کد خبر: ۱۳۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

در دیدار دژکام و دژپسند چه گذشت؟

دکتر دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی با آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز دیدار کرد.
به گزارش شیرازه، آیت الله دژکام در ابتدای این دیدار گفت: در فضای خاص اقتصادی و اجتماعی امروز زحمت برخی از وزارت خانه ها از جمله وزارت شما بیشتر است و بنده دعاگوی شما هستم و از حضور عالمانه و جدی وزیر محترم و همکاران محترم تشکر می کنم.
وی با اشاره به صحبت های استاندار گفت: ما در فارس سعی کردیم میان مدیران ارشد روابط و همکاری خوبی ایجاد شود برای اینکه بالاخره وضعیت کنونی کشور برای پیشبرد اهداف همکاری و همیاری نیاز دارد.

در دیدار دژکام و دژپسند چه گذشت؟
نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: همین که امروز فضای جنگ اقتصادی است و به تعبیر زیبای شما دشمن نتوانسته است به اهداف خود برسد به خاطر همکاری هایی است که در سطح ملی وجود دارد و جلسات و همفکری هایی که بین سران سه قوه است و تصمیم گیری متمرکز و محکمی در طول این مدت شکل گرفت و نتیجه آن را می بینیم و مردم نیز فضا را درک کردند که چگونه است و همکاری کردند تا به شکست دشمن در مواضعی که داشت انجامید و این جای شکر دارد.
آیت‌الله دژکام با اعلام اینکه بنده نکات مهمی را اجمالا خدمت شما عرض می کنم افزود: اول بحث احساس همدلی و همراهی مدیران با مردم است.این فضا که جنابعالی هم فرمودید که در مشهد مقدس و در حرم مردم با وزیر خود مواجه می شوند و در سطح استان فارس هم این تلاش از پارسال شروع شد و با همراهی که دوستان اجرایی با بنده داشتند در بیش از 30 مسجد در شیراز حضور بهم رساندیم و با مردم راحت حرف زدیم، مردم وقتی احساس کنند با مسئولین فاصله ای ندارند و مسئولین خود را تافته جدا بافته نمی دانند قطعا همراهی می کنند و اینکه رهبر معظم انقلاب مدام تاکید می کنند که به درون کشور توجه داشته باشید یعنی توانایی یک ملت را به رخ دشمن می کشیم و توانایی یک جریان سیاسی نیست و امام خمینی(ره) نیز فرمودند با یک ملت نمی توانند مقابله کنند و اگر ما در داخل با هم باشیم دشمنان نمی توانند کاری انجام دهند و در این فضا به لطف خدا تلاش های خوبی انجام شده است و این حس القا شده و مردم همراهی خوبی داشتند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: حال برخی نکات هست که اگر مدنظر قرار گیرد باز این فضا را تقویت می کند.
وی با اشاره به اینکه بحث عدالت در عرصه توزیع ثروت در سطح کشور باید تقویت شود افزود: به نظر می رسد گاهی اوقات استان هایی بیش از آن مقداری که قاعدتا باید بهره مند شوند بهره می برند و استان های دیگر عقب می افتند و این در راستای تحقق عدالت نیست.در اوایل انقلاب بحثی پیرامون استان های برخوردار و غیر برخوردار داشتیم و اگر آنگونه باشد بالاخره استان هایی عقب هستند و باید حمایت شوند.اما بنده چندین سال است در دولت های مختلف این مطلب را طرح کرده ام که اگر شرایط این گونه پیش رود استان فارس در آینده با لطمه شدید مواجه می شود.استان فارس با استان هایی مانند تهران، اصفهان و خراسان باید مقایسه شود.
