کد خبر: ۱۳۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

کشتی‌گیران شیرازی در مسابقات جهانی، امیدها را زنده کردند

میثم دلخانی و محمدرضا گرایی کشتی گیران شیرازی شرکت کننده در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی امیدهای جهان که در بوداپست مجارستان برگزار شد با کسب ۲ نشان طلا، امیدها را زنده و سهم زیادی در قهرمانی تیم ملی ایفا کردند.
تیم ملی کشتی فرنگی امید  ایران(زیر ۲۳ سال) در این مسابقات با کسب سه نشان طلا و سه برنز به مقام قهرمانی دست یافت و قدرت های کشتی جهان همچون گرجستان قهرمان دوره قبل ، روسیه ، ترکیه، بلاروس  و چندین کشور مطرح در کشتی را پشت سر گذاشت.

ایرنا نوشت: قهرمانی تیم ایران در حالی در این دوره رقم خورد که در دوره گذشته این مسابقات که سال ۲۰۱۸ در رومانی برگزار شد، این تیم عنوان ششم کسب کرده بود، تیم های گرجستان، روسیه و ترکیه به ترتیب اول تا سوم شده بودند.

فارس قطب کشتی فرنگی در کشور است

اگر نگاهی به افتخار آفرین های کشتی فرنگی فارس از بعد انقلاب داشته باشیم به نام هایی همچون ریحانی، برادران نصیری، امید نوروزی قهرمان المپیک، برادران گرایی، دلخانی و ده بزرگی برمی خوریم که پله های ترقی را از پایه ها شروع کردند و توانستند مدال های ارزشمند طلا، نقره و برنز جهانی، المپیک، آسیایی را به ارمغان بیاورند.

 این امر بیانگر وجود استعدادهای زیاد در این رشته سخت و طاقت فرسا در استان فارس است که علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی هم به آن اذعان کرد، اگرچه رشته آزاد در فارس فراموش شده و تردیدی نیست اگر در این رشته هم بیشتر کار می کردیم و مغفول واقع نشده بود، افرادی بسیاری تا به حال مطرح شده و افتخار کسب کرده بودند.

بعد از امید نوروزی که اولین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی و حتی ورزش را برای فارس به ارمغان آورد همه نگاه ها به گراییها، دلخانی و ده بزرگی دوخته شده تا بتوانند مدال ارزشمند بالاترین سطح ورزش در دنیا یعنی المپیک را  کسب کنند و این امر شدنی است مشروط به اینکه قدر این سرمایه ها بیشتر دانسته شود و خوب حمایت و مدیریت شوند.

میثم دلخانی و محمدرضا گرایی در مسابقات امیدهای جهان دست به کاری بزرگ زدند و با اقتدار و حریفان مطرح و دارای مقام را شکست دادند و بر بام کشتی فرنگی امیدهای جهان ایستادند و افتخاری بزرگ برای فارس و کشور کسب کردند.

دلخانی چگونه طلایی شد

این کشتی گیر آینده دار شیرازی که ۲۳ سال سن دارد در این مسابقات در وزن  ۶۳ کیلوگرم به روی تشک رفت،او پس از استراحت در دور اول، در دور دوم  مقابل ماکسیم نهودا از بلاروس با نتیجه ۹ بر ۶ به پیروزی دست یافت و در دور سوم هم الکساندر هروشین از اوکراین را با نتیجه  پنج بر یک مغلوب کرد و با اقتدار راهی دیدار نیمه نهایی شد.

دلخانی در نیمه نهایی با نتیجه چهار بر یک از سد مهمت چکر از ترکیه گذشت و به دیدار  فینال راه یافت و در دیدار پایانی هم در یک کشتی نزدیک با نتیجه هفت بر ۶ از سد لوانی کاوجارادزه از گرجستان گذشت و به مقام قهرمانی وزن ۶۳ کیلوگرم دست یافت.

این فرنگی کار شیرازی در حالی مدال طلا را از چنگ کشتی گیران، گرجستان، بلاروس، اکراین و ترکیه در آورد که این کشورها چندین سال است که بر روی کشتی سرمایه گذاری کردهاند و امکانات آنها قابل قیاس با کشتی گیران ایران نیست و باید گفت کشتی گیران ایرانی در این مسابقات در یک مبارزه نابرابر مدال کسب می کنند.

دلخانی بجز در دیدار فینال که با اختلاف یک امتیاز حریف گرجستانی و مدافع عنوان قهرمانی را شکست داد دیگر حریفان خود را با اختلاف از سر راه برداشت و مدال طلای وزن ۶۳ کیلوگرم جهان را بر گردن آویخت.

میثم دلخانی تاکنون مدال طلای امیدهای آسیا در سال ۲۰۱۹ ، مدال برنز جوانان جهان (۲۰۱۶ ) نشان برنز جوانان آسیا ( ۲۰۱۵ )   و مدال برنز نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۳ را در کارنامه دارد.

مدال طلای گرایی چگونه بدست آمد  

محمدرضا گرایی دیگر کشتیگیر شیرازی شرکت کننده در این مسابقات  در حالی مدال طلا را گرفت که قهرمان دوره گذشته این رقابت ها را با اختلاف چشم گیر  شکست داد و نایب قهرمان جهان هم در برابر این کشتی گیر خوب سر تعظیم فرود آورد تا برای حریفانش خط و نشان بکشد.

او که در وزن ۷۲ کیلوگرم به روی تشک رفته بود در دور اول با نتیجه ۱۰ بر سه از سد چنگیز ارسلان قهرمان سال گذشته این مسابقات از ترکیه گذشت و در دور بعد با نتیجه سه بر ۲ ، ماگومد یاربیلوف از روسیه را مغلوب کرد و قدم به مرحله یک چهارم نهایی  گذاشت.

وی در مرحله یک چهارم نهایی در مصاف با راماز زوئیدزه دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان با نتیجه هفت بر پنج  به برتری دست یافت و راهی مرحله  نیمه نهایی شد و در این مرحله هم  ماکسیم یوتوشنکو از اوکراین را با نتیجه  ۶ بر ۲  شکست داد و به دیدار فینال راه یافت.

گرایی در دیدار پایانی سانان سلیمان اف از آذربایجان را با نتیجه ۷ بر صفر برد و با شایستگی صاحب مدال طلا شد؛این کشتی گیر شیرازی در دیدار پایانی اجازه نداد حریف خود حتی به یک امتیاز دست یابد.

 محمدرضا گرایی که ۲۳ سال سن دارد، در کارنامه او مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، مدال طلای کشتی آسیا در سال ۲۰۱۹ و مدال برنز مسابقات دانشجویان جهان در سال ۲۰۱۶، وجود دارد.

درپایان مسابقات کشتی فرنگی امیدهای جهان  در رده بندی تیمی،  ایران با  ۱۲۲ امتیاز بر سکوی قهرمانی ایستاد، گرجستان با ۱۲۱ امتیاز دوم شد و روسیه هم با ۱۱۸ امتیاز عنوان سوم کسب کرد.

همچنین اوکراین با  ۷۷ امتیاز ، بلاروس با ۶۹ امتیاز ، ژاپن  با ۶۵ امتیاز ، ترکیه  با ۶۵ امتیاز و ارمنستان با ۶۴ امتیاز به ترتیب چهارم تا هشتم شدند.
نظرات بینندگان