کد خبر: ۱۳۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در گفتگو با شیرازه:

مافیای آب، عامل اصلی اتفاقات اخیر منطقه ویژه اقتصادی شیراز/ مردم روستای کوشک بیدک ظفرآباد همراهان و همسایه های خوب بیست ساله منطقه ویژه اقتصادی هستند

نادر طیبی گفت: در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، 129 واحد صنعتی، 20 دستگاه خدماتی و دو نهاد دولتی فقط با یک چاه با ظرفیت 7لیتر بر ثانیه مشغول به فعالیت هستند.

نادر طیبی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در گفتگو با شیرازه به تشریح اتفاقات اخیر در این منطقه پرداخت و اظهار داشت: دبیرخانه شورای مناطق ویژه اقتصادی، برای تصویب هر منطقه ویژه اقتصادی، قبل از تصویب، از چندین دستگاه اجرایی استعلام می گیرد.

وی با بیان اینکه روند اجرایی و استعلامات منطقه ویژه اقتصادی شیراز از حدود سال 77 آغاز و زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی شیراز از حدود سال 82 شروع شد تأکید کرد: آن زمان همه سازمانها استعلام مثبت دادند.

طیبی، منطقه ویژه اقتصادی، یکی از ظرفیت های ویژه استان دانست که امکان تعطیلی هم ندارد چرا که چادر نیست که بکنیم و ببریم جای دیگر علم کنیم.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز ضمن یادآوری اینکه در این مجموعه‌ی یک هزار و 300 هکتاری با 60 واحد صنعتی فعال و 60 واحد در حال ساخت، بیش از 20 دستگاه خدماتی و دو دستگاه دولتی (گمرک و سازمان اموال تملیکی) مشغول به فعالیت هستند تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی شیراز، در بخشی از ساعات روز در این منطقه حتی آب برای سرویس بهداشتی یا وضو نداریم.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی، با حدود 120 واحد صنعتی فعال و در حال ساخت، فقط یک چاه 7لیتر بر ثانیه دارد اظهار داشت: پیگیری های خیلی جدی صورت گرفت و به این واسطه از یک سال پیش با نشست های مختلف با مسئولین استان و حتی شورای تأمین استان، مجوز حفر چاه جدید را از سازمان آب و فاضلاب گرفتیم.

طیبی با تأکید بر اینکه ما در مملکتی زندگی می کنیم که قانون دارد و هر کسی در هر جایگاهی، رفتارش باید متناسب با قانون باشد ادامه داد: من نمی توانم یک چاه غیرمجازی را در این منطقه حفر کنم، اما اگر مجوز داشته باشم، کسی نمی تواند جلوی من را بگیرد، چون متولی آب کشور، سازمان آب است و این سازمان می داند که این چاه برای این منطقه لازم است یا نه؟ و آیا ضرری به منطقه وارد می کند یا خیر؟

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: بیست سال است که به دنبال گرفتن مجوز چاه دوم هستیم و همیشه سازمان آب برای صدور مجوز مخالفت کرده است. بریا حل اختلاف، یک مجموعه قضایی وجود دارد که تصمیم گیرنده بعضی موارد است؛ آنها آمدند بررسی کردند و شرایط مختلف را دیدند و لحاظ کردند و بالاخره پس از دوندگی های زیاد، مجوز گرفتیم.

به گفته وی، در کل کشور، میزان استفاده صنعت از آب، 5درصد است و بیش از 70درصد در کشاورزی مصرف می شود. آیا تخصیص 5درصد آب برای صنعت اینقدر مشکلات و مسئله دارد؟

طیبی با یادآوری اینکه سه شنبه گذشته نیروی انتظامی برای اجرای مصوبه شورای تأمین، برای مرحله اول که تسطیح بود، وارد عمل شد؛ افزود: اما عده ای مردم را تحریک کردند و درگیری با نیروی انتظامی صورت گرفت، و خسارت زیادی به اموال عمومی و خصوصی وارد شد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز ضمن تأکید بر اینکه من کسی را از مردم منطقه شاید نشناسم که بگویم حتما همه از مردم منطقه بودند، اما قطعا این میان، کسانی بودند که با اطلاعات غلط، مردم را تحریک می کردند از دستگیری عده ای از معترضان توسط نیروی انتظامی خبر داد و گفت: گروهی جلوی دو درب ورود و خروج منطقه ویژه اقتصادی جمع شدند و دو درب را بستند و اجازه ورود و خروج به هیچ شخص صنعتگر و تاجر و حتی کالا را ندادند و این روند تا حدود 3ونیم بعد از ظهر طول کشید. از آن پس حدود 50 دستگاه کانتینر توانستند کارهای ترخیص را انجام دهند.

وی تأکید کرد: بحث امروز ما فقط آب شرب نیست؛ آب صنعتی سالم برای تولید محصولات است چرا که تولیداتی مثل دارو یا لوازم آرایش را که نمی شود با آب چاه تولید کرد. بعضی از صنایع نیاز به آب تمیز دارند.