در دیدار دژکام و دژپسند چه گذشت؟
نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: در مواردی چون میزان سرمایه گذاری، میزان اعتبارات ملی و امثال این موارد کاملا واضح است به اندازه کافی به استان فارس اعتبار و سرمایه گذاری تعلق نمیگیرد و این قضیه ربطی به برخوردار و غیر برخوردار بودن استان ندارد چون استان های برخوردار چندین برابر بیشتر از ما این اعتبارات و سرمایه گذاری ها را دریافت می کنند و این مسئله در ذهن مردم فارس سبب رنجش خاطرهایی می شود.استدعا دارم در این سفر یک رویکرد دیگری اتخاذ شود تا ما بتوانیم به ایفای نقش خود در اقتصاد ملی بیشتر بپردازیم.
آیت‌الله دژکام گفت: در جنوب کشور، فارس استان پیشرو و پیشگام است و شیراز مرکز جنوب ایران حساب میشود ولی  به این نسبت ما سرمایه گذاری نمی بینیم و واقعیتی است که باید جبران شود.
نکته دیگری که به عنوان خواهش داریم این است که یک اعتبار قابل توجه از صندوق ذخیره ملی برای پتروشیمی های فارس در نظر گرفته شده است و اگر این قسمت فعال شود ما مطمئن هستیم فارس می تواند نقش خوبی ایفا کند.در زمینه پتروشیمی، استان فارس سابقه خوبی دارد و پتروشیمی مرودشت از باسابقه ترین پتروشیمی های کشور است و تجربه موفق عسلویه تا حدی از طریق مهندسین شیرازی ایجاد شده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اعلام اینکه 4 پتروشیمی فارس که مصوبه دارد هم اکنون معطل است افطود: ما میدانیم اگر این پتروشیمی ها آغاز به کار کنند تحول در استان ایجاد می شود و تجربیات نیروهای فارس در زمینه پتروشیمی به کار گرفته می شود.11 سال است که بیش از یک میلیارد دلار اعتباری که از صندوق ذخیره ملی برای این کار در نظر گرفته شده است را استان فارس نگرفته است و ببینید به چه میزان ضرر کرده و عقب مانده ایم.اگر به کار گرفته شود و این سرمایه فعال شوند همه مشکلات و کمبودها جبران خواهد شد و نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
آیت الله دژکام در مورد سپرده گذاری مردم فارس در بانک ها نیز اظهار داشت: مردم فارس به اصطلاح تولید ثروت می کنند و سپرده در بانک می گذارند اما برداشت ما به تناسب سپرده ای که می گذاریم نیست و به استان های دیگر انتقال داده می شود.
این مشکل از  زمان مرحوم ایمانی مورد توجه نخبگان استان قرار گرفته است که سرمایه گذاری در فارس ضعیف است و بانک های استان ما از سپرده های خود نمی توانند هزینه کنند و باید در تهران تصمیم گیری شود و این به مشکلاتی می خورد و باید یک راهکاری برای این مورد پیش بینی شود.
امام جمعه شیراز افزود: به نظر بنده می رسد زمانی که ما از این گره ها رد شویم به عنوان یک استان فرهنگی می توانیم در سطح ملی خود را بیشتر نشان دهیم چون اگر اقتصاد نباشد فرهنگ هم پیش نمیرود و همیشه کالای ما که صادر می شود نشان دهنده فرهنگ ما است.بنده پیشینه صنایع فارس را از نظر تاریخی بررسی کردم و حدودا 700 سال پیش کالای دست ساز استان فارس در مصر و دهلی مشهور بوده است.
وی افزود: تا تولید شکل نگیرد فرهنگ همراه او  نمی رود و اگر بنا باشد همان نقش را داشته باشیم نیاز است که این موارد را مدنظر قرار دهیم.امسال در اربعین نزدیک به 100 هزار پاکستانی و هندی از مسیر فارس رد شده اند و این حرکت را باید میلیونی کنیم و توجه داشته باشیم که آنها فقط برای زیارت نمی روند و باید تبادل کالا، تجارت و فرهنگ داشته باشیم و در این افق نیاز به کمک و حمایت های شما می باشد.

