کد خبر: ۱۳۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸

دم حاشیه جدید شورا و شهرداری شیراز از هفته فرهنگی آلمان بیرون زد!

در حالی برنامه های هفته فرهنگی آلمان در شیراز اعلام شده که اکران یک فیلم حاشیه را دوباره به دامان شورا و شهرداری شیراز کشانده است.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، روز شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برگزاری هفته سینمای اروپا در شیراز خبر داد و اعلام کرد که این برنامه هنری همزمان با شهرهای تهران، کرمان، اصفهان، تبریز، بابل، مشهد و کیش، بیست فیلم از سینمای اروپا در شیراز نیز اکران خواهد شد.
وی با بیان اینکه فیلم‌های سینمای اروپا از کشورهای اتریش، بلغارستان، بلژیک، قبرس، د‌‌‌انمارک، فنلاند‌‌‌، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، نروژ، هلند‌‌‌، لهستان، پرتغال، سوئد‌‌‌، اسلوونی، اسلواکی، اسپانیا، سوئیس و انگلستان است، یادآور شد که اکران این فیلم‌ها از امروز شنبه هجدهم خرداد شروع شده است.
رنجبر با بیان اینکه این سومین تجربه از برگزاری هفته های سینمایی د‌‌‌ر کشور است، گفت: این روید‌‌‌اد‌‌‌ حاصل کار مشترک گروه سینمای «هنر و تجربه» و  موسسه ملی فرهنگی اتحاد‌‌‌یه اروپا (اوینیک ایران) است که به میزبانی پرد‌‌‌یس گلستان شیراز برگزار می‌شود.
او گفت: روز د‌‌‌وشنبه ٢٠ خرد‌‌‌اد‌‌‌ آقای الکساند‌‌‌ر ریگر نمایند‌‌‌ه اتحاد‌‌‌یه اروپا د‌‌‌ر ایران و د‌‌‌ر روزهای چهارشنبه ٢٢ خرد‌‌‌اد‌‌‌، کارگرد‌‌‌ان فیلم «ارتش خاموش» و جمعه ٢٤ خرد‌‌‌اد‌‌‌ نیز سفیر نروژ میهمان ویژه این رویداد هنری خواهند بود.

دم حاشیه جدید شورا و شهرداری شیراز از هفته فرهنگی آلمان بیرون زد!

۲۲ خرداد ۱۳۹۸
طی نامه ای سرگشاده مسئولین فرهنگی و هنری بسیج دانشجویی 10 دانشگاه محوری شهر شیراز و 8 دانشگاه و مرکز آموزش عالی هنر شیراز در نامه ای خطاب به حجه الاسلام والمسلمین دکتر دژکام، نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس، امام جمعه شهر شیراز و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس نسبت به هفته فیلم اروپایی در شیراز و رخداد های ضد فرهنگی این شهر واکنش نشان دادند.
در گوشه ای از این نامه آمده بود: آیا نباید بخاطر رخداد ضد فرهنگی هفته فیلم اروپایی در جامعه اسلامی مان خاک ماتم بر سر کنیم اکران فیلم های مستهجن، رقص و تک خوانی ها و... لکه ننگی بر هویت سومین حرم اهل بیت ع است چه کسی این مسئولین خفته یا خود را به خواب غفلت زده را باید بیدار کند؟

آغاز اعتراضات دانشجویی
25 خرداد 98 مدیر فرهنگی و هنری بسیج دانشجویی فارس در این خصوص در مصاحبه رسانه‌ای خود اعلام کرد در یک سال گذشته موارد متعددی از برنامه‌های مسئله‌دار در شیراز رخ داده که باعث نگرانی مردم انقلابی شیراز است.
 آخرین مورد آن اکران فیلم‌های مسئله‌دار اروپایی در شیراز آن هم با عنوان هفته فیلم اروپایی است. فرهنگ سینمایی که دنباله‌رو فرهنگ غرب باشد بی شک از اینکه یک فیلم غربی در سینماهای ما اکران شود و در کشور ما به مردم و ارزش‌های مردم توهین شود ذوق‌زده و هیجان‌زده خواهد بود.
اسماعیلی افزود:  باید این سوال را از آقای سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  پرسید که آیا حاضر است به همراه خانواده‌اش در سینما حضور یابد و یکی از فیلم‌های مسئله‌دار اروپایی که در شیراز اکران می‌کرده را ببیند؟
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده هنر سوره شیراز نیز در این باره ابراز داشت: به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده هنر در شیراز به دنبال انحراف هویت اصیل شیراز در این عرصه هستند. جای سوال است که آیا مدیران ارشد اداره ارشاد استان وظیفه خود در قبال حمایت از  فیلم‌های ارزشی را انجام داده‌اند که اکنون برای فیلم‌های اروپایی فرش قرمز پهن می‌کنند؟

