کد خبر: ۱۳۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

"روز خدا"، نگاهی جدید به تسخیر لانه جاسوسی

کتاب «روز خدا» خاطرات «سیدمحمد هاشم‌پور یزدان‌پرست» از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران است که به علاقه مندان کتاب معرفی می شود.
کتاب «روز خدا» که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است دربردارنده خاطرات سیدمحمد هاشم‌پور یزدان‌پرست از بیست و چهار روز نخست تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران است که از سوی حسین نصر‌الله زنجانی تدوین و ویرایش شده است.

متن اولیه این پژوهش دربرگیرنده خاطرات شخصی راوی در کنار اطلاعات و گزارش‌های مطبوعاتی موجود در کشور در مورد حادثه تسخیر لانه جاسوسی و مشتمل بر چهار هزار صفحه بوده است که در این کتاب تنها خاطرات راوی از میان آنها استخراج و مورد استفاده قرار گرفته است و نویسنده نیز در کنار آن نیز سعی کرده هرجا که نیاز بوده است پاورقی‌هایی را نیز برای تکمیل اطلاعات موجود در کتاب به کار ببندد.
 
کتاب «روز خدا» در ابتدا با موضوع بررسی علل و زمینه‌های تسخیر لانه جاسوسی آمریکا درایران آغاز می‌شود و برای این موضوع به موضوعاتی چون قائله گنبد، عدم همراهی دولت موقت با سیاست‌های انقلاب اسلامی و مروری بر فعالیت‌ها و ترور شهید مطهری و نیز فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی بنی صدر و رحلت آیت‌الله طالقانی می‌پردازد.
 
متن این کتاب در ادامه شامل روزشمار 24 روز از حضور راوی در لانه جاسوسی است که شامل روزنوشت‌های وی درباره مشاهدات خود در این مکان است.
 
در بخشی از این کتاب درباره اتاق تایپ سفارت سابق آمریکا در تهران می‌خوانیم: مطالبی که در این اتاق تایپ می‌شد همزمان به چند طریق ذخیره می‌شد. یک نسخه همزمان به سازمان سیا در واشنگتن ارسال و در آنجا ذخیره می‌شد. یک نسخه به صوت پانچ روی نوارهای مقوایی ویژه‌ای بالای کامپیوتر ذخیره می‌شد. یک نسخه روی نوار کاست موجود در کامپیوتر ذخیره می‌شد که اگر آن نوار را داخل ضبط صورت می‌گذاشتی تنها صدای سوت متناوبی از آن به گوش می‌رسد و یک نسخه هم در حافظه کامپیوتر ذخیره می‌شد.
ورود به این اتاق، فقط برای تعداد معدودی از اعضای سفارت میسر بود. علت آن نیز این بود که مطالبی با درجه‌های مختلف امنیتی و کاملاً سر در آنجا تایپ می‌شد و نامه‌های ارسالی از واشنگتن که به صورت رمز بود، کشف و سپس در اختیار دیپلمات‌ها قرار می‌گرفت... در کنار اتاق اسناد و مخابرات نیز اتاق جعل اسناد قرار داشت که ماموران آمریکایی می‌توانستند در آن هرگونه سندی را جعل کنند.

  سید محمد هاشم پوریزدان پرست، استاد دانشگاه شیراز و نویسنده کتاب   "روز خدا"  درخصوص علت  نگارش این کتاب گفت:  در اواسط دهه 70 متأسفانه یکی از دانشجویان سابق خط امام خمینی (ره) که نقش چندانی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و قضایای بعد از آن نداشت به همراه چند تن از همفکرانش تحت عنوان دانشجویان پیرو خط امام جلسه ای تشکیل دادند که در آن جلسه که در مقر یونسکو در پاریس برگزار شده بود ، با حضور "باری روزن"  از جاسوسان آمریکایی به نام و وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا بعد از انقلاب و یک یهودی صهیونیست که نشریات ضد انقلابی را سازماندهی می‌کرد به همراهی تنی چند از مقامات آمریکایی و عوامل داخلی مرتبط با لانه جاسوسی،حضور داشتند٬ سخنرانان بر ضد امام و انقلاب اسلامی و اهداف آن صحبت کردند که با دست زدن و لبخندهای آنان همراه بود.

وی خاطرنشان کرد:  این مسئله باعث شد تا به این امر پی ببرم که‌ تلاش‌هایی که در گذشته قرار بود برای تدوین حوادث تسخیر لانه جاسوسی آمریکا انجام شود نه تنها انجام نشده است، بلکه بیشتر اسناد نیز به دست همین شخص و همفکرانش افتاده است. هدف آنها، تخریب اقدام تاریخی دانشجویان و خدشه وارد کردن به راه امام و شهدای مظلوم پیرو خط امام بود و به دنبال زمینه چینی برای ارتباط با آمریکا و حساسیت زدایی نسبت به آن برآمده‌ بودند.

نظرات بینندگان