کد خبر: ۱۳۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸
کارشناس اعتیاد در گفتگو با شیرازه؛

عدم نظارت اجتماعی موجب مصرف اعتیاد در حاشیه شهر ها می شود/ وجود 2 میلیون و 840 هزار نفر معتاد در کشور/ درصد مبتلا به اعتیاد در افراد هیجانی بیشتر است

بر اساس آمار در دهه 80 حدود یک میلیون و 320 هزار معتاد در سطح کشور وجود دارد اکنون 2 میلیون و 840 هزار معتاد وجود دارد، در همین آمار روند رو به رشد قابل ملاحضه است البته اعتیاد در کل جهان نیز رشد داشته است.

به گزارش شیرازه، جوامع هرچند گاه با موضوع یا مشکلی مواجه می گردند که یکباره تمام توجهات و اذهان مردم و مسئولان متوجه آن می شود، رسانه ها به آن می پردازند و بحث محفل ها و مجالس می گردد، اما پس از مدتی و با گذشت زمان و به هر دلیل دیگر گرمی موضوع به سردی می گراید و به تدریج از زبان ها می افتد، به عبارت دیگر موضوع برای جامعه عادی می شود، متاسفانه موضوع اعتیاد نیز از همین مقوله است.

گسترش اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان واقعا زنگ خطری است برای تمام جوامع، و این چیزی است که همه از آن متضرر می شوند، بنابراین این خطر باید به عنوان بزرگترین و بالاترین معضل مورد توجه قرار گیرد و در مقابله و مبارزه با آن از هیچ کوششی فروگذار نشود.

در این گفتگو بر آنیم که با بررسی اعتیاد به مواد مخدر و علل گرایش نوجوانان و جوانان به آن به ارائه راهکارهایی در جهت مبارزه با این مسئله و مهمتر از آن پیشگیری از این بلای خانمانسوز بپردازیم، از این رو با قدرت الله محکم کارشناس مسائل اعتباد به گفتگو نشسته ایم.

شیرازه: عوامل گرایش به اعتیاد را بیان کنید؟

اعتیاد علل و عوامل بسیاری دارد، نمی توانیم برای آن دنبال یک و یا 2 علت بگردیم، چراکه به طور کلی پیرامون اعتیاد بیان می کنند که اعتیاد یک پدیده اجتماعی مولتی باکتریال است به این معنا که چند عامل دست به دست یکدیگر می دهد تا یک نفر معتاد بشود یا نشود.

شیرازه: چه عواملی موجب اعتیاد یک فرد می شود؟

برای اینکه فرد به سوی اعتیاد روی نیاورد آموزش، خانواده، جامعه و شرایط نیز تاثیرگذار است، برای معتاد شدن نیز این شرایط وجود دارد، ولی اگر به طور کلی می خواهیم بیان کنیم باید بگوییم که اعتیاد در چند سال اخیر متاسفانه رو به رشد بوده است.

همچنین شاید یکی از دلایل دیگر آن نیز این باشد که مشکلات اقتصادی در جامعه زیادتر می شود و هنگامی که مشکلات اقتصادی زیاد می شود مشکلات اجتماعی نیز پیرو آن زیاد شده و تاثیر بیشتری می گذارد.

دلایل دیگر اینکه وقتی خانواده مشکل دار می شود توجه به فرزند، نگهداری و تربیت آن نیز کاهش پیدا می کند، در واقع خانواده نمی تواند نقشی که خود آن به عنوان یک عامل پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، یک عامل تربیتی برای فرزند دارد بازی کند، بنابراین اعتیاد متاسفانه به ویژه در مناطق حاشیه نشین رو به رشد است.

شیرازه؟ آیا حاشیه نشینی نیز دلیل رشد مصرف اعتیاد می شود؟

بله، یکی از علت های بالابودن مصرف اعتیاد در مناطق حاشیه نشین این است که در مرحله نخست این افراد اکثرا مهاجر هستند.

همچنین یک عامل مهم دیگر در پیش گیری از اعتیاد در شهر ها و روستا ها این بوده که در صورت مصرف سیگار و مواد همه شخص را شناخته و در صورت مصرف خانواده مطلع می شود اما هنگامی که در کلان شهری مانند شیراز حضور پیدا می کنند دیگر آن نظارت اجتماعی وجود ندارد.