من این فیلم‌ها را ندیده و اسم آن‌ها را به خاطر ندارم
در همین رو ز یعنی 25 خرداد 98 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص هفته فیلم اروپایی و حواشی آن پاسخ داد: متولی این برنامه سینما هنر و تجربه تهران و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد هستند. طی تفاهم نامه‌ای که متولیان برنامه تهیه کرده‌اند، بنا شده بعد از هفته فیلم اروپایی در ایران، فیلم‌های سینمای ایران هم دربیست کشور اروپایی که طرف تفاهم‌نامه هستند، پخش شود.
صابر سهرابی تصریح کرد: این یک تفاهم‌نامه دو طرفه است که در هفت شهر کشور در حال انجام است و فقط در شیراز به آن اعتراض شد و با حکم دادستانی هفته فیلم متوقف شد. دربقیه شهرها شاهد هیچ اعتراضی نبودیم.
وی در خصوص نحوه انتخاب فیلم‌ها نیز توضیح داد: انتخاب فیلم‌ها هم در سینما هنر و تجربه تهران انجام شده است. البته در شیراز فقط دوفیلم پخش شد.
سهرابی در خصوص اسم و محتوای فیلم‌های پخش شده نیز پاسخ داد: من این فیلم‌ها را ندیده بودم و اسم آن‌ها را به خاطرندارم. برای اطلاعات تکمیلی بهتر است با معاون سینمایی اداره ارشاد فارس گفتگو کنید.
خبرنگاران به پیشنهاد سهرابی تلاش کردند با رنجبر معاون هنری و امور سینمایی اداره کل ارشاد فارس نیز گفت‌وگو داشته باشند اما  با وجود پیگیری‌ها و تماس با دفتر معاونت و تلفن همراه آقای معاون موفق به گفت‌وگو نشدند.

۱ تیر ۱۳۹۸،‏  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در باره علل توقف اکران فیلم‌های هفته فیلم‌های اروپایی در شیراز به ایران گفت: این فیلم‌ها حاوی صحنه‌های منافی عفت عمومی و مصداق ترویج فساد بود و با نظارت قضایی از اکران آن جلوگیری شد.

حیدر آسیابی، ابراز داشت: این فیلم‌ها با هماهنگی ارشاد قرار بود در ۵ شهر کشو از جمله شیراز اکران شود اما با رویکرد قضائی و بازبینی فیلم‌ها موضوع فساد و صحنه‌های منافی عفت در آن محرز و جلو اکران آن گرفته شد.
دادستان شیراز درادامه گفت: زننده بودن برخی از صحنه‌های این فیلم‌ها به اثبات رسید و ما صرفاً به گزارش ضابطان قضائی بسنده نکردیم، دراین زمینه دادستانی شیراز ورود کرد و وجود صحنه‌های قبیح در آن آشکار بود.
آسیابی بیان کرد: اگر ارشاد به اشتباه، اکران چنین فیلم‌هایی را مهر تأیید بزند دلیلی بر مباح بودن فیلم‌ها نیست، مدیر کل ارشاد فارس نیز بعد از دیدن برخی از فیلم‌ها، مفسده بودن آن را تأیید کرد.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در برخی از فیلم‌ها صراحتاً برخی از مباحث جنسی و غیر اخلاقی آموزش داده می‌شد، نمایش این نوع فیلم‌ها ترویج آشکار فساد است، این وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است که باترویج فساد برخورد کند.
آسیایی گفت: با کسانی که در این زمینه مجوزهای قانونی صادر کرده‌اند نیز برخورد خواهد شد.
برنامه هفته فیلم‌های اروپایی که در نقاط مختلف کشور در حال اجرا بود، عصر دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸ در شیراز متوقف شد.

 باز هم یک کشور اروپایی
 پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز نوشت: برنامه های هفته فرهنگی آلمان در شیراز که به همت شهرداری این کلانشهر برگزار می شود، اعلام شد.
دم حاشیه جدید شورا و شهرداری شیراز از هفته فرهنگی آلمان بیرون زد!

  هفته فرهنگی آلمان در شیراز طی روزهای نهم تا ۱۳ آبان به مناسبت دویستمین سالگرد انتشار دیوان غربی – شرقی با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
طی این رویداد فرهنگی شاهد برگزاری برنامه های مختلف همچون افتتاح نمایشگاه، نمایش فیلم، برگزاری کنسرت، نشست تخصصی پیرامون فیلم، مراسم شعر خوانی از دیوان غربی - شرقی گوته، برگزاری نمایشگاه عکس یافته‌های باستان شناسان آلمانی و ... هستیم که در ادامه جدول زمان بندی آن آمده است.


 در جدول اعلامی شهرداری نام فیلم "رویت را برنگردان, ever Look Away" جهت نمایش در ساعت 18 شنبه 11 آبان ماه اعلام شده است.
 پایگاه سلام سینما- مرجع آنلاین فیلم و سینما- در مطلبی اختصاصی با عنوان نقد فیلم"رویت را برنگردان, ever Look Away"نوشته است:
 یک درام گیرا و متفکرانه از نویسنده-کارگردان آلمانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک است که در شهر درسدن 1976 روایت می شود. ذهن آشفته زنی به نام الیزابت(ساسکیا روزندال) را نشان می دهد. خواهرزاده او کرت( کی کور ) که یک نقاش بلندپرواز است، به اتاق آمده و او را عریان می بیند، خودش را به عقب می کشد، اما الیزابت می گوید" هیچ گاه رویت را برنگردان، هرچیزی که واقعیت داشته باشد زیباست"...

آنچه مشخص است این است که یقیناً صحنه برهنه بازیگر زن فیلم حذف شده است اما سوال اینجاست که وقتی پایه و درون مایه فیلم و حتی اسم فیلم به یک ماجرا برهنگی برمی گردد اصولاً مخاطب در پایان فیلم چه تعبری از دیدن این فیلم خواهد داشت؟
سوال دیگر و در واقع سوال اصلی که باید مسئولان شورا و شهرداری شیراز بدان پاسخ دهند اینکه علت انتخاب و گزینش این فیلم جهت اکران بر چه اساسی بوده است؟ مدیران پرحاشیه شهرداری شیراز تا کی قصد دارند با مسائل مربوط به اعتقادات مردم متدین سومین حرم اهل بیت(ع) را با عناوین مختلف به بازی گرفته و هر بار آن را به نوعی دیگر تکرار کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه اماده انتشار هر پاسخ احتمالی از شهرداری و شورای شهر شیراز است.
انتهای پیام/








نظرات بینندگان