کد خبر: ۱۳۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس در گفتگو با شیرازه:

استانداردترین و بزرگ ترین و پیشرفته ترین موزه ها در دنیا، موزه های جنگ است/ به تصویر کشیدن بخشی از جنگ، کار اصلی باغ موزه های دفاع مقدس است

سعید کوشکی گفت: استانداردترین و بزرگ ترین و پیشرفته ترین موزه ها در دنیا، موزه های جنگ است.

سرهنگ پاسدار سعید کوشکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه اظهار داشت: همه ملت ها در تاریخ خود یک مقطعی دارند که برایشان خیلی حیاتی و برجسته است؛ چرا که نباید یادشان برود که در آن مقطع چه سختی ها یا شیرینی هایی داشته اند و نسل اندرنسل آن خاطرات برایشان تکرار شود؛ پس در این مورد، یا کتاب می نویسند یا شعر می گویند، یا یادمان و موزه و فیلم می سازند، و یا ترکیبی از همه اینها.

وی تصریح کرد: وقتی به موزه های مختلف در کشورهای دنیا نگاه می کنیم، می بینیم استانداردترین و بزرگ ترین و پیشرفته ترین موزه ها، موزه های جنگ است. چرا که نشان می دهد که ملتی در مقابل یک تجاوزی ایستاده است. مثلا در روسیه، یا حتی کشورهای اروپایی که بعضا متجاوز بودند، موزه جنگ دارند.

کوشکی با طرح این سوال که چرا این موزه ها را می سازند؟ تأکید کرد: اول برای اینکه یک ملت فراموش نکند که چه بر او گذشته است، و دوم اینکه فراموش نکنند که در آینده هم ممکن است چنین اتفاقی باز هم تکرار شود. پس در موزه ها، هم سابقه داریم هم لاحقه داریم، هم حال و آینده داریم.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس، کار اصلی موزه دفاع مقدس این است که گنج پنهان در دل این بچه رزمنده ها را استخراج کند.

این یادگار دفاع مقدس با یادآوری اینکه ما در جنگ هم در این مورد خوب عمل نکردیم گفت: اگر بزرگ ترهای ما در زمان جنگ، درک و فهم درستی از آن روزهای جنگ داشتند، دور خرمشهر را دیوار می کشیدند و آن را تبدیل به بزرگ ترین موزه جنگ دنیا می کردند. اصلا نیاز نبود نفت صادر کنیم؛ مالیات هم لازم نبود بگیریم. مردم از همه دنیا برای دیدن می آمدند.

وی با بیان اینکه امروز هیچ نشانه ای از آن جنگ در خرمشهر و مناطق جنگی نیست و آنها که می فهمیدند نباید اجازه می دادند آن نشانه های جنگ از میان برود تصریح کرد: باغ موزه دفاع مقدس، کار اصلی اش این است که بخشی از جنگ را به تصویر بکشد.

به گفته مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس، باغ موزه دفاع مقدس فارس از سال 87 کلنگ زنی شده و هم اکنون ساختمان موزه و نیز گالری به وسعت یک هزار متر ساخته شده است. ساختمان اداری هم به بهره برداری رسیده است.

کوشکی تأکید کرد: باغ موزه دفاع مقدس فارس، یک ظرفیت خوب فرهنگی را ایجاد کرده که متأسفانه محتوا ندارد. سختی کار حل شده، اما عدد خوبی لازم است که محتوای جنگ مربوط به یگان های حاضر در جنگ را فراهم کند.

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه فاز یک تمام شده و فاز دو و سه هم طراحی شده است، اظهار داشت: اولویت ما این است که با همت مسئولین استان و امام جمعه و استاندار و شهردار و شورای شهر، موزه و گالری را فعال کنیم و فاز 2و3 را به نتیجه برسانیم.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس، اگر اینجا به نتیجه برسد، به نظر من یکی از قطب های فرهنگی در جنوب کشور می شود.

وی با یادآوری اینکه استان فارس معادل هفت استان کشور، یا به عبارتی بالغ بر 220 هزار رزمنده به جبهه فرستاده بود. افزود: دو لشکر عملیاتی از فارس در جبهه حضور داشته و کمتر استانی است که همچین نیروها و امکاناتی را به جبهه ها فرستاده باشد.

این یادگار دفاع مقدس گفت: ما هم اکنون با داعش و آمریکا و نیز کشورهای کوچکی مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس درگیر هستیم و باید یک نکته را باور کنیم: مقابله استکبار با دین خدا و مومنین همیشگی است و باید این مراکز، شهدا را به عنوان الگوهای حقیقی عالم به جوانان معرفی کنیم.

کوشکی گفت: اینکه امام راحل (ره) می فرمایند خواندن وصیت نامه شهدا معادل هفتاد سال عبادت است، به این دلیل است که شهدای ما، راه صدساله را یک شبه پیموده اند. اینکه در سوریه و لبنان و یمن و دیگر کشورها می بینید جوانان در مقابل استکبار ایستادگی می کنند، دلیلش این است که ما این الگو را تولید کردیم و شهدای ما، الگوهای جذابی هستند، پیشانی بندهایشان، اخلاق و رفتارشان، خودشان جذاب بودند و مثلا مشابه همین پیشانی بندها را در عراق، سوریه و یمن هم می بندند.

وی تصریح کرد: در جایی خواندم که وقتی امام زمان(عج) ظهور می کنند، مردم دنیا به واسطه انقلاب اسلامی، با سبک زندگی اسلامی آشنا هستند. با شهادت آشنا هستند. پس انقلاب اسلامی زمینه های ظهور را فراهم کرده است.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان