگیریم، همانند افراد عادی خواهد شد.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: مگر می‌شود کسی حافظ را بشناسد ولی خدا را نشناسد چراکه افتخار به این شاعر والامقام ناشی از افتخار به معرفت اوست چراکه حافظ در باب معرفت حرف‌های عالی زده است.

دژکام تصریح کرد: سحر بیان و شیوایی همراه با فصاحت و بلاغت زیبای حافظ موجب شده که کسی نتواند در این جهان مانند او غزل بسراید و همه سخنوران ایران مقابل او تسلیم شده‌اند به‌طوری‌که خارج از مرزهای زبان فارسی نیز شناخته شده است.

وی با بیان اینکه حافظ بیان شیوای خود را مدیون قرآن است، افزود: بیان زیبا و شیوای حافظ ابزاری برای انتقال مطالب به دیگران است لذا باید از آن استفاده کرد.

دژکام با بیان اینکه به ادبیات نیز در زندگی نیاز داریم، تأکید کرد: از معرفت و بیان زیبای حافظ در ساخت تمدن نوین اسلامی باید بهره گرفت.

 ظرفیت اقتصادی اورآسیا

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به قرارداد عضویت ایران در مجمع اوراسیا بین ایران و ٥ کشور آسیایی اشاره و با تأکید بر استفاده از این ظرفیت، عنوان کرد: در منطقه اوراسیا که عمده آن‌ها در مرزهای شمالی ایران قرارگرفته، ٢٠٠ میلیون جمعیت داشته و ظرفیت ١٠٠ میلیارد دلاری برای تجارت با آن‌ها پیش‌بینی‌شده که به معنای اشتغال حدود ٤ میلیون نفر است.

وی افزود: استان فارس نیز باید با همکاری و همت اتاق بازرگانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری و مدیران سهم خود را از این ظرفیت ایجادشده، مشخص کند.

دژکام در ادامه به خط فرعی راه‌آهن فارس به بندر شهید رجایی هم اشاره و بابیان اینکه ٢٦ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی کالا از این خط ریلی برآورد شده، گفت: فارس نباید این فرصت را از دست دهد و مدیران باید با برنامه‌ریزی و همکاری با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و ...از این فرصت ایجادشده استفاده کنند.

نشانه اعتماد و توکل به خدا

امام‌جمعه شیراز در خطبه نخست نیز با بیان اینکه وجود ایمان به خدا موجب ایستادگی یک ملت در مقابل همه استکبار می‌شود، گفت: به همان میزان اعتماد و توکل به خدا منجر به حرکت‌های عظیم خواهد شد.

وی با اشاره به خودباوری که نظام اسلامی در مردم ایجاد کرد، افزود: روزگاری در این مملکت نخست‌وزیر رسماً در مجلس اعلام می‌کرد که ایرانی‌ها باید نوکری آمریکا کنند، چراکه حتی توان ساخت یک لوله را هم ندارند!

دژکام ادامه داد: اما امروز در اطراف دانشگاه صنعتی شریف، جوانان این کشور مجموعه‌ای راه انداخته که حجم معاملات آن‌ها با دنیا به ٨٠ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این نشانه اعتماد و توکل به خداست.

امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: بنای عالم بر این است که انسان‌ها در این دنیا برای دنیای ابدی و پایان‌ناپذیر توشه جمع و بر اساس تقوا نزد خدا، جایگاه پیدا کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان