کد خبر: ۱۳۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
رئیس شورای شهر شیراز:

اصلا از فضاسازی شیراز راضی نیستم/ تفکیک سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز به ۲ سازمان

زئیس شورای شهر شیراز گفت: باید موضوع گردشگری و زیارت را نیز از فرهنگی و اجتماعی جدا کنیم و زیر نظر شهردار باشد چرا که گردشگری به حوزه های مختلفی چون سلامت مرتبط است.
به گزارش شیرازه، جلسه علنی شورای شهر شیراز با بررسی چهار دستورکار در هشتم آبانماه برگزار شد.

آیین نامه اجرایی شهروند برگزیده در کلانشهر شیراز که طی هفته های گذشته، ساعاتی را در صحن علنی شورا به خود اختصاص داده بود مورد بررسی قرار گرفت و دو بند از آن جهت بررسی های تکمیلی به کمیسیون تلفیق و هماهنگی این پارلمان شهری ارجاع شد.

این لایحه از سوی شهرداری شیراز برای شورای شهر ارسال شده بود و تاکنون کلیات آن به موافقت اعضای شورا رسیده است.

انتزاع موضوع زیباسازی و منظر شهری از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری لایحه ارسالی دیگری از سوی شهرداری بود؛ اعضای شورا با این لایحه موافقت کرده و بر اساس این مصوبه دو سازمان مستقل با موضوع پارک ها و فضای شهری و سیما و منظر و فضای سبز شهری تاسیس خواهد شد.

البته این مصوبه مشروط به رفع برخی از ایرادات شکلی و تعیین شرح وظایف و اهداف سازمان های مذکور است و فرصت یکماهه ای در این خصوص در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز سالهاست که مسئولیت های مختلفی در ارتباط با سیما و منظر، معماری شهر و دیگر مسائل مرتبط بر عهده داشته اما تاکنون به خوبی به وظایف خود عمل نکرده است؛ تنها زمانی می توان این سازمان را تا حدودی در تلاطم و تلاش دید که نزدیک به ایام نوروز باشیم البته در همان زمان نیز فضاسازی شهری که شایسته این کلانشهر است، انجام نمی شود!

در این جلسه از شورا، نمایندگان مردم رای مشروط بر تفکیک این مجموعه به دو سازمان دادند که شرط قید شده در ابتدا اعلام شد؛ این مصوبه علاوه بر اینکه بار مالی سنگینی را بر دوش شهرداری شیراز می گذارد، نگرانی برای شکست در انجام وظایف و محقق نشدن اهداف تعریف شده را نیز در پی دارد.

رئیس شورای شهر شیراز در گفتگو با شیرازه، از این مصوبه شورا دفاع کرد و گفت: علیرغم اینکه با جداسازی دو سازمان از همدیگر هزینه های مختلفی برای شهرداری مترتب است اما این تصمیم خوب بود.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه قبول دارم که ما عادت کرده ایم هر سازمان و پستی را بنا به اعتبار و جایگاه آن در داشتن میزان امکانات فیزیکی ببینیم، اظهار داشت: متاسفانه اگر ساختمانی اتاق های بیشتر و میزهای بزرگتری داشته باشد آن را مهمتر می دانیم اما واقعیت ماجرا این نیست.
 
وی با اعلام اینکه شورا و شهرداری بعد از دو سال به این نتیجه رسیده اند که این حوزه (سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز) در شهرداری موفق نبوده است، افزود: شاید دلیل آن این باشد که دو سازمان با مسئولیت های سنگین در یک مجموعه گنجانده شده که توان و کشش برای انجام فعالیت ها در آن وجود ندارد.

رئیس شورای شهر شیراز درخصوص اینکه این سازمان ماه ها با سرپرست اداره می شد، سرپرست آن هیچ گونه پاسخگویی نسبت به مطالبات نداشت و اکنون برخی از سامان های وابسته به شهرداری با سرپرست اداره می شوند، بیان کرد: بارها در این خصوص به شهرداری شیراز تذکر داده شده و او نیز قول داده که موضوع را سریعا حل کند.

لازم به ذکر است زمانی که فردی سرپرست باشد خود را مجاز به خودداری از پاسخ به مطالبات موجود در آن حوزه می داند و می توان گفت بود و نبود آن فرد تاثیری در مجموعه مذکور ندارد.

موسوی در ادامه اظهار داشت: زیباسازی در شهر بزرگی مثل شیراز یک بحث است؛ من به عنوان یک عضو شورا و شهروند اصلا از این فضاسازی در شیراز راضی نیستم.

وی حوزه سیما و منظر شهری را موضوع کاملا فنی و تخصصی عنوان کرد و گفت: لازم است افراد متخصص در این حوزه مشغول شوند.

رئیس شورای شهر شیراز با اعلام اینکه شهرداری شیراز نیروی فیزیکی کم ندارد اما افراد طراح و فنی کم هستند، تاکید داشت: این سازمان قبل از اینکه خدماتی باشد تخصصی است؛ تیم موجود بیشتر خدماتی هستند که بنده معتقدم این رویه اشتباه است.

موسوی بیان کرد: اوقات فراغت بحث مهمی در شهرداری شیراز است که بایستی به این شاخص در راستای توسعه شهری توجه ویژه ای باشد.

وی اذعان داشت: باید موضوع گردشگری و زیارت را نیز از فرهنگی و اجتماعی جدا کنیم و زیر نظر شهردار باشد چرا که گردشگری به حوزه های مختلفی چون سلامت مرتبط است.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین بر اصل بازنگری به عنوان یک قاعده در توسعه تاکید داشت و گفت: لازم است اگر در جایی اشتباه کردیم آن را بپذیریم و درصدد اصلاحش باشیم زیرا اینگونه هزینه اصلاح کمتر خواهد بود.

شیرازه؛ تجدید انتخاب اعضای کمیته حسابرسی تا پایان دوره پنجم شورا سومین دستورکاری بود که در پارلمان شهری شورای شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت و پیرو موافقت اعضای شورا، تصمیم گیری در این باره بر عهده کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز قرار گرفت.

طرح افتتاح حساب سپرده در بانک عامل (بانک شهر) و استفاده از درآمد حاصله از محل سپرده مذکور جهت پرداخت هزینه های تحمیل شده به شهرداری ناشی از انتشار اوراق و تامین هزینه پرداخت ۵۰ درصد سود سه ماهه اوراق از این محل نیز به موافقت اعضای شورا رسید.
نظرات بینندگان