کد خبر: ۱۳۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

موانع کارخانه کاغذ زاگرس رفع شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: با اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان، موانع تکمیل ساخت مدرن‌ ترین کارخانه کاغذسازی کشور در فارس رفع شد.
رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اظهار کرد: کارخانه تولید کاغذ زاگرس فارس واقع در جاده شیراز - مرودشت، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن کاغذ را دارد و از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه راه‌اندازی این کارخانه در امسال جزو ۲۳ طرح کلان اقتصاد مقاومتی است و در سند پیشران توسعه فارس نیز قید شده که باید در سال ۹۸ راه اندازی شود، تصریح کرد: تولیدات کارخانه کاغذ زاگرس فارس سالانه یک سوم نیاز داخلی کشور را تامین خواهد کرد.

رحمانی گفت: تاکنون بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این کارخانه هزینه شده که عمدتا سرمایه گذار بخش خصوصی آن را تامین کرده و حدود ۴۰ میلیارد تومان آن نیز در قالب تسهیلات توسط بانک صنعت و معدن پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: برای تکمیل این طرح حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با پیگیری‌هایی که در ۲ ماه گذشته انجام و در قالب دستور لازم استاندار فارس به بانک عامل انجام شد، مقرر شد این بانک ۷۰ درصد این رقم را معادل ۷۷ میلیارد تومان تامین کند و ۳۳ میلیارد تومان هم بوسیله سرمایه گذار تامین شود که بر اساس این توافق اکنون قرارداد فی مابین بانک و سرمایه گذار بخش خصوصی در دفترخانه آماده برای امضای طرفین است.

او به بازدید اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس از محل کارخانه کاغذ زاگرس فارس اشاره کرد و ادامه داد: در پی این بازدید مقرر شد که ظرف مدت حداکثر ۸ روز کاری بانک صنعت و معدن و سرمایه گذار پیگیری لازم برای نهایی شدن قرارداد را انجام دهند و سریعا منابع سیستم بانکی برای تکمیل اقدامات باقی مانده برای بهره برداری این واحد تولیدی مهم پرداخت شود.

رحمانی بیان کرد: سهم ۳۰ درصدی مورد نیاز برای تکمیل این طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی نیز تامین شده و در پی آن عملیات احداث موتورخانه این مجموعه طی دو هفته گذشته به اتمام رسیده و نصب انشعاب گاز این کارخانه نیز از اقداماتی بوده که اکنون در دستور کار قرار دارد که تجهیزات لازم توسط سرمایه گذار خریداری شده و همزمان با اجرای شبکه داخلی گازرسانی ظرف ۱۰ روز آینده تکمیل خواهد شد.

او افزود: قرارداد تامین ۵ مگاوات برق مورد نیاز این کارخانه نیز بین بخش دولتی مربوطه و سرمایه گذار منعقد شده است که طی یک ماه آینده این مجموعه به شبکه برق متصل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با بیان اینکه مجموعه اقتصادی استان تلاش مضاعفی برای تکمیل این طرح که در اقتصاد کشور بسیار اثرگذار است داشته است، گفت: در این واحد تولیدی بیش از ۵۰۰ نفر در این کارخانه به طور مستقیم مشغول کار خواهند شد.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود که عملیات اجرایی احداث این کارخانه تا اوایل دیماه ۹۸ به طور کامل به اتمام برسد.

رحمانی افزود: به لحاظ استفاده از تکنولوژی روز دنیا، نمونه این کارخانه در عرصه تولید کاغذ در سطح کشور وجود ندارد و این واحد تولیدی پیشرفته‌ترین نمونه در ایران است.

رحمانی تصریح کرد: موانع پیش روی ایجاد این کارخانه با همت همه دستگاه‌های اجرایی استان فارس در هفته‌های اخیر رفع و کار ساخت این کارخانه به سرعت در حال انجام است.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان