کد خبر: ۱۳۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸
در جهرم صورت گرفت؛

تولید روغن خوراکی از بنه برای اولین بار

دکتر توکلی استاد دانشگاه جهرم پس از ۱۱ سال تحقیق سرانجام موفق به استحصال؛ تصفیه و تولید روغن بنه شد.
به گزارش شیرازه، دکتر توکلی استاد دانشگاه جهرم گفت: روغن بنه دارای دو ویژگی منحصر به فرد است که در هیچ یک از روغن‌های رایح در جهان وجود ندار.

این پژوهشگر افزود: روغن بنه نابترین روغنی است که نه فاسد و نه در برابر حرارت زیاد دچار تغییر می‌شود به همین خاطر ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و مناسب سرخ کردن نیز هست.

دکتر توکلی گفت: در حال حاضر آنتی اکسیدان TBHQ برای پایداری روغن‌های رایج و با قیمت گزاف از خارج وارد می‌شود این در حالی است که tbhq یک ترکیب شیمیایی است که عمر روغن را زیاد و عمر مصرف کننده را کم می‌کند.

این محقق بیش از هزار آزمایش روی روغن بنه انجام داده و به این نتیجه رسیده که این روغن بهترین انتی اکسیداتی است که به بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: به طور مثال برای افزایش پایداری روغن زیتون نیم در صد روغن بنه اضافه شد که با کمال تعجب ۸۰ در صد پایداری روغن زیتون را افزایش داد، اما ترکیب شیمیایی tbhq میزان ماندگاری فقط ۲۰ درصد افزایش یافت.

بنه در واقع پسته وحشی است که پوست و مغز آن قابل خوردن است و روستاییان به عنوان اجیل زمستان از آن مصرف می‌کنند.

دو میلیون هکتار بنه در کشور وجود دارد که از ان می‌شود سالانه ۸۰۰ میلیون لیتر روغن بنه استحصال کرد؛ که با راه اندازی صنایع روغن کشی بنه در کشور می‌توان از این ظرفیت به خوبی بهره برد.

فارس از استان‌هایی است که درخت بنه تقریبا در تمام مناطق آن وجود دارد.
میوه بنه یا همان مروارید سبز در فصل پاییز برداشت می‌شود.
صدا و سیمای فارس
انتهای پیام/
نظرات بینندگان