کد خبر: ۱۳۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در گفتگو با شیرازه خبر داد؛

تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در 70 اداره

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس از تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در 70 اداره خبر داد و گفت: فعالیت تخصصی در دستور کار این شورا ها است.

به گزارش خبرنگار شیرازه، بازار سهم بسزایی در نشر فرهنگ دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارد و با توجه به اینکه تمامی اقشار جامعه با اصناف و بازار در ارتباط هستند از این رو نقش اصناف در تبیین این دو فریضه در جامعه و بین اعضای هرصنف بی بدیل است.

به دلیل اهمیت اصناف و اماکن عمومی سعی بر ارتباط موثر با این قشر است. لذا بر اساس ماده ۵ دستور العمل اجرایی قانون حمایت و فصل دوم ضوابط تاسیس و اجرای شورا های امر به معروف و نهی از منکر، از آمران به معروف راه اندازی شوراهای تخصصی در اتحادیه های صنفی محور به کار قرار گرفته است.

اتاق اصناف یک رسالت صنفی دارند و آن نقش هماهنگ کننده با شوراهای تخصصی است، در هرصنف مصادیق معروف ومنکر را خود اعضای اتحادیه بهتر از سایرین می شناسند و حسن شوراهای امر به معروف اصناف آن است که اعضای این شوراها همه از اعضای همان صنف هستند.

شورای امر به معروف اصناف دو وظیفه اساسی دارند که معروفات و منکرات را بین مجموعه خود احصا و برنامه ریزی نمایند و نسبت به گسترش معروفات و زدودن منکرات اقدام نماید. همچنین مخاطبان هرصنف، اعضای صنف هستند که اگر این دو فریضه هم مانند سایر واجبات بین آنها ترویج شود این فریضه شناخته خواهد شد.

با توجه به این مطالب به بررسی نقش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در راه اندازی شورای امر به معروف در اصناف و فعالیت های آن در این عرصه به گفت و گو با سلیمان مهدوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس نشسته ایم؛

شیرازه: نگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر به انجام فعالیت ها در اصناف به چه صورت است؟

ما باید یک نگاهی به چشم انداز گام دوم انقلاب داشته باشیم و به موضوعاتی که در بحث گام دوم انقلاب از جمله اخلاق و معنویت مطرح شده بپردازیم، در موضوع اخلاق معنویت بیشترین خدمت ما باید این باشد که آن چیزی که باید باشد انجام شود، درواقع موضوع اخلاق معنویت به نحوی سبک زندگی و شیوه تعامل اجتماعی با معیار های قرآن و عترت است.

یکی دیگر از مباحث گام دوم انقلاب "اقتصاد" است، قطعاً یک مجموعه اقتصادی مثل اتاق اصناف را اگر سه ضلع اقتصاد تولیدکننده، عرضه با توزیع و تقاضا در نظر بگیریم یک سوم اقتصاد کشور و شاید بیشتر هم همان شبکه توزیع است که شامل اصناف ، بازرگانی و تجارت می شود.

عرضه کننده در کلیه اتحادیه ها در قالب خدمات، اقلام و اجناس باید این خدمت را به مردم ارائه دهند و از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر هم در قد و قواره کارهای تخصصی و عمومی و تکلیفی حاضر می‌شود، از این رو باید به مسائل اصلی کشور نیز بپردازد.

شیرازه؛ نقش ستاد امر به معروف علاوه بر خود سازی چیست؟

امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه الهی است که علاوه بر خودسازی، نقش بسزایی در دکرسازی، جامعه سازی، حکومت سازی و تمدن سازی نیز دارد و زیربنای اصلی کلیه تعاملات اجتماعی است، از این رو یکی از تعاملات مهم اجتماعی که بایستی با فرهنگ معاشرت اخلاق اسلامی در موضوع اقتصاد همان شبکه توزیع که ارتباطات اجتماعی مستقیم با مردم دارد.

شیرازه: آیا به دنبال تخصصی شدن امر به معروف و نهی از منکر هستید؟

بله، ما شدیدا به دنبال تخصصی شدن امر به معروف و نهی از منکر هستیم، بعلاوه ما در همایش هایی که تشکیل می شود از شوراهای امر به معروف، راه اندازی آنها، یاوران معروف، طلایه داران و غیره، گذر می‌‌کنیم چراکه دیگر بعد از سه سال موعد آن رسیده است که در هر اتحادیه کار تخصصی و عام معروف شناسی و منکر شناسی مناسب با ماموریت اتاق اصناف که بخش مهمی از توزیع است راه اندازی شود.

