کد خبر: ۱۳۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸

آیا اگر ما در سال ۵۸ بودیم سفارت آمریکا را تسخیر می کردیم؟

 شیرازه، وقتی می خواهیم به یک سوال تاریخی و بررسی عملکرد خود در یک تصمیم گیری گذشته بپردازیم باید خود را در ظرف و شرایط آن زمان دید و سپس اظهار نمود. اینکه ما بعد از سالها گذشت از رویداد و عدم فهم شرایط زمانی اقدام به قضاوت کنیم؛ دچار اشتباه فاحشی شده ایم.

متاسفانه این اشتباه بارها در مورد تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ روی داده و افراد بدون در نظر گرفتن شرایط موجود و علل تاریخی ماجرا به قضاوت پرداخته و اظهار نظر می کنند؛ از اینرو لازمست که شرایط حاکم بر زمان تسخیر سفارت آمریکا تشریح گردد تا بدانیم اگر ما بودیم چه می کردیم.

اولین نکته اینست که باید شرایط احساسی مردم را بعد از پیروزی انقلاب درک کرد؛ اینکه مردم سرشار از حس غرور انقلابی بوده و از هر کسیکه شاه و حکومت او را تایید و حمایت کرده بود بیزار بودند که در راس آنها آمریکا می باشد.

دوم اینکه مردم و دانشجویان نگران انقلاب خود بودند که مبادا دچار سرنگونی و توطئه گردد که با توجه به تجربه تلخ کودتای ۲۸ مرداد و برکناری دکتر مصدق حق داشتند نگران باشند که نکند دوباره تجربه ۲۶ سال پیش تکرار شود.

وقتی به تشابهات حوادث سال ۵۸ و سال ۳۲ نگاه می کنیم این دل نگرانی خود را بیشتر نشان می دهد. برای مثال اینبار نیز همچون گذشته شاه از کشور گریخته و در صدد است طی یک اتفاق کودتا مانند به کشور برگردد. چنانچه در سال ۳۲ برگشت.

از سوی دیگر همچون قبل از کودتای ۳۲ که روزولت به ایران آماده بود تا مقدمات کودتا را بچیند؛ در کوران قبل از انقلاب ژنرال هایزر در تهران حاضر می شود تا با کمک ارتش حکومت را نگه دارد و شاه پناهنده در آمریکا را به کشور برگرداند.

همچنین سفارت آمریکا همچون سال ۳۲ محل رفت و آمدهای مشکوکی است که نشان از خبرهایی می دهد که ممکن است باز دیپلمات ها مأمور کودتا شوند و انقلاب نوپای اسلامی را نابود کنند.

بر اساس آنچه بیان شد باید به جوانان دانشجوی اول انقلاب حق داد که نتوانند ساکت باشند و اضمحلال خویش را شاهد باشند. خصوصا اینکه برای مخالفت با معاون اول رئیس جمهور آمریکا در سال ۳۲  چند همکلاسی آنها در صحن دانشکده فنی تهران با گلوله شاه کشته شده بودند.

حال اگر ما با این تجربه تلخ از آمریکایی‌ها در ۲۶ سال پیش و تکرار تک تک همان سناریو های سال ۳۲ در زمان خود روبرو بودیم آیا تصمیم نمی گرفتیم برای جلوگیری از تکرار تاریخ؛ سفارت آمریکا را به عنوان لانه جاسوسی تسخیر کنیم؟

نویسنده :
دکتر سید محسن هاشمی
نظرات بینندگان