طیبی در ادامه با بیان اینکه مجوز حفر چاه برای این منطقه، از سفره آهکی منطقه است تصریح کرد: چاه های دیگری که در منطقه حفر شده اند، تماما در آبرفت هستند. پس از دو سفره آب زیرزمینی استفاده می شود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز تأکید کرد: حتی ما این استعلام را گرفتیم که این چاه آهکی تأثیری بر چاه های مجاور دارد؟ سازمان آب تأئید کرد که این چاه، هیچ تأثیری بر چاه های مجاور ندارد. اگر احیانا با درصد بسیار بسیار کم تأثیری هم داشته باشد، طبق ماده 14ما ( سازمان آب) ملزم به تأمین آب منطقه خواهیم بود.

مافیای آب، عامل اصلی اتفاقات اخیر منطقه ویژه اقتصادی شیراز/ مردم روستای کوشک بیدک ظفرآباد همراهان و همسایه های خوب بیست ساله منطقه ویژه اقتصادی هستند

وی گفت: به نظر من این تجمع داستان های پشت پرده دارد. شاید گرایشات سیاسی، اما حفر چاه در این منطقه، قطعا منافع عده ای را به خطر می اندازد.

به گفته طیبی، عده ای روزانه به شهرک صنعتی آب می فروشند و این افراد، غیر از مردم منطقه هستند و سالیانه چندین میلیارد درآمد دارند. قطعا این افراد محرک مردم هستند وگرنه مردم روستای کوشک بیدک ظفرآباد، بیست سال همسایه های ما در منطقه ویژه اقتصادی هستند. ما یک هزار و 300 هکتار زمین را در این منطقه تملک کردیم، چاه اول را حفر کردیم، 10 کیلومتر خط انتقال آب پیاده کردیم، نزدیک به 20 کیلومتر دیوار دور زمین ها ایجاد کردیم، چرا در طول این سالها چنین مواردی پیش نیامد؟

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز تأکید کرد: این اتفاقات برای این است که بخش اعظمی از این تجمع، به دلیل تحریک مردم توسط آب فروشان به منطقه ویژه اقتصادی است و اطلاعات غلطی است که به مردم دادند.

وی تصریح کرد: من شخصا در فرمانداری گفتم:" ما چاه می زنیم؛ اگر برای روستای کوشک بیدک مشکل آب بوجود آمد، من اول آب این روستا را تأمین می کنم. با هزینه خودم و منطقه هم این کار را می کنم." پس این جریان، یک جریان عادی نبود که از سر دلسوزی یا نگرانی از مشکل آب روستا باشد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز همچنین گفت: من در قرارداد سرمایه گذارانی که در این منطقه برای سرمایه گذاری می آیند، یک بندی را به اضافه کردم که سرمایه گذار مکلف است 10درصد نیروهایش را از دشت قره باغ بگیرد. ما با هر زبانی که شما فکر کنید با مردم صحبت کردیم و عملا هم با خود مردم منطقه مشکلی نداریم.

طیبی با بیان اینکه در جریان اتفاقات هفته گذشته در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، بخش اعظمی به منافع مالی اشخاص برمی گردد، چرا که با حفر چاه، بخش اعظمی از درآمد عده ای کاهش پیدا می کند، اظهار داشت: ما در همین دو سه ماه اخیر، هر تانکر 10 هزار لیتری آب را به قیمت بین 300 تا 400 هزار تومان خریداری کرده ایم. این آب را هرمتر مکعب به صنعتگر یک هزار تومان می دهیم اما پولش را ندارد؛ ما آب را هر متر مکعب 30هزار تومان می خریم. حال ببینید در این دو سه ماهه چند تانکر آب خریداری شده و قیمت آن چندصد میلیون تومان شده است؟

به گزارش شیرازه، در این تجمع، مردم با نیروی انتظامی درگیر شده، عده ای دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شده اند، اما به گفته مردم، نیروی انتظامی برای متفرق کردن جمعیت، از گار اشک آور استفاده کرده است، در صورتی که به گفته طیبی، در همه سالهایی که منطقه ویژه اقتصادی شیراز از زیرسازی و ساخت تا فعالیت وجود داشته است، مردم همسایگان خوب و فهیمی بوده اند؛ پس به نظر می رسد که با بیان ادله و توضیح واقعیات، هم مردم قانع شده و به راحتی متفرق می شدند و هم محرکان دیگر نمی توانستند به اهداف خود برسند و این مسئله، به مسئله ای استانی و موضوع جلسه شورای تأمین تبدیل نمی شد.

در این باره سعی کردیم با معاون سیاسی امنیتی استانداری و نیز فرمانداری شیراز، فرمانده انتظامی شیراز و معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان ارتباط بگیریم که هر کدام با این بیان که مربوط به آنها نمی شود و با دیگری باید صحبت کرد، از پاسخ سرباز زدند و تلاش خبرنگار ما بی نتیجه ماند. در نهایت مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری فارس با بیان اینکه اینکه در حال جمع آوری اطلاعات در این باره هستند، به خبرنگار ما گفت: این یکی از مباحثی است که در جلسه این هفته شورای تأمین به بحث گذاشته می وشد و پس از آن اطلاعات لازم در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان