کد خبر: ۱۳۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

لزوم مبارزه با زمین خواران با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی

احتمال گرم تر شدن ۲ تا ۵ درجه ای دمای مرکز شهر و ایجاد جزایر حرارتی به علت تنگ تر شدن مسیر تنفس شهر- یک جنایت بزرگ زیست محیطی در حق آیندگان و توسعه پایدار
با توجه به هشدار‌ جدی مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ اراضی کشاورزی و عرصه های جنگلی و تاکید قانون حفظ و گسترش اراضی و باغات کشاورزی بر حفظ کاربری زراعی در شهرها، متاسفانه ظاهرا عرصه ها و اراضی کشاورزی شمال شهر فسا مدتی است که موضوع داغ  مباحث شهرسازی و مدیریت شهری گردیده است. چپاول این سرمایه گران طبیعی و تبدیل آن به اراضی مسکونی اگرچه ممکن است از سود سرشاری در کوتاه برخوردار باشد منتهی لاجرم باید به نکته زیست محیطی نیز توجه داشت که نتیجه این تعرضات در بلند مدت سایه خود را بر سر مردم و ساکنین مناطق مرکزی و جنوبی شهر میگسترانند و موضوعاتی مانند کمبود منابع آب و گرم تر شدن درجه حرارت در این بخشها و مصرف بیشتر انرژی و تحمیل هزینه بیشتر به خانوارهای ساکن در این محدوده ها را به دنبال خواهد داشت.

احداث هر گونه بنا در این اقلیم طبیعی و زیبا با اهدافی مانند رفع مشکل مسکن یک گروه خاص و سودآوری سرمایه گذاران و دلالان زمین منجر به قطع شدن ریه تنفسی شهر و در بلند مدت و در مواقع گرم سال مانع چرخش هوا در سطح شهر گردیده و یک فاجعه زیست محیطی بسیار خطرناک را به دنبال خواهد داشت و  تاثیر بدی بر شیوع بیماری و آسیب در بین گروه های خاص مانند کودکان خواهد داشت.

تقسیم و تکه تکه کردن این اراضی در قالب واحد‌های کوچکتر و واگذاری آن به متقاضیان مسکن به سان پوشاندن یک دست پوشاک نو و مدرن به تن یک بیمار لاعلاج است که در بلندمدت این بیمار خود و اطرافیان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و آسیب جبران ناپذیری را بر پیکره ظرف شهری و شهروندان وارد میسازد.

مهمترین استراتژی نهادهای نظارتی و مدیریتی در این بخش به عنوان جریان تصمیم گیر در شهر جلوگیری از تجاوز سودجویان و تعرض کنندگان به این منابع و زیستگاه‌های طبیعی و توجه به حفظ ساختار محیط زیست ساکنان شهر خواهد بود.

از دیگر اقدامات جلوگیری از حصار کشی غیر مجاز در محدوده پیرامونی رودخانه‌ شهر و منع تصاحب جهت حفظ بستر زبیعی رودخانه و مسیل عبوری بوده که در مواقع پربارش از بروز فجایع طبیعی نظیر سیل و ابگرفتگی جلوگیری خواهد نمود.

در پایان باید به این نکته اشاره داشت اساسا بسیاری از معضلات و مخاطرات محیط زیستی به فعالیت‌های انسان در حریم طبیعت برمیگردد و جلوگیری از  سوء استفاده‌های برخی سوداگران زمین، تلاش برای کاهش عمق مخاطرات و بلایای طبیعی است که نمونه آن در خرم آباد و آق قلا دیده شد. با این اوصاف با توجه به نزدیکی به بزرگترین رویداد سیاسی و انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت مردمی در فرایند تصمیم سازی در کنار برنامه ریزی درست جهت حفظ محیط زیست در کنار آموزش و اطلاع رسانی عاملی تعیین کننده در جلوگیری از تجاوز به عرصه های کشاورزی به شمار می آید.

با تشکر
رسول بلاغی کارشناس فقر و بافتهای فرسوده و غیررسمی

نظرات بینندگان