کد خبر: ۱۳۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸
رییس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز شرکت ملی نفت ايران:

منطقه بيرم لارستان جز مناطـق پرفشـار گازخيز و مستعد حفاری است

نتایج اکتشافات شركت ملی نفت ايران در منطقه بیرم اعلام شد.
به گزارش شیرازه، مهندس حسین حسین زاده رییس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز شرکت ملی نفت ايران وعضو ارشد کمیته سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی وگازی کشور طی مصاحبه با خبرنگار بیرم نیوز درخصوص ظرفيت های منطقه بيرم واشتغال جوانان تصریح کرد: شهر بيرم و حومه با جمعيت تقريبا ١٥هزارنفری با فاصله ١٣٥كيلومتری از مركز شهرستان و ٣٦٠كيلومتري مركز استان يكی از مناطق محروم منطقه جنوب فارس و لارستان است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به خشكسالی كه در این منطقه داريم، می توان صنایعی ایجاد کرد که علاوه بر توسعه ، رونق واشتغال جوانان  بيرم و منطقه را نیز در پی داشته باشد.

منطقه بيرم لارستان جز مناطـق پرفشـار گازخيز و مستعد حفاری است
 احداث كارخانه سيمان

مهندس حسين زاده با بیان اینکه يكي از اين صنايع، احداث كارخانه سيمان (سيمانهاي مخصوص چاه هاي نفت )است، افزود: باتوجه به اينكه ما ، چاه هاي نفت را در عمق ٤ الي٥ هزار متری حفاری مي كنيم نياز به سيمان هایی داريم كه در واقع ،  «compression strength» یا همان استحكام مقاومتی بالایی داشته باشد تا بتواند در حرارت های بسیار بالا، استحكام خود را حفظ كند، که البته تعداد این نوع کارخانه در کشور محدود است.
وی در خصوص ايجاد كارخانه سيمان در بيرم گفت: كارخانه های سیمان زيادی از جمله سیمان لامرد،لار،فيروزآباد ،فارس نو و... در مناطق اطراف وجود دارد که غالبا سيمان های پرتلند تيپ A،B،C را تولید می کنند که کاربرد آن در ساختمان و سد سازی است.
حسین زاده با اشاره به اینکه مواد اوليه سيمانSiO2 سليس به همراه سنگ آهك است،گفت: با توجه به غنای كوه های بيرم از سنگ مرمريت،سنگ آهك ونمك، بيرم ظرفیت آن را داردكه در تولید سیمان بخصوص سیمان چاه های نفت به هاب منطقه تبدیل شود.

 حفاری چاه گاز بیرم

رئيس عمليات حفاری چاه های نفت وگاز شركت ملي نفت ايران اظهارکرد: دومين صنعتی كه با اراده وهمت مردم و پیگیری مسئولان مي تواند اين منطقه را متحول كند حفاری چاه گاز است،چرا كه با لرزه نگاري هايی كه  در دامنه رشته كوه هاي زاگرس به عمل آمده " كوههاي بستكويه” منطقه بيرم لارستان از نظر ساختار زمين شناسي جز مناطـق پرفشـار گازخيز و مستعد حفاري مي باشد.
عضو ارشد كميته سرمايه گذاري و توسعه ميادين نفتي وگازي كشور خاطر نشان کرد: صنایعی از قبیل: تقليل فشار،احداث خطوط سراسري، تفكيك كننده ها  کارخانه هایی جانبی هستند که در کنار حفاری چاه هاي گاز ایجاد و سبب تحول واشتغال زایی در منطقه می شوند.

 كارخانه كربنات سديم

مهندس حسين حسين زاده با اشاره به وجود معادنی از قبیل سنگ آهك ،نمك معمولی وآمونياك در منطقه بيرم عنوان کرد: كارخانه كربنات سديم (NA2CO3) سومین صنعتی است که می تواند در بیرم راه اندازی شود و کاربرد آن در شيشه سازی ، صنايع شيشه ،توليد مواد شيمايي ،توليد صابون، توليد كاغذ،شستوشوي لباسها،رنگ رزين صنعت غذا،تصفيه روغن هاي گياهي،آزمايشگاه شيمي،پتروشيمي و... مشاهده می شود.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: بيرم با توجه به بیابانی بودن، مستعد سه صنعت نامبرده بخصوص صنایعی از نفت و گاز و پتروشیمی که کمتر نیاز به آب دارند است و فاصله بسیار کم بیرم به خط لوله سراسری گاز نیز این فرصت را دو چندان می کند.
حسين زاده درپايان گفت: سهم یک میلیاردی بیرم از 8 میلیارد بودجه 3 درصد نفت و گاز لارستان در مقایسه با سهم 22 میلیاردی لامرد، 8 میلیاردی گراش و 13 میلیاردی خنج بسیار ناچیز بوده و نیاز به پيشرفت صنايع نفت و گاز دارد.
نظرات بینندگان