کد خبر: ۱۳۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
همتی برای برچیده شدن دام اعتیاد وجود ندارد؛

جنت طرازی شیراز رو به افول/ جلسه ای اورژانسی برای ساماندهی وضعیت کارتن خوابی و معتادان متجاهر که استاندار باید برگزار کند!

عضو شورای شهر شیراز علت حضور معتادان در بافت را شکل گیری عرضه و تقاضا در این منطقه عنوان کرد و با اشاره به مطالبه گری عمومی جهت سر و سامان دادن به این وضعیت، گفت: وقتی همه مردم مطالبه کنند نماینگان مردم موظف به انجام این مطالبات هستند.
به گزارش شیرازه، شیراز جنت طراز، بارها سوژه رسانه های مختلف قرار گرفت لابد تصور می شود تنها ادب و هنر، زیبایی و فرهیختگی و مهربانی مردمانش در زبانزدی اش نقش دارند اما باید بگوییم این جنت طرازی رو به افول رفته و اعتیاد، کارتن خوابی و زباله گردی همچون دملی چرکین سرباز زده و آنچه در این شهر خودنمایی می کند غیر از باغات زیبا، هنر، ادب، فرهنگ و زیبایی است.

روزگاری سرسبزی این شهر، شاهچراغ، حافظ و خواجویش هدف هر گردشگری بود اما امروزه این مقوله تحت الشعاع قرار گرفته و دیگر در بافت های تاریخی مان شاهد حضور مهمانان و توریست های خارجی و ایرانی نیستیم؛ از بافت های قدیمی تنها خرابه هایی بجا مانده که مامنی برای نشئگی ها و خماری هاست.

آنچه از پیشرفت این کلانشهر دم زده می شد برعکس محقق شد و اگر بخواهیم تصویری از آن ثبت و ارائه کنیم بافتی با در و دیوارهای فروریخته و کنج هایی با معتادانی کز کرده است و باغاتی خشکیده و درختانی بی بر و بار.

سالهاست نوشتیم و گفتیم اما تنها دم عیدها شاهد جمع آوری معتادان متجاهر و بعضا فرار برخی از آنها به سمت دارالرحمه لابلای قبرها و مناطق محروم این شهر که نه ساکنانش قدرت جمع آوری و مقابله با آنها را دارند و نه پاکسازی اساسی در آن محلات اتفاق می افتد هستیم.

افول جنت طرازی شیراز / جلسه ای اورژانسی برای ساماندهی وضعیت کارتن خوابی و معتادان متجاهر که استاندار باید برگزار کند!

و اما پاکسازی که تنها به چند روز محدود می شود و درصد محدودی از معتادانی که در اردوگاه و گرمخانه ها نگهداری می شوند به زندگی طبیعی باز می گردند؛ بازه زمانی نگهداری این افراد که به اتمام می رسد به دلیل اینکه دوباره در شهر رها می شوند همچنان بلاتکلیف هستند، نه کاری و خانواده ای و نه زندگی و جامعه منتظرشان است که اگر بود اصلا به این درد جانسوز مبتلا نمی شدند.

در دوره قبل شورای شهر شیراز ساختمانی در قسمتی از بافت قدیمی ساخته و در آن زمان اعلام شد که با حضور شورای شهر در قلب این بافت و در جوار حرمین مطهر احمد بن موسی و سید علاءالدین حسین علیهم السلام شاهد اتفاقات خوبی برای شهر شیراز خواهیم بود؛ از آن زمان تنها یک نفر در دوره فعلی به عنوان جانشین یکی از اعضای رسمی این پارلمان شهری حضور دارد که برای شنیدن ارزیابی هایش درخصوص اینکه چه اندازه آن هدف محقق شده است به گفتگو با وی پرداختیم؛

محمدتقی تذروی به بیان علت اصلی اعتیاد پرداخت و گفت: مجموعه ای از آسیب های اجتماعی از جمله بیکاری، فقر، طلاق و غیره دست به دست هم می دهند و به مبتلا شدن عده ای به این بیماری می انجامد.

وی افزود: اعتیاد تنها در نداری نیست، در دارایی هم شاهد افرادی بوده ایم که معتاد شده اند اما فردی که مشکل مالی ندارد در گوشه و کنار نمی افتد و اصلا کارش به خماری و رفتن به بیرون برای تهیه مواد نمی رسد، هر چه بخواهد سفارش و درب منزلش تحویل می گیرد! برای همین افراد متجاهر از این قشر نیستند.

این عضو شورا درخصوص اینکه تا چه اندازه کارتن خوابی و حضور معتادان متجاهر از زمان انتقال ساختمان شورا به بافت قدیمی شیراز در بین الحرمین کاهش یافته، اظهار داشت: با حضور در این مکان گفتیم حداقل فضای اطراف این ساختمان را پاکسازی کنیم اما قرار نشد با حضور در این محله، اعتیاد ریشه کن شود.

شیرازه؛ حضور ساختمان شورا در این محله تنها ظاهر بخشی از آن را مرتب و خالی از معتاد و تعدادی از آنها را رهنمون به کوچه پس کوچه ها کرد تا غرق در خماری و نشئگی خود باشند.

تذروی درپاسخ به این جمله، با بیان اینکه الان فضای بین الحرمین بهتر شده اما گاهی کنار همین ساختمان و در فرعی ها معتادانی را در حال مصرف می بینم، گفت: ما هم متاسف هستیم و دلمان می خواهد جوانی که اینجا افتاده بهترین ورزشکار و یک نیروی شاغل و اثرگذار باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما در دوره چهارم در حد توان خودمان فضای اردوگاهی با تمامی امکانات برای نگهداری معتادان فراهم کردیم، چند میلیارد هزینه شد اگر چه ظرفیت کافی نبود.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در نزدیک ایام نوروز تا حدودی معتادان را جمع آوری می کردیم تا فضای شهر آماده باشد و ماهیانه بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان برای نگهداری از هر فرد می پرداختیم، تاکید داشت: ما دلمان می خواهد کاری در این راستا انجام بدهیم اما اینکه تمامی این وظیفه را بر عهده شورای شهر بدانیم اشتباه است.

تذروی بر مسئول بودن تمامی ارگان ها تاکید داشت و گفت: استاندار درخواست جلسه و شورای شهر و دیگر متولیان را دعوت کند تا به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی، تقسیم کار و وظایف هر نهادی تصویب شود که ما هم سهم خودمان را انجام دهیم.

کلانشهر شیراز سالهاست که تبدیل به مامن و جولانگاهی برای معتادان از گوشه و کنار شهرستانها و استان های دیگر شده و دسترسی به مواد مخدر آنقدر آسان است که هر فردی به راحتی می تواند با مبلغی ناچیز آن را تهیه و مصرف کند؛ وی در پاسخ به اینکه اصلا چرا شیراز فضای امنی برای معتادان دیگر شهرها است، اعلام کرد: وقتی استاندار جلسه ای با مسئولان استانی و شهری، با دستورکار ساماندهی وضعیت اعتیاد و کارتن خوابی در شیراز داشته باشد و مصوبات هم در نظر گرفته و تاکید بر برگرداندن معتادان به شهرهای خودشان شود این موضوع حل خواهد شد.

عضو شورای شهر شیراز: مگر چقدر می توانیم هزینه های عمرانی و فرهنگی شهر را برای ساختن اردوگاه بگذاریم؟
البته ظاهرا برگرداندن معتادان به شهرستانهای خود در گذشته اجرایی شده اما عدم وجود ساز و کار مناسب در محل زندگی آنها برای نگهداری شان باعث می شود این افراد مجددا به شیراز برگردند.

تذروی در این خصوص گفت: فرماندار آن منطقه موظف به راه اندازی گرمخانه و فضایی برای نگهداری این افراد است.

