کد خبر: ۱۳۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

چرا باید به عراق کمک نماییم و نسبت به حوادث این کشور حساسیت داشته باشیم


یکی از مسائل مهمی که هر ساله در روزهای منتهی به اربعین حسینی در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی مطرح می شود مباحث مربوط به عراق می باشد خصوصا اینکه امسال به علت تظاهرات و تجمعات مردم عراق در اعتراض به شرایط بد اقتصادی این تبلیغات منفی تشدید شده و به شکلی سازماندهی شده در پی از بین بردن روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق است.

اگر به خبرسازی ها و شبهات موجود در عراق و ایران نگاه بیندازیم؛ مشخص می شود که یک جریان و یا گروهی عامدانه و حساب شده در پی رسیدن به هدف دشمنی بین این دو کشور است. برای مثال در ایران تبلیغ می شود و کلیپ می سازند که مردان عراقی به زنان ایرانی تجاوز می کنند و در عراق نیز کلیپ منتشر می شود که این مرد ایرانی شوهر و بچه های یک زن عراقی را کشته و به او نیز تجاوز کرده است.

جالبست که بدانیم در عراق تبلیغ می شود که دولتمردان آنها ایرانی هستند و سرمایه و پول عراق را به ایران می برند و همزمان در ایران تبلیغ می شود که مسئولان آریایی نبوده و عرب هستند و پول مردم مستضعف ایران را در عراق و لبنان خرج می کنند.

اما جدای از بررسی بیشتر این دروغ های مشترک رسانه ای؛ باید به دلایل اهمیت عراق و حضور ایران در این کشور اشاره نمود که می تواند دلایل اقتصادی؛ سیاسی و حتی استراتژیک باشد:
اولین دلیل اهمیت عراق برای ایران همسایه بودن با این کشور است که ایران نمی تواند نسبت به آنچه در عراق می گذرد بی تفاوت باشد؛ شناخت ویژگی های کشور عراق مانند تنوع قومیت ها؛ مذاهب و شرایط سخت جغرافیایی همچون دسترسی سخت به دریا و آب نشان می دهد که این کشور به شدت مستعد ظهور صدام و حکومتی تمامیت خواه و دیکتاتور است که می تواند جنگ و هزینه ای سخت به ما تحمیل کند که تجربه ۸ ساله جمهوری اسلامی ایران نشان از خسارت ۱۰۰۰ میلیارد دلاری است که نباید گذاشت این تجربه تکرار شود که حدود ۵ سال پیش با نفوذ داعش به ۳۰ کیلومتری مرز ایران و یا محاصره اربیل در حال تجربه مجدد بودیم که با هوشیاری ایران خطر مهمی رفع گردید.

دلیل مهم بعدی اهمیت اقتصادی عراق برای ایران است؛ میزان صادرات ایران به عراق در سال ۹۷ به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده و هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری شده است. در حال حاضر سود اقتصادی عراق برای ایران بیش از سود اقتصادی ۲۸ کشور اروپایی و دو برابر ترکیه است که اگر روابط اقتصادی قطع شود یک بیکاری عظیمی در ایران روی می دهد؛ چنانچه دولت و مردم عراق نیز از منفعت های اقتصادی با ایران محروم خواهند ماند.

از سوی دیگر نباید ابلهانه بیان داشت که چون عراق ۸ سال با ما جنگیده و جوانان ما را کشته است اکنون نباید از آنها حمایت کرد؛ زیرا دولت مستقر و گروه های سیاسی حاضر در عراق دقیقا همان گروه های هستند که در زمان جنگ صدام با ایران بودند و از جمهوری اسلامی ایران حمایت می کردند؛ و گروه هایی که هم اکنون در حال تلاش برای نابودی دولت و امنیت عراق هستند همان هایی می باشند که به صدام کمک کردند تا بر علیه ایران بجنگد و حتی اکنون تعداد زیادی از آنها بعثیون هستند که اگر قدرت را به دست بگیرند مطمئنا به ایران و ایرانی رحم نمی کنند. پس ما برای پاسداشت خون جوانان و مردمان خویش در جنگ باید به عراق کمک کنیم تا در دام قاتلان مردم ایران نیفتد.

استقرار قبور مطهر ائمه معصومین علیهم‌السلام در عراق و احترام و جایگاه والای آنان در نزد مردم ایران نیز سبب شده است که نتوان در عراق سکوت اختیار کرده و اجاره بر هم خوردن اوضاع امنیتی عراق را داد زیرا تجربه تلخ تخریب قبور ائمه اطهار در عراق و حتی گلوله باران قبر امام حسین و امام علی هنوز در اذهان عمومی باقی مانده است.

در نهایت باید دانست که بر اساس هر نظریه ای که به عراق نگاه کنیم باید به این کشور کمک نمود تا دچار آشوب نگردد و نقشه دشمنان محقق نگردد. نظریه رئالیست می گوید که همسایه توست و اگر دچار آتش سوزی شد خانه تو نیز در خطر است. اقتصاد می گوید این کشور مقصد فروش کالا و ورود ارز است و باید حفظ شود.

سیاست می گوید که دولت آن با تو دوست بوده و مخالفین آن دشمنان خونی تو هستند پس به او کمک کن. و اینجا فقط دو دسته افراد هستند که مخالف هستند با جاهل هستند که باید عاقل شوند و این متن در پی آن است و یا مغرض که باید فریب آنها نخورد.

دکتر سید محسن هاشمی 


نظرات بینندگان