کد خبر: ۱۳۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
دادستان شیراز:

عزم جدی مسئولان برای رفع مشکل فاضلاب صدرا/مسئولان خاطی تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند

دادستان شیراز گفت: اگر مشکلات مربوط به فاضلاب شهر صدرا رفع نشود به طور حتم مسئولان خاطی به منظور احقاق حقوق مردم تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.
دادستان شیراز گفت: اگر مشکلات مربوط به فاضلاب شهر صدرا رفع نشود به طور حتم مسئولان خاطی به منظور احقاق حقوق مردم تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.
 در خصوص مشکل فاضلاب شهر صدرا جلسه‌ای در کلانتری ۲۸ صدرا با حضور دادستان عمومی و انقلاب شیراز، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، مدیر عامل آبفا و برخی از مسئولان دستگاه‌های ذیربط برگزار و پس از آن از تصفیه خانه‌های شرق و غرب شهر صدرا و همچنین مسیر انتهایی فاضلاب (دره قره پیری) بازدید کردند.

حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز برای مشکلات مربوط به فاضلاب شهر صدرا ضرب الاجل تعیین و اظهار کرد: اگر این مشکل هر چه سریع‌تر رفع نشود به طور حتم مسئولان خاطی به منظور احقاق حقوق مردم تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

او افزود: یکی از وظایف دادستانی پیگیری حقوق عامه مردم است که بر اساس قانون به عنوان مدعی العموم مکلف است در موضوعاتی نظیر مسائل بهداشت عمومی که مردم را تهدید می‌کند ورود کند.

حیدر آسیابی بیان کرد: بازدید از تصفیه خانه‌های مختلف شهر از جمله سلطان آباد و شهر صدرا صورت گرفته و این ادعا مطرح شده که پساب و فاضلاب شهر صدرا باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده و در برخی موارد برای آبیاری کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

او گفت: بر اساس ادعای علوم پزشکی، فاضلاب شهر صدرا تا منطقه جوادیه شیراز می‌آید و وارد قنات می‌شود که در این امر تهدید عمومی علیه سلامت است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز ادامه داد: در رابطه با کنترل پساب‌ها یک مهلت یک ماهه در نظر گرفتیم که ابتدای امر کنترل پساب‌ها انجام گیرد و در مرحله بعد، ظرف شش ماه آینده و طبق وعده مسئولان آبفا، تصفیه خانه و فاضلاب شهری صدرا به بهره برداری خواهد رسید.

او اضافه کرد: محیط زیست، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و اداره آبفا باید جلسات دوره‌ای برگزار کرده تا بهداشت عمومی و سلامت مردم به مخاطره نیفتد.
حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، نیز در جریان بازدید دادستان و سایر مسئولان استان از تصفیه خانه شهر صدرا، فاضلاب شهر صدرا را تهدیدی برای محیط زیست دانست که باید هر چه سریع‌تر مشکلات ناشی از آن برطرف شود.

او گفت: این یک دغدغه است که فاضلاب صدرا تهدیدی برای محیط زیست و منابع آب و خاک به شمار می‌رود.

ظهرابی تصریح کرد: گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که از این فاضلاب‌ها برای مصرف‌های کشاورزی استفاده می‌شود، اگر این اتفاق رخ دهد نیازمند کسب مجوز از محیط زیست است و قانون تکلیف کرده، فرمانداری‌ها به اتفاق جهاد کشاورزی در قبال استفاده نکردن کشاورزان از پساب‌های غیراستاندارد مسئولیت دارند.

او با اشاره به اینکه این مشکل یک تهدید علیه بهداشت عمومی است، افزود: از فاضلاب‌های تصفیه شده بر اساس قوانین، باید برای فضای سبز و فعالیت‌های صنعتی استفاده شود و نباید مصرف‌های انسانی داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست بیان کرد: برای حل مشکل فاضلاب شهر صدرا اداره آبفای باید برنامه داشته باشد و از ریختن پساب‌ها در انتهای مسیر به قنات جلوگیری کنند.

الله بخش نظر پور مدیر عامل آبفای شیراز نیز اظهار کرد: برای افتتاح تصفیه خانه برخی مشکلات وجود دارد.

او گفت: جمعیت پیش بینی شده شهر صدرا در ابتدا به میزان محدودی بود، اما قرار است در سال ۱۴۲۵ جمعیتش به ۵۴۰ هزار نفر برسد و با این شرایط و چنین رشد جمعیتی، مشکلات مربوط به فاضلاب و تصفیه خانه بیشتر خواهد شد.

عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز بیان کرد: فاضلاب صدرا بدون تصفیه رها شده و به سمت شهرک جوادیه می‌آید و بر اساس مشاهدات، فاضلاب منتهی به قنات‌هایی می‌شود که مصارف خانگی و گا‌ها کشاورزی دارند.

همتی تصریح کرد: با ادامه این روند بهداشت و سلامت عمومی دچار مخاطره شده و در صورت کنترل نشدن، تا چند ماه آینده شاهد بیماری‌هایی از قبیل مالاریا و سالک در شیراز خواهیم بود.

در این جلسه شهردار و مدیرعامل عمران صدرا نیز موضوعاتی را مطرح کرده و از آمادگی برای رفع مشکل فاضلاب خبر دادند./ باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/چ

نظرات بینندگان