کد خبر: ۱۳۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸
یک مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

وحشت از محصولات تراریخته و روغن پالم غیرمنطقی است

وحشت عامه از محصولات تراریخته درست نیست چراکه کنترل بهداشتی این محصولات در مراجع عالی بهداشت کشور انجام می‌شود و همه کشورهای دنیا از این محصولات استفاده می‌کنند.
وحشت از محصولات تراریخته و روغن پالم غیرمنطقی استبه گزارش شیرازه، محمد مهدی رزمجو عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی غذا،بیان کرد: کمیته ملی ایمنی زیستی، وظیفه اظهارنظر و نظارت بر ورود محصولات تراریخته به کشور دارد که این کمیته مطابق بند ب ماده 7 قانون ایمنی زیستی و تبصره بنده چ ماده 31 برنامه ششم، اجازه وارد کردن این محصولات شامل ذرت و روغن ذرت، کلزا، پنبه‌دانه و سویا را می‌دهد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: تمام مستندات بین‌المللی واردات و استفاده از این محصولات را کنترل و تایید می‌کند و همه رخدادهای تولید محصولات تراریخته کنترل می‌شود.

وی در ادامه گفت: این چند محصول که وارد ایران می‌شوند، کاملا مورد تایید اتحادیه اروپا و کشور آمریکا هستند و محصولات مشکوک به هیچ وجه وارد کشور نمی‌شوند.

رزمجو با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمام کارخانه های مصرف‌کننده محصولات تراریخته را موظف به نشان‌گذاری این محصولات کرده است، عنوان کرد: وحشت عامه از محصولات تراریخته درست نیست چراکه کنترل بهداشتی این محصولات در مراجع عالی بهداشت کشور انجام می‌شود و همه کشورهای دنیا از این محصولات استفاده می‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: 32 محصول از میادین میوه و تره‌بار نمونه‌برداری و آزمایش می‌شوند و در مدت یک سال حدود یک هزار و 700 نمونه به آزمایشگاه‌های ما وارد می‌شوند تا باقی‌مانده نیترات و سموم دفع آفات نباتی را کنترل کنیم.

این مسئول افزود: حدود 140 سم در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که محصولی نیترات، فلز سنگین و سم بیشتر از حد مجاز داشته باشد به صورت محرمانه به اطلاع سازمان جهاد کشاورزی رسانده و نسبت به جمع‌آوری این محصول اقدام می‌کنیم.

مردم از محصولات گواهی‌شده استفاده کنند/روغن پالم بی‌خطر است

رزمجو همچنین محصولات نوبرانه، انگور یاقوتی و توت فرنگی را از محصولاتی دانست که غالبا باقی‌مانده سموم بیشتری دارند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه به تازگی شرکت‌هایی اقدام به ارائه محصولات کشاورزی گواهی شده به صورت بسته‌بندی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این محصولات دو بار توسط دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی کنترل می‌شوند که از اطمینان بیشتری در سلامت برخوردارند و به مردم توصیه می‌کنیم که از این محصولات بیشتر استفاده کنند.

این مدیر حوزه مواد غذایی همچنین شایعات در مورد استفاده از ضایعات مرغ در محصولات فراوری شده نظیر سوسیس و کالباس را تکذیب و بیان کرد: در آزمایشگاه‌های ما کیفیت این محصولات مورد بررسی قرا می‌گیرد همچنین در آزمایش‌های بافت‌شناسی ما وجود ضایعات مرغ در محصولات فراوری شده را نشان نمی‌دهد.

وی در اشاره به استفاده از روغن پالم در سراسر جهان و بی خطری آن خاطرنشان کرد: این روغن بافت مناسب و مقاومت به حرارت بالایی دارد به همین دلیل استفاده از آن در محصولات غذایی خطری در پی ندارد.

رزمجو خاطرنشان کرد: اینکه در سال‌های اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به مصرف روغن پالم در صنایع غذایی واکنش نشان داده به دلیل ارزانی و استفاده بیش از حد این روغن در محصولات بوده است نه خطرات ناشی از مصرف آن.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان