کد خبر: ۱۳۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸

چین از بالگردی شبیه به یک بشقاب پرنده رونمایی کرد

صنایع نظامی چین با نمایش دو بالگرد بسیار پیشرفته از جمله بالگردی شبیه به یک بشقاب پرنده توجه محافل نظامی را به خود جلب کرده است.
به گزارش شیرازه، چین در روزهای گذشته در جریان یک نمایشگاه تجهیزات هوایی که در شهر «تیانجان» در شمال این کشور برگزار شد، بالگردهای پیشرفته شبیه مدل «بلک هاوک» ساخت آمریکا و نیز نمونه‌ای دیگر به نام «سوپر شارک وایت» با الگوبرداری از یک «بشقاب پرنده» را به نمایش گذاشت.

به نوشته شماره چهارشنبه روزنامه «چاینا مورنینگ پست»، بالگرد بومی «هاربین-زی ۲۰» از نوع ترابری، رزمی است که به تدریج جایگزین بالگرد‌های روسی «کا-۲۸» و بلک هاوک آمریکایی ارتش جمهوری خلق چین می‌شود. این بالگرد نخستین پرواز آزمایشی خود را سال ۲۰۱۳ انجام داد و سال گذشته وارد خدمت ارتش چین شد.

یک کارشناس چینی شاغل در موسسه بالگردسازی این کشور در این زمینه گفت: «این بالگرد چند منظوره  مجهز به دو موتور توربو و سامانه کنترل الکترونیکی است و در شب و شرایط بد آب و هوایی قادر به پرواز است.»

گفته می‌شود که این بالگرد پیشرفته به موشک‌های هدایت شونده ضدکشتی «نانگچانگ» مجهز خواهد شد. تحلیلگران همچنین گفته‌اند که طراحی این بالگرد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نمونه‌های قبلی را نشان می‌دهد. این بالگرد اخیرا در جشن‌های ملی این کشور نیز به نمایش گذاشته شد.

 

«سونگ ژانگپینگ» مفسران نظامی مستقر در هنگ کنگ  نیز در این زمینه  گفت که با وجود شباهت‌های ظاهری این بالگرد با بلک هاوک، زی-۲۰ سامانه‌های پیشرفته‌تر کنترل پرواز و اویونیک دارد و نباید آن‌ را  یک نمونه برداری محض از نوع  آمریکایی در نظر گرفت.

به نوشته این وبگاه، بالگرد سوپر وایت شارک چینی‌ها که در این نمایشگاه عرضه شد نیز سرعتی برابر با ۶۵۰ کیلومتر در ساعت دارد. این بالگرد رزمی دو کابینه و رادار گریز است و ارتفاع پرواز آن معادل ۶ هزار متر است. کارخانه چینی سازنده این بالگرد که ظاهر عجیبی دارد، مدعی شده که هیچ کشوری در جهان موفق به ساخت چنین بالگردی نشده است. مشخصات بیشتر این بالگرد تاکنون رسانه‌ای نشده است.

چین از بالگردی شبیه به یک بشقاب پرنده رونمایی کردچین از بالگردی شبیه به یک بشقاب پرنده رونمایی کرد

نظرات بینندگان