کد خبر: ۱۳۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸
زوال تدریجی صنعت 30 ساله نساجی؛

تولیدکنندگان با چنگ و دندان بازار را سرپا نگه‌ داشته‌اند/ بی‌توجهی دولت به ظرفیت بالای اشتغالزایی در صنعت نساجی

بی توجهی به ظرفیت‌های موجود در صنعت نساجی موجب شده تا این صنعت با ظرفیت کامل به کارگیری نشود در حالی که میزان اشتغالزایی این صنعت بالا است.
به گزارش شیرازه، سرجین بافت، نیک ریس، مهریس، پویا ریس، فرش سهند، کوکما و نخ تایر از صنایع مهم نساجی استان زنجان هستند که در سال های اخیر علیرغم تحریم های موجود توانسته اند حرفی برای گفتن در صنعت داشته باشند.

میزان سرمایه گذاری و اشتغالزایی این صنعت بالا بوده و کیفیت محصولات تولیدی این واحدها نیز مشتریان خاص خود را دارد.

شرایط آب و هوایی خوب زنجان سرمایه‌گذاران این بخش را به زنجان آورده تا این صنعت در زنجان رونق یافته و از نظر فناوری نیز رتبه دوم کشور را کسب کند.

این واحدهای تولیدی که می‌توانند برای کشور نیز مثمر ثمر باشند انواع نخ با سیستم‌های ریسندگی الیاف کوتاه و بلند، فرش، پارچه، پارچه پرده‌ای، فاستونی، جین، الیاف مصنوعی، انواع منسوج نبافته اسپان‌لس و پوشاک آنتی باکتریال را تولید می کنند.

زنجان ظرفیت تولید انواع نخ پنبه و مخلوط ویسکوز و پلی استر با عنوان سیستم ریسندگی الیاف کوتاه به میزان 25 هزار و 500 تن در سال را دارد.

همچنین زنجان دارای بزرگترین واحد تولیدکننده نخ و منسوج استخوان‌بندی خاورمیانه بوده و به عنوان قطب صنعت نساجی کشور 60 درصد صنایع قدرتمند نساجی ایران را به خود اختصاص داده است.

اما این روزها به قول تولید کنندگان این واحدهای صنعتی دچار مشکلات عدیده ای هستند. در حالی که مسئولان رضایت نسبی از فعالیت های نساجی در زنجان دارند اما فعالان این بخش به دلیل وجود مشکلاتی بر سر راهشان از مسئولان گلایه‌مند هستند.

 

*قدمت 30 ساله واحدهای نساجی زنجان

بیشتر واحدهای نساجی استان زنجان دارای قدمت 30 ساله هستند و نیازمند به روز رسانی تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده هستند که تحریم های موجود موجب شده تا نتوانند تجهیزات خریداری کنند.

ارائه تسهیلات با نرخ 18 درصد نیز برای صاحبان این صنعت نمی صرفد و ترجیح می دهند تا این نوع تسهیلات را دریافت نکنند.ضمن اینکه این واحدها در با مشکل تامین مواد اولیه نیز مواجه هستند.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به تکمیل زنجیره تولید صنایع نساجی در استان زنجان، می‌گوید: واحدهای ریسندگی، بافندگی رنگرزی و تولید پوشاک در استان زنجان فعال است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه از 5 قدرت نساجی ایران سه مورد در زنجان به صورت بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: هیچ یک از واحدهای تولید نساجی استان ظرف 5 سال گذشته تعطیل نشده است.

وی با اشاره به اضافه شدن نساجی ماد بافت به گردونه تولید استان، می‌گوید: قانون ممنوعیت واردات نساجی رونق خاصی به کارخانجات نساجی در زنجان داده است.

این مسئول سهم اشتغال حوزه نساجی در استان را 30 درصد عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تولید نخ‌های پنبه‌ای الیاف کوتاه جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان است که با احداث واحدهای جدید نساجی این امر نیز محقق می‌شود.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: سرجین بافت به عنوان بزرگترین واحد تولیدی نساجی استان زنجان در شهرک صنعتی علی آباد فعالیت می‌کند که در حال حاضر 100 درصد دستگاه‌های مورد نیاز آن خریداری شده است.

فغفوری ارزش ریالی این پروژه 350 میلیارد تومان می‌داند و می‌گوید: بخشی از ماشین‌آلات این کارخانه مدرن به کمرگ رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه نساجی برای اولین بار علاوه بر حمایت‌های تعرفه‌ای، ممنوعیت واردات نیز اعمال می‌شود که این امر موجب افزایش فعالیت‌های نساجی در استان شده است.

"نیک سرشت"معاون امور اقتصادی استاندار زنجان می‌گوید: اگر چه تحریم‌ها مشکلاتی را برای واحدهای نساجی ایجاد کرد، اما فرصت‌هایی را  نیز در اختیار این صنعت قرار داد.

 

*بالا بودن قیمت نهایی منسوجات

وی معتقد است،بالا بودن قیمت نهایی منسوجات موجب کاهش قاچاق شده است و واردات را به دلیل وجود ظرفیت در کشور کاهش داده است.