در همین راستا قطعاً یکی از اتاق هایی که در اقتصاد و عرضه، نقش مهمی دارد، اتاق بازرگانی می باشد که در جای خود به آن می پردازیم.

ما می‌خواهیم موضوع امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد، بازرگانی و تجارت را پیگیری کنیم، امر به معروف و نهی از منکر در تولید که شهرک‌صنعتی و کارخانجات..... را نیز در پی داشتیم پیگیری خواهیم کرد. مثلا یک منکر اقتصادی در توزیع، نداشتن انصاف و توزیع کالاهایی که برابر قانون ممنوع است در بازرگانی و تجارت منکر وارد...... که در کشور تولید می شود.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر می تواند پایه اصلی تمدن ساز باشد و باید به سمتی پیش برویم که از نگاه سه چهار ناهنجاری اجتماعی خارج شود نه اینکه آنها را رها کنیم، در مجمع تخصصی کار تخصصی نیز باید صورت بگیرد، قطعاً اگر یکی دو سال زودتر شوراهای امر به معروف اتاق اصناف راه اندازی می کرد، ما زودتر به این مباحث می رسیدیم و می پرداختیم.

شیرازه: به نظر شما می توانیم عرضه کلای ایرانی را یک معروف بدانیم؟

البته که می شود، هیچ اشکالی ندارد ما در موضوع عرضه، در شورای امر به معروف و نهی از منکر نسبت به چگونگی بهتر عرضه کالای ایرانی بنشینیم بحث کنیم و کالای ایرانی را یک معروف در نظر بگیریم.

در هر صورت اقتصاد در گام دوم انقلاب با لازمه هر حرکتی در نظام جمهوری اسلامی یک ارتباط قوی دارد، اقتصاد از مستعمره شدن جلوگیری می کند، اقتصاد قوی می تواند انتشار دهنده دین مبین اسلام باشد.

بنابراین باید امر به معروف و نهی از منکر را در بخش اتاق اصناف تخصصی تر کنیم و بتوانیم گامی بیش از پیش برداریم، امر به معروف و نهی از منکر تقابل اسلام و مکاتب غربی است، امر به معروف و نهی از منکر به ماوراء طبیعه اعتقاد دارد و عالم غیب را قبول دارد مکاتب غربی دقیقاً این را رد می کند که من توی این بحث نمی توانم وارد بشم از حوصله این جلسه خارج است.

شیرازه: در موضوع اقتصاد منکر چیست؟

اگر کالای ایرانی فروش نرفت قطعاً یک منکر است یا در تولید یا در عرضه استاندارد رعایت شده است و همچنین در فرهنگ خودباوری هم بایستی فکری کرد و اگر کالا فروش برود به استقلال ما کمک می کند، این امر قطعاً یک معروف است و اگر معروف شد کالای ایرانی پیشرفت نظام و حفظ نظام بهتر محقق می شود، چراکه بزرگترین معروف حفظ نظام است.

اگر خدمات خوب ارائه شود و مدل ها یا موضوعاتی که اسلام به آنها اشاره کرده را بتوانیم در جامعه پیاده کنیم قطعاً یک تحول دیگری به وجود می آید و می توانیم حرکت بهتری کنیم پس بنابراین یکی از همکاری های ما چگونگی توجه به تولید ملی و استفاده و مصرف کالای ملی و ایرانی بوده که این خیلی مهم است.

شورا های امر به معروف در اتحادیه ها باید تخصصی تر شود، در موضوع ادارات و سازمان ها حدود ۲۲ کمیته جهت تشکیل طراحی شده از جمله کمیته قضائی تشکیل شده که در این کمیته کلیه ادارات و سازمان هایی که زیرمجموعه دستگاه های قضائی بوده اند زیر یک چتر جمع شده و مباحث تخصصی معروف و منکر و مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر که مرحله عملی است بر عهده دارند.

همچنین کمیته اقتصادی را در سازمان ها و ادارات مشخص کرده ایم و ریاست اداره دارایی است، کلیه ادارات و سازمان ها کمیته بندی شده است، در این بخش ما چشم انداز داریم برنامه داریم، ولی عدم همکاری مسئولین مرتبط در این بخش و نا آشنا بودن مسئولین با این فریضه حرکت را خیلی کند کرده است. حرکتی در یک سازمان چه سازمان دولتی و غیردولتی چه نیمه دولتی و چه مردمی با تاخیر انجام می شود.

