کد خبر: ۱۳۴۰۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
نگاهی به عجایب پتروشیمی‌های بازارپایه؛

بیابان‌هایی که در بورس معامله می‌شوند/ غبار ۱۰ساله بر روی پرونده پتروشیمی فسا

پتروشیمی فسا در ۶ ماهه نخست ۱۸ میلیارد ریال سود کسب کرد اما؛ وجود مشکلات عمده تکمیل این طرح را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.به گزارش بورس نیوز، کلنگ راه اندازی شرکت “پتروشیمی فسا” در سال ۸۸ به زمین زده شد و در سال ۹۱ شروع ساخت پروژه کلید خورد اما؛ تا به امروز هیچ گونه پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
طرح احداث پتروشیمی فسا در سال ۱۳۸۶ به همراه طرح احداث پتروشیمی های جهرم، داراب و فیروزآباد به تصویب رسید؛  کلنگ این پتروشیمی نیز در سال ۱۳۸۸ به همراه دیگر پتروشیمی های تولید پلی اتیلن استان فارس به زمین خورد.

راه اندازی و ساخت این پروژه در آن سال‌ها با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری به جریان افتاد و قرار بود تا پایان سال ۹۷ وارد مدار تولید شود اما؛ همچنان به صورت بیابانی برهوت است و تکمیل این پتروشیمی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شاید تنها جایی که مدافعان طبیعت می‌توانند در بیابان‌های کشور سرمایه‌گذاری کنند، بازار پایه فرابورس بوده به طوری که سهام شرکت‌های پتروشیمی‌های فسا، داراب و... در حالی در این بازار در حال معامله هستند که تنها دارایی‌های این شرکت‌ها بخشی از بیابان‌های استان فارس و مقادیری پول نقد در بانک است.
 
در حالی که کلنگ‌زنی پتروشیمی فسا در سال ۱۳۸۸ بود و قرار بود در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد پس از گذشت 10 سال از افتتاح این طرح، پیشرفتی مناسبی حاصل نشده است. 
 
اما جالب‌تر از هنر این مدیران هنر مدیران و متولیان بازار سرمایه بوده، زیرا این دوستان با علم به عدم انجام این طرح ها، مجوز معامله سهام این شرکت‌ها را همچنان تمدید می‌کنند. اما اینکه ذینفع بودن اینان در شرکت فرابورس و حتی سازمان بورس از محل کارمزد معاملات سهام این نماد‌ها چقدر در تصمیم گیری‌های آن‌ها تاثیرگذار است، سوالاتی است که تنها خودشان می‌توانند به آن پاسخ دهند.

"پتروشیمی فسا” در گزارش ۶ ماهه نخست سال گذشته ۹ میلیارد ریال هزینه‌های عمومی و اداری داشته و به مدد شناسایی ۲۹ میلیارد ریال درآمد متفرقه، سود خالص حدود ۱۸ میلیارد ریالی کسب کرد که به ازای هر سهم ۱۲ ریال می‌شود و کاهش یک ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

عدم پیشرفت طرح "پتروشیمی فسا” را می‌توان به تصمیمات یک شبه و هیجانی دولت وقت و همچنین عدم مطالعات زیست محیطی و اقتصادی نسبت داد چرا که بزرگترین مانع بر سر راه ساخت این پتروشیمی، کمبود آب است. در شرایطی که منطقه با کمبود آب مواجه بوده است، ساخت این پروژه به کدامین دلیل اجرا شده است؟! امروزه پروژه‌های آب‌بر همچون "پتروشیمی فسا” در کنار دریا ساخته می‌شوند؛ حال ساخت این طرح در فضای بی آب فسا با کدام دلیل اقتصادی توجیه‌پذیر بوده است؟!

بیابان‌هایی که در بورس معامله می‌شوند/ غبار ۱۰ساله روی پرونده پتروشیمی فسا

به نظر می‌رسد به دلیل وجود مشکلات عمده، توقف و انتقال این پتروشیمی امری ناگزیر است و همانند پتروشیمی فیروزآباد باید به عسلویه منتقل شود. شایان ذکر است که طرح اشتباه ساخت پتروشیمی فیروزآباد نیز پس از ۱۲ سال هزینه‌سازی و درآمدسوزی، به عسلویه منتقل شد.

لازم به ذکر است که هر سهم "پتروشیمی فسا” در بازار سرمایه در حال حاضر به قیمت ۸۳۸ ریال معامله می‌شود؛ در واقع، چند قطعه زمین خالی در بازار پایه معامله می‌شود!

اصلی ترین مانع بر سر راه احداث پتروشیمی فسا

خردادماه 96 نماینده مردم فسا در مجلس در این باره بیان کرد: صنعت پتروشیمی، آب بری زیادی دارد و پروژه پتروشیمی فسا ۳.۵ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و مردم خواهان راه اندازی آن هستند.

معمولاً حجم آب مورد نیاز برای پتروشیمی های پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی برابر با ۶.۵ میلیون متر مکعب در سال است که با آمار نماینده محترم فسا حدود ۳ میلیون اختلاف دارد.

با این وجود اگر میزان آب مورد نیاز برای پتروشیمی فسا، همان رقم اعلامی نماینده در نظر گرفته شود، حجم آب مورد نیاز برای این پتروشیمی در شبانه روز برابر با حجم آب مصرفی ۴۰ هزار نفر در شبانه روز است.

این در حالی است که هم اکنون به دلیل خشکسالی، مشکلات زیادی در تأمین آب شرب در فسا است و مردم این شهر در طول شبانه روز با چندین مرتبه قطعی آب رو به رو هستند.

به دلیل عدم امکان تامین آب مورد نیاز برای پتروشیمی فسا، می توان اصلی ترین مانع احداث پتروشیمی فسا را کمبود آب دانست. البته وجود این مشکل بزرگ حاصل نبود مطالعات زیست محیطی در این زمینه پیش از اجرای طرح است.





نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸
0
سلام تکلیف ما چندین سال قبل مبلغ 15000000ریال سهام خریدم چه می شود حق ازکه بگیریم