در دیدار دژکام و دژپسند چه گذشت؟
در ادامه این دیدار دکتر دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز گفت: استان فارس از وجوه گوناگون دارای ویژگی هایی است که باید از آنها استفاده کرد، چون هم استان پهناوری است و هم استان پر ظرفیتی در بخش تولید و اقتصاد است.
وی افزود: از دو جهت ما باید با ائمه جمعه و نمایندگان محترم ولی فقیه در استان ها توفیق هم صحبتی داشته باشیم تا از یک طرف گزارشی از شرایط موجود کشور را خدمت آنها ارائه کنیم و از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم هم اینکه به عنوان مرجع مردم در خیلی از مباحث می توانند به کارها کمک دهند.
دژپسند تاکید کرد: در اقتصاد بحثی داریم تحت عنوان انتظارات و معتقدیم که سمت و سوی انتظارات اثر خود را می گذارد و اگر مثبت باشد آثاری به همراه خواهد داشت و اگر منفی باشد آثار دیگری دارد و چیزی که این انتظارات را جهت می دهد سرمایه اجتماعی و روابط اجتماعی است و شخصیتی مثل جنابعالی می توانید در این زمینه مؤثر باشید.
وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: دیروز سالگرد اقدام وقیحانه ترامپ بود که خیلی صریح بیان کرده است که اگر 3 ماه از ایران نفت نخرید حکومت ایران عوض می شود و دشمن این برنامه ها را طراحی کرده است تا مردم را از نظام بگیرند و یکی از راه هایی که فکر می کردند می توانند این کار را انجام دهند ایجاد فشار اقتصادی به توده مردم بوده است و فکر می کردند اگر به توده مردم از لحاظ اقتصادی فشار بیاید کم می آورند و مقابل نظام قرار می گیرند ولی از عمق اعتقاد مردم ایران غافل بودند و به همین دلیل ما باید این فرصت طلایی را پاس بداریم و نگذاریم آسیب ببیند.یکی از کارهایی که می شود این کار را انجام داد و رهبر انقلاب نیز بارها تاکید کرده اند این است که ما فارغ از رنگ و بوی سیاسی و جناحی آنچه به وقوع پیوسته است را به درستی تبیین کنیم یعنی نه بزرگ نمایی کنیم نه کوچک نمایی که در هر 2 حالت دروغ است و باید از آن پرهیز کرد.
دژپسند اضافه کرد: بنده در بیان آمار بسیار محتاط هستم و قائل به این نیستم که برای امیدوار کردن دیگران از ابزارهای غلط استفاده کنم.امروز که در خدمت شما هستیم یکی از آمارهای خوش بینانه و امیدوارانه آمار اشتغال تابستان 98 نسبت به سال 97 را بیان کرده است که 848 هزار نفر افزایش داشتیم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: البته امروز این سوال وجود دارد که چرا هر جماعتی که می آید از بیکاری شکوه می کند؟براساس برآوردی که در طول سال داشتیم برآورد همکاران در سطح کلان این بوده است که سالانه 950 هزار نفر به عرضه نیروی کار یعنی جویای کار اضافه می شود.طبیعی است براساس شغل ایجاد شده در سال و اضافه شدن نیروی کار جدید چیز دندان گیری نصیب ما نمی شود اما این حرکت باید ادامه پیدا کند تا به صورت بنیادی مسئله اشتغال را حل کنیم.
وی افزود: نکته ای که مطرح است در بخش نفت به واسطه برنامه دشمن رشد زیادی منفی شده است، اتفاقا نفت اشتغال بر نیست یعنی کل بخش نفت ما 5/0 درصد در اشتغال سهم دارد و بیشتر سرمایه بر است و در رشد سهم زیادی دارد پس بنابراین اگر نشد به این دلیل است که این بخش پایین آمده است.اما مثلا کشاورزی در 3 ماه اول رشدش 6.5 درصد بوده است و باید خود را نشان دهد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: براساس برآورد مرکز آمار در نیمه اول سال رشد غیر نفتی کشور مثبت بوده است و 4/0 درصد رشد داشته است.چرا این عدد مهم است و بر روی آن تاکید می کنیم؟ چون براساس آمار صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که رشد اقتصادی ایران 9.5 درصد منفی باشد و اصلاح شده آن را 6.5 درصد رشد منفی اعلام کرد و بانک جهانی 4.5 درصد رشد منفی را گفته است و یکی از نهادهای پژوهشی داخلی 9.2 درصد رشد منفی و یکی از دستگاه های سیاست گذاری اقتصادی 6.5 درصد را اعلام کرده است و در این شرایط این رشد 4/0 درصد امیدوار کننده است و باید به آن خوش بین بود.