شیرازه: در حال حاضر چند اداره شورای امر به معروف تشکیل داده است؟

اکنون در ۷۰ اداره شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده که کار تخصصی و علمی و تکلیفی انجام می دهند. تخصصی یعنی مرتبط با شرح وظایف ذاتی ساختاری عمومی یعنی اینکه جهت جامعه هدف و مردم، خانواده کارکنان به صورت عمومی و تکلیفی علاوه بر آن دو مورد تخصصی و عمومی در قانون برای آن ها در خصوص فریضتین تکلیف مشخص شده است.

شیرازه: برای اینکه اقتصاد مطلوبی داشته باشیم باید چه کارهایی را انجام دهیم؟

در موضوع اقتصاد ضعیف عمل می کنیم، بنابراین اگر در این بخش کار تخصصی صورت گیرد قطعا موفق عمل خواهیم کرد، انجام دهیم، نباید به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک ایجاد مزاحمت نگاه کرد، همچنین نباید فریضه به این بزرگی را به عنوان یک یقه گیری و مچ گیری نگاه کرد، امر به معروف و نهی از منکر برای تعالی بخشیدن به هم و کرامت انسانی کار خوبی است.

قطعا اگر سیاست های کلی ابلاغی بدرستی انجام بشود وضعیت بسیار مناسب بود و این قدر هم فساد در جامعه نداشتیم و نقش امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد مطلوب مطالبه سیاست های کلی نظام از مسئولین در تمام سطوح و در تمام قوا و نهادی و دستگاهی کشور نافرمانی های فراوان مجریان نسبت به سیاست های کلی نظام در خصوص اقتصاد بویژه اقتصاد مقاومتی وضعیت را این چنین کرده است.

شیرازه : آیا می شود مصادیقی از سیاست کلی نظام در حوزه اقتصاد که ابلاغ شده است را بگویید؟

در سیاست های کلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری)، 19 موضوع به امور اقتصادی تعلق گرفته است.

1-یاست‌های کلی نظام در بخش مشارکت بخش‌های تعاونی و خصوصی در اقتصاد و حدود فعالیت بخش دولتی در اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، بمنظور تحقق رشد و توسعه اقتصادی و جلوگیری از زیان جامعه، تمرکز و تداول ثروت در دست عدة خاص، تبدیل شدن دولت به کارفرمای بزرگ و انحصار غیرضروری، سیاست های کلی در سه بند به تصویب رسید.

2-سیاست‌های کلی نظام درخصوص شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای 1ـ ایجاد، ساماندهی و تقویت نظام ملی اطلاع‌رسانی ایانه‌ای و اعمال تدابیر و نظارتهای لازم به منظور صیانت از امنیت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جلوگیری از جنبه‌ها و پیامدهای منفی شبکه‌های اطلاع‌رسانی.در هفت بند.

3-سیاست‌های کلی نظام درخصوص انرژی الف ـ سیاست‌های کلی نفت و گاز 1ـ اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب برای گسترش اکتشاف نفت و گاز و شناخت کامل منابع کشور. در هفت بند.

4-ب: سیاست‌های کلی سایر منابع انرژی 1ـ ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور و استفاده از آن با رعایت مسائل زیست‌محیطی و تلاش برای افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر با اولویت انرژی های آبی در 4 بند.

5- سیاست‌های کلی نظام درخصوص منابع طبیعی 1ـ ایجاد عزم ملی بر احیای منابع طبیعی تجدید شونده و توسعه‌ پوشش گیاهی برای حفاظت و افزایش بهره‌وری مناسب و سرعت بخشیدن به روند تولید این منابع و ارتقاء بخشیدن به فرهنگ عمومی و جلب مشارکت مردم در این زمینه.در چهار بند.

6- سیاست‌های کلی نظام درخصوص منابع آب 1ـ ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخة آب براساس اصول توسعة پایدار و آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور.در پنج بند.

7- سیاست‌های کلی نظام درخصوص معدن 1ـ سیاستگذاری و اطلاع‌رسانی جامع و هماهنگ در علوم و فنون زمین. در چهار بند.

برچسب ها: فارس ، شیرازه ، شیراز
نظرات بینندگان