کد خبر: ۱۳۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
مدیرکل دفتر توسعه وزارت جهاد کشاورزی:

ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران بعد از مصر دومین تولید کننده خرما در جهان محسوب می‌شود اما ۵۰ درصد بازارهای جهانی خرما در اختیار هندوستان، پاکستان و ترکیه است.
به گزارش شیرازه، شاهرخ شجری در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه خرما در شیراز گفت: مصر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ایران یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن خرما تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی ایران بیش از ۵۰ درصد در اختیار سه کشور عراق، افغانستان و امارات است و از دیگر سو، بیش از ۵۰ درصد بازار صادرات خرما در اختیار سه کشور هندوستان، پاکستان و ترکیه قرار دارد بنابراین درجاتی از انحصار خرید کشور ما در اختیار کشورهای مذکور است در نتیجه قدرت چانه زنی صادرکنندگان ایرانی با شرکای تجاری خود در کشورهای هدف به شدت کاهش پیدا می کند.

مدیرکل دفترتوسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: راهبرد اصلی ما در صادرات محصولات کشاورزی باید روی سیاست نفوذ و توسعه متمرکز باشد و قدرت بازار را در اختیار بگیریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه، تبدیل اسناد تجاری، عرضه محور بودن صادرات به جای تقاضا محور بودن از مشکلات صادرات کشور ما است، افزود: توجه به درجه توسعه یافتگی از دیگر ضعف‌ها در استراتژی صادرات محصولات کشاورزی ایران است برای رفع این مشکل باید به دنبال تنوع، تبلیغات و بسته بندی های مناسب باشیم.

شجری تاکید کرد: به منظور رفع مشکل صادرات ایجاد "زنجیره های ارزش" به  عنوان اولین استراتژی که مورد تایید ادبیات اقتصادی و تجربیات بین المللی است باید در دستور کار قرار گیرد اما زنجیره ارزش یک نسخه دولتی نیست بلکه یک حرکت خود جوش است.

وی همچنین با بیان اینکه سهم کشاورزی ایران در تولید ناخالص داخلی "جی.دی.پی" بیش از متوسط جهانی است، گفت: سهم بخش کشاورزی ایران در "جی.دی.پی" ۱۰ درصد و متوسط جهانی ۷درصد است، این امر ظرفیت‌های ویژه ایران را نشان می دهد و باید از این فرصت استفاده شود.

شجری همچنین افزود: سال گذشته حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش چیزی حدود ۶.۵ میلیارد دلار صادر شده و در حقیقت تراز تجاری در بخش کشاورزی ایران از منفی هشت میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی چهار میلیارد دلار بهبود پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی محصولات کشاورزی کشور نسبت به سال ۹۲، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که  شامل ۸۴ میلیون تن تولیدات زراعی، ۲۲ میلیون تن تولیدات باغی و ۱۶ میلیون تن تولیدات دامی و آبزی است.

انتهای پیام/323

نظرات بینندگان