وی در ادامه بیان کرد: شاید مردم انتظار دارند که شورای شهر ریشه اعتیاد را بکند اما مگر چقدر می توانیم هزینه های عمرانی و فرهنگی شهر را برای ساختن اردوگاه بگذاریم؟ اردوگاه دائم در حال پر و خالی شدن است و توان ما محدود؛ اگر هر کدام از متولیان سهم خودشان را انجام بدهند تاثیر مثبتی در ساماندهی این معضل خواهد داشت و تعداد معتادان متجاهر کم می شود.

شکل گیری عرضه و تقاضای موادمخدر در بافت قدیمی شیراز؛ علت حضور معتادان در این مناطق
این عضو شورا علت حضور معتادان در بافت را شکل گیری عرضه و تقاضا در این منطقه عنوان و همچنین به مطالبه گری عمومی جهت سر و سامان دادن به این وضعیت اشاره کرد و گفت: وقتی همه مردم مطالبه کنند نماینگان مردم موظف به انجام این مطالبات هستند.

متاسفانه اعتیاد گریبانگیر همه جوامع به خصوص جوامع جهان سوم شده، اما واضح است که تلاش ها برای ساماندهی این وضعیت کافی نیست و روز به روز شاهد زوال ظرفیت نیروی جوان انسانی هستیم که می توانستند در راستای آبادانی کشور تلاش کنند اما ورق زندگی شان به گونه ای چرخیده که ناتوانی در بضائت مالی و مسائل دیگری آن ها را به دام مرگی خاموش و روح و جسمشان را به سمت ناکجا آباد کشانده…

افول جنت طرازی شیراز / جلسه ای اورژانسی برای ساماندهی وضعیت کارتن خوابی و معتادان متجاهر که استاندار باید برگزار کند!

ورزش گران و مواد مخدر ارزان؛ این است همت عمومی و تلاش مسئولان برای برچیده شدن دام اعتیاد
شاید که نه، حتما جای سوال است که چرا قیمت ثبت نام در باشگاه های ورزشی بیش از قیمت مواد مخدر است، راحتی مصرف مواد مخدر در ملاعام و گوشه و کنار شهر امنیت به این افراد بخشیده تا نگران بی سرپناهی نباشند چرا که می دانند بالاخره در خیابان هم می توانند سر کنند و یا اصلا مکان هایی برای نگهداری آنها وجود دارد.

عزت انسانی اولین چیزی بود که با متولد شدن مخدرها رو به تباهی رفت و تمامی تعالی رشد فردی و اجتماعی را در دود و سیاهی سیخ سنگ ها، شیشه ها، تریاک و حشیش ها دفن کرد.

دست دست کردن مسئولان برای احیای این جامعه آسیب دیده دردی بالاتر است که دیگر نمی دانیم باید چگونه مطالبه اش کنیم، گاهی عدم تشکیل جلسه و کمیته های واحد، راهگشا عنوان می شود و گاهی بودجه و همت عمومی اما اینکه در چه زمانی این خواسته عمومی شود و هر که وظیفه اش را برای کم کردن این مشکل انجام دهد معلوم نیست.

دردنوشته های بی سرانجام زیاد بوده و به یادآوری همین چندکلام اکتفا می کنیم؛
البته که این سخنان نه برای بار اول به رشته تحریر درآمده و نه برای مرتبه آخر است، تنها می نویسیم به امید روزی که در یک استان پهناور مقام اولش به فکر تشکیل جلسه ای اورژانسی دقیقا همچون زمان سیل و دیگر بحران ها بیفتد و پس از تقسیم وظیفه، معلوم شود هر نهادی متولی کدام بخش است تا اصحاب رسانه نیز بتوانند مطالبه گری شان را با خیالی آسوده دنبال کنند نه اینکه این مطالبه مهم همچون سالهای گذشته با پاس کاری بین ادارات و متولیانی که خود را متولی و صاحب بودجه برای ساماندهی اعتیاد و کارتن خوابی و معضلات دیگری چون زباله گردی نمی دانند گم شود!
نظرات بینندگان