این مسئول با اشاره به سرمایه‌گذاری چند صد میلیاردی صنایع نساجی به ویژه در استان، می‌گوید: این صنعت دارای بازار خوبی در داخل و خارج است.

نیک شرست آینده صنعت نساجی را روشن ترسیم می‌کند و ادامه می‌دهد: امیدواریم این صنعت به صورت مستمر ادامه یابد.

وی می‌گوید: صنعت نساجی استان فاصله بسیاری با برندهای جهانی دارد اما گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

این مسئول اضافه می‌کند: صنعت نساجی استان از نظر تولید از برندهای جهانی دور نیست اما در زمینه ماشین‌آلات به دلیل نو شدن و استفاده از فنآوری‌های نوین هنوز راه دارد.

در سالی که به نام رونق تولید مزین شده است استفاده از این ظرفیت می تواند موجب رونق این صنعت و رونق اشتغال در استان و کشور شود در حالی که سنگ اندازی ها از جمله تحریم ها اجازه قد کشیدن به این صنعت قدیمی زنجانی ها را نمی دهد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،وضعیت نساجی زنجان را خوب نمی داند و معتقد است،تولید کنندگان در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه بوده و سرمایه آنها به یک چهارم کاهش یافته است.

 

*تولید کنندگان نساجی در بخش صادرات مشکل دارند

محمود ضرابی با بیان اینکه تولید کنندگان در بخش صادرات نیز به دلیل تعهدات ارزی مشکل دارند، افزود: تولید کنندگان نمی توانند مبالغی که ارسال می کنند به راحتی در سیستم بانکی ثبت کنند.

وی می گوید: تولید کنندگان مواد اولیه کارخانجات را از خارج از کشور تهیه می کنند که مشکلات بسیاری به همراه دارد.

این کارآفرین زنجانی با اشاره به اینکه تحریم ها باعث شده تا سیستم ارزی قفل شود، افزود: فعالان عرصه نساجی و پوشاک در حال حاضر درگیر به روز نبودن تجهیزات هستند و با این وضعیت دلار خرید تجهیزات مشکل شده است.

ضرابی با بیان اینکه بیشتر تکنولوژی صنعت نساجی از اروپا تامین می شود، افزود: این امر نیز به دلیل مشکلات ارزی موجود دچار مشکل شده است.

وی صنعت نساجی را وابسته به پوشاک عنوان کرده و می گوید: پوشاکی ها با مشکل قاچاق مواجه هستند و متاسفانه در حال حاضر قاچاق از کمرگ رسمی  و در منطقه ویژه اقتصادی اتفاق می افتد.

مدیرعامل شرکت نانو مهیار با بیان اینکه پوشاکی که از طریق مناطق آزاد وارد کشور می شود،عوارض پرداخت نمی کند، بیان می‌کند: اگر چه ظواهری درست شده است اما به این ظواهر نیز توجه نمی شود و پوشاک به همان شکل وارد کشور می شود که دارای هزینه کمتری بوده و  موجب کاهش قدرت رقابت برای تولید کنندگا ن داخلی می شود.

 

وی با اشاره به مشکل درصد حق کارفرما به عنوان یکی از مشکلات تولید کنندگان،ادامه می دهد: ضروری است حق کارفرمایی را از 23 به 15 کاهش دهند.

این کارآفرین بر ضرورت پرداخت تسهیلات با سود کم بهره به تولید کنندگان تاکید کرد و گفت: این صنعت اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی داشته و نیروی کار بیشتری را جذب می کند

وی گفت: باید روی بحث پوشاک برنامه ریزی شود تا شاهد رشد این صنعت بوده و معضل بیکاری کم کم ریشه کن شود.

 

*کارخانجات نساجی استان زنجان با 30 تا 50 درصد ظرفیت کار می کنند

ضرابی تصریح کرد: در حال حاضر برخی کارخانجات نساجی استان زنجان با 30 تا 50 درصد ظرفیت کار می کنند و برخی ها نیز تعطیل هستند.

وی با اشاره به مشکلات واحد تولیدی نیک ریس در زنجان، ادامه داد: این واحد با 100 درصد ظرفیت کار نمی کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه زمانی واحد تولیدی نیک ریس به نوبت اجناس را تحویل می داد،افزود: این واحد امروز با مشکلات عدیده ای مواجه هست.

صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین و مهم ترین صنایع جهان است که همواره به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه سرمایه گذاران بوده است.

همچنین سابقه طولانی زنجان درزمینه تولید انواع پارچه و الیاف می تواند موجب کاهش بیکاری در صورت توجه به این صنعت شود.

به گفته دست اندر کاران صنعت نساجی، سالانه ۲۰ هزار تن نخ پنبه و ۳۵ میلیون مترمکعب پارچه در استان زنجان تولید و بافته می‌شود که در صورت بی توجهی مسئولان این میزان تولید نیز ممکن است به شدت کاهش یابد چرا که در حال حاضر  صنایع فعال این حوزه در زنجان با ظرفیت 100 درصدی فعالیت نمی کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان