کد خبر: ۱۳۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز:

صدور مجوز اجرای فاز دوم هوشمندسازی اتوبوس ها در شیراز/ وقتی دستگاه کارتخوانِ اتوبوس ها خراب است مردم کرایه پرداخت نکنند/ پروژه هوشمندسازی تاکسی ها لنگِ پول

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز اجرای طرح بی ام اس را پروژه شاخص حمل و نقل شیراز دانست و گفت: فاز اول هوشمندسازی اتوبوس ها انجام شده و نوبت به اجرای فاز دوم آن رسیده که شهردار شیراز مجوز اجرای آن را داده که اکنون در حال اخذ پیمانکار هستند.
به گزارش شیرازه، مدتیست نرخ کرایه تاکسی ها افزایش پیدا کرده و این افزایش نه تنها کمکی به مردم و رانندگان تاکسی نداشته بلکه در هر حال یک طرف ماجرا بایستی متحمل ضرر شود، عدم وجود پول خرد در دست مردم و رانندگان تاکسی موجب تحمیل ضرر به یکی از دو طرف شده، راننده تاکسی بخشی از کرایه اش را دریافت نمی کرد و یا مردم بیش از آنچه لازم بود پول می پرداختند.

و اما رفت و آمد و استفاده دائمی مردم از این وسیله نقلیه عمومی این ضرر را صد چندان می کند؛ به نظر می رسید این تجربه و عبرتی باشد که به اصلاح و رفع مشکلات موجود منتهی شود اما آنچه شاهد بودیم افزایش کرایه تاکسی های خطی به نرخ ۸۰۰ تومان بود که با این موضوع مشکل همچنان پای بر جا ماند.

قبل از افزایش کرایه ها قرار بر نصب دستگاه هایی مشابه کارتخوان های اتوبوس در تاکسی ها بود، این موضوع همچنان محقق نشده ولی تاکنون چند مرتبه شاهد افزایش کرایه ها بوده ایم.

گلایه ها و انتقادات مردم و رانندگان تاکسی ها را با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در میان گذاشتیم؛ نواب قائدی در گفتگو با خبرنگار ما، در خصوص موضوع ذکر شده گفت: خود ما نیز واقف به مشکلات موجود هستیم و در نظر داریم دستگاه هایی را در تاکسی ها نصب کنیم که علاوه بر پرداخت کرایه تاکسی متر باشد و بتواند کورس ها را محاسبه کند.

وی افزود: توافقاتی در این راستا با شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری داشته ایم که ان شاءالله از طریق آنها و تسهیلات بانک های قرض الحسنه دستگاه ها را نصب کنیم به گونه ای که فشار زیادی به رانندگان نیز تحمیل نشود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز بیان کرد: در کوتاه مدت نمی توانستیم این کار را انجام بدهیم و از طرفی افزایش کرایه به صورت رند و به رقم هزار تومان فشار زیادی را به مردم وارد می کرد لذا در افزایش این نرخ به کورسی ۲۰۰ تومان اکتفا کردیم.

قائدی با اظهار اینکه در حال پیگیری برای نصب دستگاه ها و پرداخت بخشی از مبلغ نصب توسط شهرداری هستیم چرا که پرداخت تمامی مبلغ برای هر دستگاه در توان رانندگان تاکسی نیست، اعلام کرد: طبق برآورد اولیه ای که داشتیم مبلغ سه میلیون تومان برای نصب هر دستگاه مورد نیاز است.

برخی از تاکسی ها اقدام به راه اندازی نرم افزار تومن در خودروهای خود کرده اند و مسافران با استفاده از این اپلیکیشن اقدام به پرداخت اینترنتی کرایه خود با استفاده از کد QR می کنند؛ این عضو شورا در پاسخ به اینکه چرا این نرم افزار موبایلی را تقویت نمی کنید تا پرداخت ها بدون دستگاه و بدون بار مالیِ سه میلیونی برای هر تاکسی اتفاق بیفتد، اذعان داشت: سازندگان نرم افزار تومن با ما مذاکره کردند و اجازه نصبشان بر روی تاکسی ها را دادیم اما نیاز به تقویت ندارد چرا که خیلی از مردم گوشی هوشمند ندارند و یا نمی توانند با این برنامه کار کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در ادامه اعلام کرد: اگر دستگاه های مورد نظرمان بر روی تاکسی ها نصب شوند الزامی برای داشتن گوشی هوشمند برای مسافران وجود ندارد و امکان چند نوع پرداخت در نظر گرفته شده است.

قائدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر پروژه شاخص و برنامه خاصی برای حمل و نقل شیراز دارید که در حال انجام و یا مطالعه باشد، اجرای طرح بی ام اس را پروژه شاخص دانست و گفت: فاز اول هوشمندسازی اتوبوس ها انجام شد و نوبت به اجرای فاز دوم آن رسیده که شهردار شیراز مجوز اجرای آن را داده و اکنون در حال اخذ پیمانکار هستند.

وی افزود: مردم از توقف های خارج از ایستگاه و مواردهای مختلف شکایت دارند که این ها پس از انجام فاز دو هوشمندسازی اتوبوس ها، این موضوع مرتفع خواهد شد.

صدور مجوز اجرای فاز دوم هوشمندسازی اتوبوس ها در شیراز/ وقتی دستگاه کارتخوانِ اتوبوس ها خراب است مردم کرایه پرداخت نکنند/ پروژه هوشمندسازی تاکسی ها لنگِ پول

این عضو شورا با بیان اینکه در فاز اول هوشمندسازی در برخی از اتوبوس ها نمایشگر برای اعلام مبدا و مقصد نصب شده و در فاز بعدی جی پی اس نصب می شود و در مرکز کنترل نیز تمامی رفت و آمدهای خودروها ردگیری می شود، اظهار داشت: بر روی درب ها یک سنسور نصب می شود که اگر رانندگان خارج از ایستگاه اقدام به سوار و پیاده کردن مسافر داشته باشند قابل پیگیری باشد.

قائدی در انتها از مصوبه ای در شورا برای عدم پرداخت کرایه توسط مسافران در زمانی که دستگاه های کارتخوان اتوبوس ها خراب است اشاره کرد و گفت: هر روزی که کارتخوان ها خراب باشد خود سازمان حمل و نقل مسافر وظیفه دارد هزینه را پرداخت کند و لازم نیست مردم هزینه ای بپردازند.
نظرات بینندگان