کد خبر: ۱۳۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

ضرب‌الاجل دادستان برای رفع مشکل فاضلاب شیراز

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنار راهدار، با تذکر قانون، ضمن اشاره به مقصر بودن برخی دستگاه‌ها در آلودگی این رودخانه به فاضلاب و پساب‌های مخرب، برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد.
حیدر آسیابی در بازدید از رودخانه چنارراهدار که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس انجام شد،  به همراه حمید ظهرابی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، گفت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده است و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

وی گفت: دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است.

به نقل از ایسنا دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب در بخش کشاورزی و دامداری مصداق جرم و ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها نیز جرم است.

آسیابی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از ۵ مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنار راهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده بهداشت محیط و محیط زیست است.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری شیراز به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز اضافه کرد: شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های صنعتی و انسانی به رودخانه چنار راهدار وضعیت را بدتر کرده اند و در صورت عدم حل مشکلاتشان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

آسیابی با بیان این که آب منطقه‌ای نیز به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و بستر رودخانه چنار راهدار را لایروبی نکرده است، افزود: محیط زیست متولی اصلی پیگیری حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ دادها واعلام جرم، خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.

حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز گفت: پیگیری‌های حقوقی و قضایی برای برخوردهای قانونی با عوامل رهاساز پساب در محیط ادامه خواهد داشت.

ظهرابی با بیان اینکه انواع و اقسام آلاینده‌ها، پساب ها و فلزات سنگین به این رودخانه وارد می شود، افزود: در برخورد با عوامل ایجاد آلودگی هیچ تعارفی با افراد مسئول نخواهیم داشت.

ظهرابی تاکید داشت: در شان شیراز، پایتخت تمدن ایران نیست که مسافران با بوی مشمئز کننده فاضلاب در فرودگاه شیراز و پل فسا استقبال شوند.

ضرب‌الاجل دادستان برای رفع مشکل فاضلاب شیراز

 مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: تالاب مهارلو از نظر خدمات اکوسیستمی نظیر حفظ تنوع زیستی، گردشگری، تعدیل آب هوای شیراز و تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی ارزش زیادی دارد و شایسته نیست آن را به مخزن فاضلاب های سمی تبدیل کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: تا برطرف شدن کامل این آلودگی زیست محیطی، همکاران ما موضوع را به طور جدی پیگیر هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هم گفت: تصفیه خانه شماره ۲ شیراز که پیشرفته‌ترین تصفیه خانه کشور است با ظرفیت صدهزار متر مکعب تا دوماه آینده به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح آن بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

الله بخش نظرپور گفت: شیراز به دو تصفیه خانه دیگر نیاز دارد که قصد داریم با فاینانس برای ساخت آن‌ها با انتخاب پیمانکار آن‌ها در سال جاری ساخته می‌شود.

نظرات بینندگان