کد خبر: ۱۳۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸
شیرازآماده باران باشد؛

بارش های آینده مسئولان را غافلگیر نکند

نزدیک به هفت ماه از حادثه سیل شیراز گذشت و با توجه به اینکه در حال ورود به سال بارشی جدید هستیم، متولیان امر باید شهر را آماده بارش کنند تا مبادا عنصر غافلگیری کار دست مردم شهر بدهد.

به گزارش شیرازه، تقریبا هفت ماه قبل و پس از پنج روز از آغاز فروردین بارشی پراکنده ای سطح شهر شیراز را فرا گرفت و بر اساس آمار ها در کمتر از چند دقیقه بیش از ١۵٠ میلی متر باران بارید و سیلی در دروازه قرآن و محله های اطراف روانه شد. 

مهر نوشت: پس از بررسی های فراوان دخل و تصرف عامل انسانی از جمله مهمترین دلایل سیل عنوان شد و سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون اصل ٩٠ با حضور در شیراز از محلی سیل در آنجا روانه شد بازدید کردند و علت این مهم هم میزان تلفات زیادی بود که سیل در شیراز به نسبت سایر نقاط داشت.

بهرام پارسایی در خصوص علت اصلی این حادثه گفت:عامل اصلی، دخل و تصرف شهرداری‌ها در مسیل دروازه قران و مسیل آب در شهرک سعدی بوده است.

اما با شروع فصل پائیز انتظار می رود که شرایط بارندگی در فارس و به خصوص شیراز با سال های گذشته متفاوت باشد. 

مدیرکل بحران استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس آمارهایی که اداره کل هواشناسی ارائه داده است بارش های معمولی در پائیز خواهیم داشت.

رحیم آزادی اضافه کرد: از این رو با توجه به بارندگی های که در سطح استان شاهد هستیم دستورالعمل هایی برای دستگاه های اجرایی صادر شده و در اختیار دستگاه ها قرار گرفته است. 

وی در خصوص این دستورالعمل ها نیز بیان کرد: اجماع توصیه های که به دستگاه های اجرایی شده است شناسایی نقاط حادثه خیز ، کنترل روان آب ها و آب های سطحی و لایروبی مسیرها بوده است.

مدیرکل بحران استانداری فارس همچنین اضافه کرد: مدیریت بحران استانداری فارس با همکاری با فرمانداری های سراسر استان نسبت به افزایش آمادگی برای حوادث غیرمترقبه اقدام کرده است. 

او در خصوص پیش‌بینی وضعیت بارشهای استان در دو فصل پیشرو نیز تاکید کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی استان فارس در فصل پاییز با بارش های معمولی مواجه است و تاکنون برای زمستان استان پیش بینی صورت نگرفته است. 

وی در خصوص مناطقی که در سیل پنجم فروردین شیراز آسیب دیده اند نیز تاکید کرد:  دستگاه های مختلفی متولی این مناطق هستند که از جمله آنها می توان به آب منطقه ای و شهرداری شیراز اشاره کرد.

درصورت بارش مشابه؛ سیل پنجم فروردین باز تکرار خواهد شد

یاور شورای شهرک سعدی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اگر وضعیت باران همچون میزان بارندگی باشد که در فروردین ماه روی داد باید شاهد سیل در همان مناطق باشیم.

محمدرضا هاجری اضافه کرد: با این حال اقدامات مناسبی در مناطق سعدی و حومه روی داده است که از جمله این اقدامات می توان به تعریض رودخانه و ایجاد گور آبه اشاره کرد.

هاجری معتقد است: علاوه بر اینکه شهرداری در این منطقه با توجه به مشکلات رخ داده در سیل باید ارائه خدمت کند آب منطقه ای نیز در این شهرک باید نسبت به اقدامات مقابله ای با سیل اقدام کند. 

وی در خصوص آخرین اقدامات در جهت مرمت خانه های آسیب دیده نیز اظهار کرد: مرمت خانه های آسیب دیده توسط سمن ها و مردم انجام شده است البته قرار است بودجه ای ملی نیز برای این موضوع به استان های حادثه دیده در سیل تخصیص یابد.

یاور شورای شهر در شهرک سعدی اضافه کرد: در مناطق آسیب دیده اهالی این مناطق نیز در جهت توسعه مرمت منازل آمادگی داشته اند تا نسبت به مرمت هرچه سریعتر اقدام کنند. 

وی در پایان در خصوص مناطق آسیب دیده در سیل پنجم فروردین شیراز گفت: علاوه بر شهرک سعدی ، خیابان نصر و هفت تنان نیز در این سیل با مشکل مواجه شده اند.

پیشتر شهردار شیراز خبر از شناسایی ١۴۴ نقطه حادثه خیز در شیراز داده بود که ٣ نقطه از این مناطق خطرناک عنوان شده بودند.

به هر حال باید در نظر داشت بارش های هفت ماه قبل نشان داد شیراز مستعد وقوع سیلاب های مختلفی است که می توان جان و مال مردم را تهدید کند و این ظرفیت آسیب زایی باید مسئولان امر را بیشتر از گذشته نسبت به پیش بینی بارش های هرچند کوچک و کم حجم حساس کند تا شیراز دوباره درگیر سیلی ویرانگر نشود.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان