کد خبر: ۱۳۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸
فتوحی به شیرازه گفت؛

تعطیلی شهرک صنعتی بیرم به دلیل بی آبی است

فتوحی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی بیرم هنوز هیچ‌ واحد صنعتی‌ای وجود ندارد، گفت: بزرگترین مشکلی که برای شهرک صنعتی بیرم وجود دارد، نبود آب در آن منطقه است که حتی با حفر چاه نیز به دست نمی‌آید و مسئولان مربوط در اداره‌های آب منطقه‌ای و فرمانداری، اعلام کرده‌اند که توان تامین آب این شهرک را ندارند.
به گزارش شیرازه، از حدود پنج سال پیش، مسئولان استان از راه‌اندازی و بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی شهرستان لارستان، خبر می‌دهند و اهمیت موضوع زمانی مشخص می‌شود که این شهرستان به دلیل نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حضور فعالان اقتصادی لارستانی در این کشورها، از موقعیت برتری در صنعت و اقتصاد نسبت به دیگر شهرستان‌ها برخوردار است.

محمدرضا پیمان‌فر، مسئول شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان در سال 93 در گفت‌و‌گو با رسانه‌های محلی گفته‌بود: «شهرک صنعتی لار با 119 هکتار مساحت، شهرک صنعتی بخش اوز با 83 هکتار، شهرک صنعتی بخش بیرم با 42 هکتار، شهرک صنعتی شهرستان خنج 94 هکتار و دو ناحیه صنعتی حسن لری و پشته‌سنگر شهر لار که هرکدام به طور جداگانه 13 هکتار مساحت دارند آماده ورود سرمایه‌گذاران هستند».

احد فتوحی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز خبر داده بود «شهرک صنعتی لار که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی جنوب استان محسوب می‌شود، با ۱۱۸ هکتار مساحت، ظرفیت استقرار ۲۹۰ واحد صنعتی با پیش‌بینی اشتغال ۱۴۰۰ نفر را دارد که تاکنون ۱۱۸ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان در این شهرک صنعتی منعقد و دارای ۷۶ واحد بهره‌بردار با اشتغال‌زایی ۸۰۰ نفر است».

تحقیقات شیرازه، نشان می دهد تاکنون تمام شهرک‌ها و مناطق صنعتی لارستان به سرمایه‌گذاران و واحدهای صنعتی واگذار شده‌ و در حال فعالیت هستند به استثنای شهرک صنعتی بیرم.

پیش از این مسئول شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان، نبود جاده دسترسی مناسب به شهرک صنعتی بیرم را مهم‌ترین عامل عدم بهره‌برداری از این شهرک دانسته بود:« در این شهرک، زون‌بندی، قطعه‌بندی، خط انتقال آب، شبکه داخلی آب، زیر سازی و تک‌لبه‌گذاری آن نیز انجام شده و فقط بحث برق و گاز مانده كه در صورت مشخص شدن جاده دسترس ورودی، امکان برق‌رسانی نیز فراهم می‌شود».

پیمان‌فر همچنین بیان‌ کرده‌بود:« متاسفانه بعضي از مسئولان شهر و اداره راه و شهرسازي، جاده ورودي از سمت فرعي روستاي محمد قاسمي به  ما پیشنهاد کرده‌اند که مورد تایید ما و مردم بیرم نیست. اگر ورودي شهرک صنعتی بیرم از سمت كمال آباد نزديك جاده اصلي یعنی مسير لامرد-عسلويه باشد، بهتر است و ماشين‌آلات سنگين رفت‌و‌آمد راحت‌تری خواهند داشت».

این در حالی‌ست که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، نبود آب در منطقه بیرم را علت اصلی عدم جذب سرمایه در این منطقه دانسته است.

احد فتوحی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار شیرازه اظهار داشت: همه شهرک‌های صنعتی شهرستان لارستان  در حال واگذاری هستند و شهرک های صنعتی حسن‌لری، پشت‌سنگر و ناحیه صنعتی تقریبا پر شده‌اند و به فاز توسعه آن ها وارد شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: زیرساخت آب و گاز شهرک صنعتی اوز نیز تکمیل شده و در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

فتوحی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی بیرم هنوز هیچ‌ واحد صنعتی‌ای وجود ندارد، عنوان کرد: بزرگترین مشکلی که برای شهرک صنعتی بیرم وجود دارد، نبود آب در آن منطقه است که حتی با حفر چاه نیز به دست نمی‌آید و مسئولان مربوط در اداره‌های آب منطقه‌ای و فرمانداری، اعلام کرده‌اند که توان تامین آب این شهرک را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: جاده دسترسی و دیگر امکانات مانند برق و گاز، قابل تامین است اما انتقال آب به منطقه‌ای که هیچ آبی ندارد تقریبا غیرممکن است و به همین دلیل شهرک صنعتی بیرم خالی است و هیچ واحد صنعتی‌ای نمی‌تواند در آن مستقر شود.


حال این سوال پیش می‌آید که چرا در زمان مکان‌یابی و تخصیص زمین به شهرک صنعتی بیرم، نبود آب در این منطقه مورد توجه قرار نگرفته و به گفته مسئول شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان، ، زون‌بندی، قطعه‌بندی، خط انتقال آب، شبکه داخلی آب، زیر سازی و تک‌لبه‌گذاری آن انجام شده است.

شیرازه تصمیم دارد در گزارش‌های دیگری به بررسی بیشتر این موضوع  بپردازد.
نظرات بینندگان