کد خبر: ۱۳۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸

آیا کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز همچون کمیسیون حقوق شهروندی ابتر خواهد ماند؟

این نگرانی و سوال وجود دارد که آیا در آخر کمیسیون هوشمندسازی همچون کمیسیون حقوق شهروندی ابتر خواهد ماند یا اینکه به سرانجام قابل قبولی می رسد؟ که البته تلاش ها و تصمیمات اعضای شورا در آینده به این سوال جواب می دهد.
شیرازه؛ اعضای دوره پنجم شورای شهر شیراز از آغاز ورود خود به شورا، شعارهایی از قبیل شهر و شهرداری الکترونیک را سر دادند و این مقوله پس از انتخاب شهردار نیز مجددا توسط اسکندرپور مدیر مجموعه شهرداری شیراز مطرح شد.

دهم مهرماه دستور کار ایجاد کمیسیون هوشمندسازی مطرح و نهایتا به تصویب رسید؛ اما اولین سوالی که در ذهن ایجاد شد این بود که آیا سرنوشت این کمیسیون نیز همچون حقوق شهروندی خواهد بود یا اینکه واقعا برنامه و افراد توانمند برای هدایت این کمیسیون وجود دارد؟

از همان ابتدا آئین نامه ها و برخی موارد دیگر، بازنگری و حقوق شهروندی به جمع کمیسیون ها اضافه شد؛ این کمیسیون با هدف احقاق حق و دنبال کردن ویژه و اختصاصی مطالبات شهروندان ایجاد شد اما ابهام و سردرگمی در این کمیسیون روز به روز بیشتر و تداخل در فعالیت دیگر کمیسیون ها بیشتر می شد.

با ایجاد این کمیسیون این سوال پیش آمد که مگر کمیسیون های سابق شورا به دنبال احقاق حقوق مردم نبوده و در جلسات، بازدیدها و تصمیمات خود به آنچه مورد نیاز مردم و جامعه بوده توجهی نداشته اند که خلاء ایجاد یک کمیسیون هم طراز با دیگر کمیسیون ها با اعضا و دستورکارهای مشخص! متصور و منتهی به شکل گیری حقوق شهروندی شده است؟

جدا کردن مسئولیت های اعضای شورا از دنبال کردن مطالبات مردمی ناشیانه ترین رفتاری بود که ماه ها طول کشید تا بلااستفاده و فعالیت های موازی اش بر همگان آشکار شود.

اما نکته مهمتر اینکه اعضای این پارلمان شهری وقتی متوجه ناکارآمدی این کمیسیون شدند بخاطر ترس از قضاوت های عمومی و به قولی تهیه نکردن خوراک رسانه ای برای خبرنگارانِ کنجکاوی که مجموعه رفتار، گفتار و تصمیمات این افراد که در جایگاه نمایندگی مردم قرار دارند برایشان سوژه است سکوت پیشه کرده و در همان موقع از ناکارآمدی این کمیسیون و اشتباه در تصمیم گیری خود سخن نگفته اند…

رئیس شورای شهر شیراز پانزدهم مهر ماه در جمع خبرنگاران درخصوص کمیسیون حقوق شهروندی گفت: آن زمانی که کمیسیون حقوق شهروندی شکل گرفت یک وظایفی را به صورت خاص برای نظارت بر حوزه شهرداری و حتی سازمان های دیگرِ بیرون از شهرداری تعریف کردیم، قرار بود این کمیسیون بخشی از نظارت های شورا را اعمال کند اما در عمر دو ساله خود خروجی مناسبی نداشت و امتیازش از صد شاید ۲۰ باشد.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه تقریبا هفت ماه پس از ایجاد این کمیسیون به نتیجه مذکور رسیدیم اما بخاطر افکار عمومی که چه خواهند گفت تعطیلی آن به تاخیر افتاد، اظهار داشت: همان زمانی که شورا در حال راه اندازی کمیسیون جدیدی بود علت مخالفت برخی از اعضای شورا موازی کاری با دیگر کمیسیون های شورا بود.

وی در ادامه اعلام کرد: بخشی از وظایف کمیسیون حقوق شهروندی در کمیسیون هوشمندسازی و مابقی در دیگر کمیسیون ها انجام خواهد شد.

و اما کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز؛ یک کمیسیون تعطیل و کمیسیون دیگری تشکیل شد، ولی نگرانی برای تکرار شکست در راه اندازی کمیسیون تازه همچنان وجود داشت.

در آن زمان پیگیری مطالبات مردمی و حقوق شهروندی عنوان شده بود و اخیرا نیز علت و توجیه راه اندازی یک کمیسیون جدید را عمل به شعار هوشمندسازی و شهر و شهرداری الکترونیک اعلام کردند.

شرح وظایف و فعالیت های کمیسیون پس از تشکیل آن مشخص و اعلام شد؛ سیاست گذاری، تدوین قوانین، برنامه ریزی همکارانه و تعامل پذیری از جمله وظایف این کمیسیون خواهد بود که همکاری و هماهنگی در کلیه فعالیت های برنامه ریزی، جلوگیری از دوباره کاری و موازی کاری در ایجاد و توسعه شهر هوشمند و حوزه ICT شهرداری شیراز و ایجاد تعامل آگاهانه بین کلیه ذینفعان از جمله واحدهای تابعه شهرداری، نهادهای دولتی و عمومی، نهادهای مردمی کسب وکارها و سمن ها و شهروندان نیز در ادامه توضیحات این بخش از وظایف کمیسیون هوشمندسازی اعلام شد.