وی اضافه کرد: بخش دیگر که خیلی شاخص است صادرات کشور هست.هدف دشمن این بود که مبانی ورودی ارز ما را ببندد که در نفت این کار را انجام داد و فکر کرد در صادرات غیر نفتی مثل پتروشیمی و فولاد نیز این کار را انجام دهد.امروز صادرات غیر نفتی کشور در 7ماه اول امسال نسبت به سال گذشته اگر ارزش پایه را ثابت کنیم بالغ بر 10 درصد رشد داشته است.از طرف دیگر رشد وزنی صادرات غیر نفتی کشور نیز 17 درصد رشد داشته است و این دقیقا به لطف خدا شکست برنامه دشمن است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: اگر از من به عنوان یک اقتصاد دان بپرسید که آیا از شرایط راضی هستید در جواب می گویم راضی نیستم و شرایط مطلوب نیست اما مقبول است.
یکی دیگر از برنامه های دشمن آسیب رساندن به کالاهای اساسی مردم است که خدا را شکر با تدابیر اتخاذی واردات کالای اساسی مردم 22 درصد رشد داشته است و از نظر تامین کالای اساسی فعلا مشکلی نداریم و ذخایر ما خوب است و این موارد نشان می دهد که برنامه دشمن کاملا شکست خورده است.
دژپسند در ادامه اظهار داشت: ما ظرفیت های خوبی داریم و می توانیم از این ظرفیت ها بهره برده و شرایطی ایجاد کنیم تا مردم نجیب کشور از آنها استفاده کنند.واقعا یکی از عناصر مؤثر در این روند رو به بهبود سرمایه اجتماعی است.سرمایه اجتماعی به ما می گوید که هم شرایط را درک می کنیم و هم از برنامه پیش رونده غافل نشویم و باید در این مسیر پیش رویم و اتفاقا ائمه محترم جمعه نقش کلیدی در این قضیه می توانند داشته باشند.
وی تاکید کرد: امروز با مردم که مواجه می شویم خیلی ها ابراز لطف می کنند و در عین حال عقیده دارند که قیمت ها بسیار بالاست و شرایط زندگی سخت است و انصافا حق دارند ولی بنده نوید می دهم که حرکت روند رشد قیمت ها معکوس شده است یعنی تا تیرماه شرایط خوب نبود و از مرداد رشد قیمت ها روند کاهنده دارد.حتی در مهرماه نسبت به مهر ماه گذشته از نظر نقطه به نقطه به 28 درصد رسیده است در حالیکه مرداد بالای 40 درصد بوده است و همه این موارد حاکی از این است که شرایط رو بهبود است و تا تا این روند را پایدار کنیم و تبدیل به روند مطلوب کنیم باید همه همکاری کرده و یکدیگر را تکمیل و تقویت کنیم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در پایان گفت: یک اقتصاددان به نام "گری بکر" که در اقتصاد خانواده کار کرده است عقیده دارد در خانواده روابط عاطفی زن و مرد اگر مثبت باشد هزینه زندگی آنها کاهش می یابد، واقعا ما می توانیم همین نوع روابط را در سطح مسئولین کشور به جای تقابل تبدیل به تعامل کنیم تا کمک به ثبات شرایط کند و شما در این زمینه کمک دهید تا گام های خوبی برداشته شود و به نتایج مطلوبی برسیم.
نظرات بینندگان