کد خبر: ۱۳۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

شناسایی و مراقبت از ۷۱ درصد بیماران مبتلا به دیابت در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس نتیجه طرح ملی بررسی عوامل خطر از هر ۱۰ نفر بالای ۳۰ سال در فارس، یک نفر مبتلا به دیابت است.
عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس نتیجه طرح ملی بررسی عوامل خطر از هر ۱۰ نفر بالای ۳۰ سال در فارس، یک نفر مبتلا به دیابت است؛ بنابراین برآورد می‌شود که بیش از ۲۲۵ هزار نفر در استان مبتلا به دیابت هستند.

او افزود: در حوزه شناسایی، در قالب مراقبت‌های ادغام یافته، تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار بیمار یعنی ۷۱ درصد بیماران مورد انتظار شناسایی و تحت مراقبت خدمات پزشک خانواده قرار گرفته اند.

همتی بیان کرد: افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در راستای اصلاح شیوه زندگی و همچنین ارتقای خدمات در راستای درمان مناسب و کاهش بروز عوارض اهداف مهمی هستند که از طریق برنامه‌های توانمندسازی تیم ارایه خدمات شامل پزشک خانواده، بهورز و مراقب سلامت، تقویت نظام ارجاع به سطوح تخصصی، تجهیز مراکز و آموزش بیماران و خانواده دنبال می‌شود.

او ادامه داد: همگام با این خدمات، اطلاع رسانی و حساس سازی در زمینه اهمیت بیماری دیابت، همزمان با هفته ملی دیابت، هجدهم تا بیست و چهارم آبان در قالب برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و ارایه خدمات مراقبتی در سطح تمامی مناطق روستایی و شهری انجام می‌شود.

به گفته همتی، از جمله برنامه‌های این هفته می‌توان به برپایی نمایشگاه و ایستگاه غربالگری سیار، اجرای برنامه ورزشی و همچنین صرف صبحانه سالم در ادارات و مدارس، اطلاع رسانی گسترده به کمک جراید و رسانه ها، اجرای برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف اشاره کرد.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در سال‌های اخیر، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، در حال حاضر ۸.۸ درصد افراد بالای ۲۰ سال، یعنی ۴۲۵ میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارد./ باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/م

نظرات بینندگان