یکپارچگی و انعطاف پذیری در طراحی و توسعه تمامی فرآیندها و سامانه های توزیع شده به صورتی که تمام ذینفعان اطلاعات شهری ضمن بکارگیری آن بتوانند بر مبنای آنها پرداختن به تصمیم سازی و تصمیم گیری موثر با توانایی پاسخگویی (سریع) به تغییرات و عدم قطعیت ها از دیگر وظایف این کمیسیون است.

توسعه زیرساخت ها، افزایش بهره وری و بهره برداری موثر از ظرفیت ها، دسترسی باز، شفافیت و مشارکت پذیری، امنیت، ایمنی، افزایش امنیت سایبری، افزایش تاب آوری و حفظ آمادگی برای مواجهه با حوادث و بحران های شهری، بهبود فرآیندها، خدمات، انجام مطالعات و توانمندسازی دانشی، مدیریت هزینه ها و افزایش درآمد، تشویق و بسترسازی سرمایه گذاری ریسک پذیر به سمت کسب و کارهای نوآورانه حوزه شهری، حمایت از توسعه فعالیت های نوآورانه نهادهای اجرایی، آموزشی و تحقیقاتی ملی در حوزه شهری، فراهم سازی بستر آزمون ایده های نوآورانه در حوزه حمل و نقل و جابجایی در شیراز، فراهم سازی زمینه دسترسی نوآوران به زیرساخت ها و خدمات قابل ارائه شهرداری شیراز مطابق  ضوابط، توسعه نظام توانمندسازی، انگیزشی و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور در شهرداری شیراز، اولویت دهی شهرداری شیراز به بهره برداری از خدمات و محصولات کسب و کارهای نوآورانه و اولویت دهی به حمایت از نوآوری در چارچوب برنامه های توسعه مناطق و محلات نیز در دایره شرح وظایف این کمیسیون تعریف شده اند.

شهرداری شیراز در حال حاضر از چند موضوع رنج می برد و تاکنون راهکار مشخصی در این خصوص مطرح و عملیاتی نشده است؛ داشتن نیروی انسانی مازاد بر نیاز این مجموعه مدیریت شهری، بدهی بیش از حد معقول، نداشتن درآمد پایداری که بتوان بر اساس آن برای این کلانشهر برنامه ریزی کرد…

در میان شرح وظایف کمیسیون هوشمندسازی به مدیریت هزینه ها و افزایش درآمد، تشویق و بسترسازی سرمایه گذاری ریسک پذیر در راستای کسب و کارهای نوآورانه حوزه شهری و چند مورد مرتبط دیگر اشاره شده بود، اگر مطابق با آنچه که در وظایف کمیسیون مذکور اعلام شده عمل شود قاعدتا کلیدی ترین مشکلات شهرداری شیراز با راه اندازی همین کمیسیون مرتفع خواهد شد.

و اما شفاف سازی کلیدواژه آشنا و حساس در شورا و شهرداری شیراز که در همین دوره از مدیریت شهری جریان و داستان های مفصلی داشته در میان تکالیف کمیسیون هوشمندسازی به چشم می خورد، امید می رود این بار بدون حاشیه و کم و کاست آنچه را بایستی در معرض افکار عمومی قرار دهند نه اینکه به یکبارگی پس از گذر دو سال از عمر شورا اعلام کنند که این کمیسیون موازی کاری داشته و یا بهانه های مختلفی برای تعطیلی اش عنوان کنند.

توسعه نظام توانمندسازی، انگیزشی و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور در شهرداری شیراز از وظایف دیگر این کمیسیون است که باید ببینیم چه برنامه ای برای نیروی انسانی شاغل در شهرداری شیراز با وجود اینکه بیش از نیمی از آنها مازاد بر نیاز این مجموعه مدیریت شهری هستند در نظر گرفته شده؟ آیا پاسخی برای بودجه اندک به نسبت تعداد نیروی انسانی و نیازهای کلانشهر شیراز خواهند داشت که بتوانند برای خلاقانه و نوآور بودنش برنامه ریزی کنند؟

این نگرانی و سوال وجود دارد که آیا در آخر کمیسیون هوشمندسازی همچون کمیسیون حقوق شهروندی ابتر خواهد ماند یا اینکه به سرانجام قابل قبولی می رسد؟ که البته تلاش ها و تصمیمات اعضای شورا در آینده به این سوال جواب می دهد.

بطور حتم امکان اشتباه برای این افراد نیز همچون دیگر انسان ها وجود دارد اما آنچه مهم است پذیرفتن و جبران اشتباه است که سرمایه این شهر را به اتلاف نبرد؛ و اما سرمایه فقط به معنی پول نیست، ظرفیت های موجود و جایگاه نمایندگی که اشغال شده سرمایه هایی گران بها هستند که تنها با کارآمدی افراد از به هدر رفتن آن جلوگیری می شود.

اگر فردی در خود توانایی درست رأی دادن و گرفتن تصمیمات مناسب برای رشد و تعالی این شهر نمی بیند چه الزامی دارد تا آخرین لحظه در این جایگاه بماند؟ یا باید خود را توانمند کند و یا شجاعت انصراف از این مسئولیت را داشته باشد.
نظرات بینندگان