درواقع یکی از عواملی که مهاجران آسیب زا می شوند این است که کنترل و نظارت اجتماعی که در روستا ها و شهر ها است در کلان شهر ها وجود ندارد.

دومین عامل نیز این است که این مهاجران در شهر و روستای خود اعتبار و منبع درآمدی داشته اند و هنگامی که در کلانشهر حضور پیدا می کنند دیگر آن اعتبار وجود ندارد و نمی توانند شغل مناسب و درآمد مطلوبی پیدا کنند، گاهی اوقات همین امر نیز موجب می شود که فرد به قاچاق و خرید و فروش مواد روی آورد.

شیرازه: در مجموع علل گرایش به اعتیاد چه چیزی می تواند باشد؟

درواقع در مرحله نخست ناتوانی در به دست آوردن شغل و در مرحله دوم ناتوانی از کرایه منزل، رهن یا خرید منزل در مناطق مطلوب شهر از جمله دلایل اعتیاد مهاجران به شمار می رود.

شیرازه؟ آیا حاشیه نشینی نیز جزو موارد گرایش به اعتیاد است؟

اینکه بگوییم هر خانواده ای حاشیه نشین بوده دارای مشکل است نه چنین چیزی نیست اما واقعیت این است که حاشیه نشینی مشکلاتی از جمله، قاجاق، مصرف موارد و غیره را دارد.

شیرازه؟ اعتیاد در بازده زمانی 10 ساله رو به رشد یا کاهش بوده است؟

اعتیاد در بازده زمانی 10 سال گذشته پنج و چهار دهم درصد رشد داشته است که بسیار زیاد است و اگر چه دولت در زمینه اجرای یک سری طرح ها در مدارس، محلات و در مهد ها تلاش هایی را می کند تا این رشد کاهش پیدا کند اما متاسفانه همچنان شاهد رشد آن هستیم.

بر اساس آمار در دهه 80 حدود یک میلیون و 320 هزار معتاد در سطح کشور وجود دارد اکنون 2 میلیون و 840 هزار معتاد وجود دارد، در همین آمار روند رو به رشد قابل ملاحضه است البته اعتیاد در کل جهان نیز رشد داشته است.

درواقع در یک بازده زمانی 10 ساله حدود 50 میلیون نفر به معتادان اضافه شده است، اعتیاد در کل جهان رو به رشد و به طبع در کشور ما نیز اینچنین است اما در کشور ما یک سری علل و عواملی است که می تواند تشدید کننده باشد که یکی از آنان همانطور که بیان کردیم مشکلات خانواده ها، بیکاری، اقتصاد و غیره است.

شیرازه: آیا برخی از دلایل گرایش به اعتیاد می تواند فردی نیز باشد؟

بله، برخی از دلایل اعتیاد می تواند فردی نیز باشد، بچه هایی که اهل هیجان و ریسک های خطرناکی را انجام می دهند و مثلا به سراغ زیپ لاین نیز می روند در زمینه اعتباد نیز می توانند این خطر و ریسک را انجام دهند، چراکه به عنوان یک کار هیجانی آن را امتحان می کنند.

همچنین یک شخصیت دیگری به نام تکانه ای نیز داریم، یعنی افرادی که تصمیمات یهویی مانند زود عاشق شدن، زود ازدواج کردن و زود طلاق گرفتن می گیرند، خیلی سریع احتمال دارد چیزی را بپذیرند و باز احتمال دارد خیلی سریع پشیمان شوند، از این رو این افراد نیز در معرض این خطر قرار دارند، اما اگر فردی با هر شخصیتی وارد سیستم اعتیاد شد بیرون آمدن از آن بسیار مشکل است.

اینکه بیان می کنند ترک اعتیاد یک جو غیرت می خواهد تبلیغات غلط بوده چراکه به دلیل سختی و دشواری که ترک آن دارد باید گفت ترک اعتیاد هزار میلیارد تن غیرت می خواهد، فردی که به دلیل امتحان کردن وارد سیستم اعتیاد شد خارج شدن آن دیگر دست فرد نخواهد بود، این کار بسیاری از جوانان را به کام اعتیاد فرستاد باید تلاش شود این جو شکسته شود اعتیاد چیزی است که همه را می تواند به کام خود بکشد و ایل و تبار و طایفه نمی شناسد، بنابراین چنیین شخصیت هایی زمینه را برای اعتیاد دارند اما همه آنان معتاد نمی شوند.

گفتگو: حجت کهیاری

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان